تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 14, 2019
15:10 دوشنبه، 24ام دیماه 1397
کد خبر: 97167

دولت تکلیف استخراج رمز‌ ارزها را مشخص می‌کند

کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی طرحی است که در آن شرایط چگونگی استخراج رمزارزها (Mining) و تعرفه برق اختصاص یافته به آن مشخص می‌شود.
 
براساس این طرح که به  پیشنهاد کارگروه تخصصی فناوری زنجیره ‌بلوکی به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع ارائه شده، تعرفه برق متقاضیان استخراج رمزارزها با نرخ توافقی بین توانیر و متقاضیان استخراج حداکثر تا قیمت متوسط برق صادراتی، محاسبه و اعمال می‌شود.
 
پیش از این پیشنهاد شده بود که نرخ برق اختصاص یافته به متقاضیان استخراج رمزارز بر اساس قیمت برق صنعتی محاسبه شود؛ اما به نظر می‌رسد این پیشنهاد مورد موافقت وزارت نیرو قرار نگرفته است. در طرح جدید پیش‌بینی شده است متقاضیان استخراج چنانچه در احداث نیروگاه‌ جدید سرمایه‌گذاری و مشارکت کنند از نرخ تعرفه ترجیحی و مزایای ویژه در این زمینه برخوردار خواهند شد.
 
متقاضیان استخراج رمزارز برای تامین برق خود باید از وزارت صنعت معدن و تجارت مجوز فعالیت بگیرند. این وزارتخانه نیز موظف شده تا مقررات صدور مجوز فعالیت و واردات یا ترانزیت تجهیزات به مناطق آزاد و ویژه تجاری در حوزه استخراج رمزارزها را حداکثر ظرف یک ماه پس از تصویب این قانون تنظیم و ابلاغ کند. در این طرح پیش‌بینی شده مزایای در نظر گرفته شده برای واحدهای تولیدی به این مجوزهای فعالیت نیز تعلق گیرد.
 
استفاده از زنجیره بلوکی در تسهیل خدمات مالی و تجاری
در بخش دیگری از این طرح که در دستور کار کمیسیون اقتصادی دولت قرار گرفته است بانک مرکزی موظف شده‌است ظرف ۳ ماه با همکاری وزارتخانه‌های اقتصاد و خارجه سازوکار اجرایی لازم برای راه‌اندازی رمزارزها با پشتوانه هر یک از ارزهای جهان‌روا، به منظور تسهیل صادرات کالا بر مبنای فناوری زنجیره بلوکی فراهم کند.
 
همچنین در این طرح پیش‌بینی شده است که صادرکنندگان، وارد کنندگان و سرمایه‌گذارن خارجی مجازند از طریق بانک‌ها و صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی ایران جهت انجام تبادلات پولی و تسویه تعهدات بین‌المللی از رمزارزها استفاده کنند.
 
اوایل سال جاری ادراه پولشویی بانک مرکزی در دستورالعملی تمامی بانک‌ها و صرافی‌ها را از معاملات رمزارزها منع کرده بود. حال به نظر می‌رسد در صورت تصویب این مصوبه دولت این دستورالعمل بانک مرکزی کن‌لم یکن تلقی خواهد شد.
 
همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار نیز باید ظرف مدت ۳ ماه معاملات ابزارهای مشتقه مبتنی بر ابزارهای تسویه و عرضه عمومی رمزارزها را در کمیته تخصصی فقهی سازمان مطرح و در صورت تصویب، زیرساخت‌های لازم برای انجام معاملات رمزارزها را فراهم کند. در صورت تصویب این طرح، فناوری زنجیره بلوکی در ایران وارد فاز جدیدی از اجرا در کشور خواهد شد.
 
استخراج یا Mining در دنیای رمز‌ارزهایی مانند بیت‌کوین به معنی تولید و تأیید تراکنش ارز رمزنگاری شده از طریق حل مسائل کامپیوتری است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.