تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 15, 2019
14:07 سه شنبه، 25ام دیماه 1397
کد خبر: 97192

اولین سرویس پرداخت مبتنی بر بلاک چین در پاکستان راه‌اندازی شد

یکی از مؤسسات مالی پاکستانی، سیستمی برای خدمات پرداخت بین‌المللی مبتنی بر بلاک چین راه‌اندازی کرده که توسط تیم علی‌پی (Alipay)، از شرکت‌های وابسته به علی‌بابا، توسعه داده شده است.
 
شرکت فین‌تک مالزیایی به نام ولیو (Valyou) با مشارکت بانک تلنور (Telenor) که درزمینه سرمایه‌گذاری خُرد فعال است، خدماتی را ارئه خواهند داد که بین مالزی و پاکستان به فعالیت بپردازد. انتظار می‌رود که این خدمات باعث بهبود کارایی و سرعت انتقال پول بین این دو کشور شود.
 
علاوه بر این، اولین سرویس پرداخت مبتنی بر بلاک چین پاکستان، هزینه دریافتی توسط واسطه‌های مالی را حذف کرده و باعث انتقال مقرون به صرفه‌تر پول می‌شود. همچنین بر اساس بیانیه‌ منتشر شده در این رابطه، کاربران قادر خواهند بود وجوه ارسال شده را در تمامی مراحل فرآیند پرداخت، رهگیری کنند.
 
بازار سودآور کسب‌وکارهای مرتبط با پرداخت
در حال حاضر تخمین زده می‌شود که پاکستانی‌های ساکن در مالزی، سالانه مجموعاً در حدود یک میلیارد دلار به کشور پاکستان ارسال می‌کنند. این مبلغ، حدوداً ۵ درصد از مبلغ برآورد شده ۲۰ میلیارد دلاری است که توسط تمامی پاکستانی تباران مقیم خارج، به این کشور ارسال می‌شود.
 
«طارق باجوہ» رئیس بانک مرکزی پاکستان در خلال راه‌اندازی این سرویس خاطرنشان کرد که خدمات انتقال پول، کمک شایانی به اقتصاد این کشور می‌کند.
 
وی در این‌باره گفت: با در نظر گرفتن مبلغ تقریبی ۲۰ میلیارد دلاری که سالانه جابجا می‌شود، خدمات پرداخت بین‌المللی و گسترش آن، از منظر ثبات اقتصاد کلان تأثیرات بسزایی در بهبود سطح زندگی میلیون‌ها خانواده خواهد داشت. پرداخت‌های خانگی، ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده است که این مقدار معادل بیش از ۵۰ درصد تراز تجاری، ۸۵ درصد صادرات و بیش از یک سوم واردات در سال مالی ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ است.
 
این اولین باری نیست که علی‌پی در ایجاد راهکارهای پرداخت مبتنی بر بلاک چین در آسیا مشارکت نموده است. در اواسط سال گذشته، شعبه هنگ کنگ علی‌پی (AlipayHK) سرویس انتقال پول مبتنی بر بلاک چین خود را بین فیلیپین و هنگ کنگ راه‌اندازی کرد.
 
«جک ما» بنیان‌گذار علی‌بابا، در خلال مراسم راه‌اندازی این سرویس خاطرنشان کرد که وی از مدت‌ها پیش قصد داشت که هزینه‌های انتقال وجه بین چین و پاکستان را کاهش دهد.
 
او در این زمینه اظهار داشت: راه‌اندازی این سرویس به قولی باز می‌گردد که مدت‌ها پیش در هنگام راه‌اندازی علی‌پی داده بودم. دوستانی داشتم که فیلیپینی بودند و از من می‌پرسیدند که چه موقع قادر خواهند بود تا با استفاده از علی‌پی به کشورشان پول ارسال کنند زیرا استفاده از بانک‌ها برای ارسال مبالغشان بسیار هزینه‌بر بوده و کارمزد زیادی را به مشتریان تحمیل می‌کند.
 
بازار پرداخت کشور فلیپین
در حال حاضر، کشور فیلیپین به‌عنوان سومین بازار بزرگ خدمات پرداخت در سطح جهان شناخته شده است. در سال ۲۰۱۷، میزان نقل و انتقالات پولی که به داخل کشورهای مستقر در جنوب‌شرقی آسیا جریان پیدا کرد، در حدود ۳ میلیارد دلار بود. همچنین کشور فیلیپین، خاستگاه بخش قابل‌توجهی از جامعه مهاجرین ساکن در هنگ کنگ است. تخمین زده شده که در سال ۲۰۱۶ فیلیپینی‌های ساکن در این دولت‌شهر، وجوهی به مبلغ ۵۶۱ میلیون دلار را به کشور خود ارسال کردند.
 
یکی از شرکت‌های چینی دیگر به‌نام هووارن کپیتال (Huaren Capital) اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد خدمات پرداخت جدیدی را در کشور فیلیپین راه‌اندازی نماید. این شرکت برخلاف علی‌پی، ارز باثباتی با پشتوانه پزوی فیلیپین را راه‌اندازی نموده و با بانک‌های محلی همکاری خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.