اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 15, 2019
19:12 سه شنبه، 25ام دیماه 1397
کد خبر: 97218

بسیاری از ماموریت های وزارت ICT بدون مطالعه پژوهشگاه انجام نمی شود

مهندس آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در جلسه هیأت امنای امروز 18 دی ماه گفت: در ابتدای هرکار و برنامه، ابتدا بررسی و نظر پژوهشگاه گرفته شده و بعد کار آغاز شده است.
 
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، جلسه هیات امنای پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز (سه شنبه) با حضور وزیر ارتباطات، نمایندگان وزارت علوم تحقیقات و فناوری، سازمان برنامه و بودجه و اعضای هیات امنا تشکیل شد که محمد خوانساری رییس پژوهشگاه در ابتدا گزارشی از اقدامات، مأموریتها و فعالیت های این نهاد پژوهشی ارایه کرد.
محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس هیات امنای پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در جلسه هیات امنای این پژوهشگاه با اشاره به کاربردی شدن پژوهش های این مرکز اظهار کرد طی یکسال گذشته همواره تلاش بر این بوده ، پژوهشهای مرکز تحقیقات را به نوعی کاربردی کنیم به نحوی که این دستاوردها قابل استفاده در بخش خصوص باشد و دولت هزینه کرده این پژوهش  ها آزادانه در اختیار همه کسب و کارها و بخش های پژوهشی قرار گیرد و مورد استفاده آنها باشد.
وی افزود سه محصول داشتیم که ثمره کار پژوهشی پژوهشگاه  بوده و  امروز به یک موفقیت نسبی رسیده و می توان از آن صحبت کرد. آنتی ویروس پادویش با یک میلیون کاربر (700 هزار بر روی کامپیوترها و 300 هزار بر روی موبایل) نصب شده و در حال وارد شدن به رقابت با آنتی ویروسهای خارجی است.
جهرمی مترجم ترگمان را به عنوان ماژولی از سیستم موتور جستجوی ملی یاد کرد که در  پژوهشگاه شروع به کار کرده و هم اکنون به صورت یک شرکت مستقل فعالیت می کند.  او افزود: دقت ترگمان در ترجمه به فارسی  از مترجم گوگل بالاتر است و از ابتدای سال رشد تقریبا 16 برابری داشته است. با مراجعه روسها، ژاپنی ها و یک گروه عرب زبان هم اکنون قادر به ترجمه  به 8 زبان می باشد. یعنی اکنون 8 زبان دنیا را به فارسی و بالعکس ترجمه می کند و در تلاش است زبانهای دیگری هم اضافه کند.
وزیر ارتباطات اظهار داشت: در پژوهشگاه، پژوهشهایی روی ماژول نقشه و مسیریاب  به صورت متن باز(open source)  انجام شده و مورد استفاده گسترده استارت آپ ها قرار گرفته است. نقشه های تولید داخل، 2میلیون نصب داشته و ویز هم که یک مسیریاب خارجی است 2میلیون نصب دارد.
وی ادامه داد این نمونه کارها و پژوهشها باید بیشتر شده و روی سایت هم قرار داده شود و اطلاع رسانی کافی صورت گیرد. امسال تلاش شده که پژوهش و داده ها به صورت آزاد در اختیار همه قرار گیرد و در حوزه کسب و کار نیز استفاده شود که این باعث پیشرفت قابل توجهی در این حوزه می شود.
مهندس آذری جهرمی در انتها با اشاره به دیگر فعالیتهای پژوهشگاه، افزود: پژوهشهای کاربردی بیشتری در پژوهشگاه انجام شده؛ از جمله سند اینترنت وکودک که نتیجه بررسی پژوهشهای تحقیقی و میدانی پژوهشگاه بوده و بسیاری از موارد دیگر که شیب رشد داشته است.
در این جلسه احکام اعضای جدید هیأت امنا  توسط مهندس آذری جهرمی به آقایان ابوالحسن فیروزآبادی، فرهاد معارفی، نصراله جهانگرد، سیروس موثقی و احمد معتمدی داده شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.