اپراتورها

تلفن همراه

January 15, 2019
19:03 سه شنبه، 25ام دیماه 1397
کد خبر: 97212

رشد چشمگیر حوزه ارتباطات پس از انقلاب اسلامی بدون کمک خارجی‌ها

در این گزارش سعی شده دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب در حوزه ارتباطی را از منظر محمدحسن انتظاری عضو شورای عالی فضای مجازی مورد بررسی قرار دهیم.
 
انقلاب اسلامی که در سپیده دم ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ در ایران به رهبری امام خمینی(ره) طلوع کرد و "اعجاز بزرگ قرن" را رقم زد، دستاورد‌های فراوان و بی سابقه‌ای را در حوزه‌های مختلف به ارمغان آورد. نزدیک به ۴۰ سال است از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد و در طول این چهار دهه علیرغم توطئه‌های بی‌شمار دشمنان داخلی و خارجی در همه حوزه‌ها و ابعاد، نظام اسلامی با اقتدار به سمت تعالی و پیشرفت مادی و معنوی حرکت کرده است.
 
راه اندازی شبکه‌های اطلاع رسانی و اتصال به بزرگراه‌های اطلاعاتی از جمله اینترنت از بارزترین خدمات انقلاب در بخش مخابرات کشور است. در حال حاضر ۹۸ درصد از نقاط قابل تردد در کشور به شبکه مخابراتی متصل هستند، این در حالی است که قبل از انقلاب تنها ۳۱۲ روستا به تلفن دسترسی داشتند که این رقم هم‌اکنون به بیش از ۵۵ هزار روستا رسیده است. باید گفت که صد درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به شبکه ارتباطی کشور متصل هستند. شایان ذکر است، ضریب نفوذ اینترنت کشور ۷۰ درصد است و حتی عشایر کوچ‌رو در سیاه‌چادر‌های خود به شبکه تلفن و اینترنت پرسرعت متصل هستند.
 
برای درک هرچه بهتر دستاوردهای کشور در حوزه ارتباطات لازم است مروری گذرا داشته باشیم به شرایط کشور در آن روزگار، شرایطی که می‌تواند برای ارائه قضاوت بهتر و دقیق‌تر در مورد عظمت دستاوردهای انقلاب اسلامی در مقایسه وضعیت فعلی کشور با وضعیت قبل از انقلاب و نیز سایر کشورهای همسطح، موثر واقع شود. به همین منظور گفتگویی را با یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی داشتیم که می‌توانید در ادامه آن را دنبال کنید.
 
محمدحسن انتظاری عضو شورای عالی فضای مجازی در خصوص پیشرفت‌های حوزه ارتباطی بعد از انقلاب گفت: حوزه ارتباطی در کشور به شاخه‌های توسعه تکنولوژی، مراکز تحقیقاتی، مخابرات و ارتباطات دیتا تقسیم می‌گردد که پس از انقلاب توسعه در بخش شبکه مخابراتی با پیشرفت چشمگیر و بی‌نظیری روبرو بوده است. قابل ذکر است که این پیشرفت بدون کمک مستشاران و در هر دو زمینه خصوصی و دولتی بود.
 
انتظاری ادامه داد: گرچه صنعت مخابرات همواره با افت و خیزهایی همراه بود اما توانست پیشرفت قابل توجهی داشته باشد. در برهه‌ای از زمان به دلیل اوج این صنعت، شرایط تکنولوژی آن بومی شده بود، بدین‌گونه که دانش فنی پس از بررسی در مراکز تحقیقاتی، به کارخانه در بخش شبکه مخابراتی ارسال شده و سپس توسعه پیدا می‌کرد اما در یک زمان سیاست‌های غلط تحت عنوان رقابت شرکت‌های خارجی باعث شد تا بسیاری از کارخانه‌های داخلی با کاهش شدید قیمت روبرو شده و تعطیل شوند.
 
او افزود: باوجود همه پیشرفت و پسرفت‌ها، اقتصاد مقاومتی کلید واژه‌ای است که در سایه آن می‌توان به پیشرفت‌های شگرفی دست یافت. با دارا بودن نیروی انسانی بسیار قوی و بکارگیری آن می‌توان این هدف را عملی کرد، چراکه پیش‌تر نیز در زمینه هسته‌ای توانمدی خود را به اثبات رسانده‌ایم.
 
عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه با تاکید بر ظهور چندین پیام‌رسان داخلی گفت: در رابطه با شبکه‌های داخلی بسیار توانمندیم و توانسته‌ایم چندین پیام رسان را وارد عرصه کنیم ولی سیاست‌های نادرست آن را به نتیجه نرسانده است.
 
انتظاری به پیشرفت انتقال شبکه مخابراتی به روستاها و استان اشاره کرد و گفت: در بحث شبکه‌های مجازی داخلی که حاوی خدمات و سرویس‌دهی بومی هستند، تحولی کشور به گونه‌ای رقم خورد که بستری را برای رقابت با کشورهای خارجی فراهم کرد. این در صورتی است که که پیام رسان‌های خارجی مانند اینستاگرام، تلگرام و … توانستند بر کشور ما غالب شوند اما این سیاست باید تغییر می‌کرد و پیام رسان‌های داخلی جایگزین آن‌ها می‌شد.
 
کلام آخر
آنچه گذشت گوشه‌ای از دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی در حوزه ارتباطات و مخابرات بود که به طور مختصر به آن اشاره شد. گفتنی است که آثار و پیامدهای انقلاب اسلامی ایران به قدری گسترده است که حتی دشمنان نیز از بیان اهمیت و تأثیر مثبت آن در میان جوامع گوناگون خودداری نکرده‌اند و در این باره کتاب‌ها نوشته‌اند و مقالات زیادی ارائه داده اند. چراکه این انقلاب، فصل نوینی را در تاریخ بشریت باز کرد و افکار و اندیشه جهانیان را به سوی خویش معطوف داشت. حال این سوال مطرح است که انقلاب اسلامی که دولت سر تا پا ظلم، ستم و تبعیض شاهنشاهی را برانداخت و جمهوری اسلامی را با هدف گسترش عدالت، معنویت و تأمین سعادت مادی و معنوی آحاد جامعه مستقر کرد، تا چه میزان در عمل توانسته به اهداف خود دست یابد؟ پاسخ به این پرسش کلیدی وظیفه تمامی دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور است که به کمک اندیشمندان و صاحبان قلم و از طرق مختلف به معرفی آثار، پیامدها و دستاوردهای عظیم انقلاب پرداخته و به راه‌های بیشتری جهت حفظ و تداوم آن دست یابند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.