تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 15, 2019
19:24 سه شنبه، 25ام دیماه 1397
کد خبر: 97222

امکان ایجاد سامانه پیش‌فروش کالا بررسی می‌شود

امکان سنجی برای ایجاد یک سامانه پیش‌فروش کالا در دستور کار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قرار گرفت.
 
پس از بروز برخی تخلفات از سوی تعدادی از سایت‌های دارای نماد که اقدام به پیش‌فروش کالا می‌کردند اما هنگام تحویل کالا به دلایل مختلف از آن سر باز می‌زدند، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تصمیم به اعتبارسنجی فروشندگان و صاحبان این سایت‌ها گرفته است.
 
بررسی‌های صورت گرفته از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشان می‌دهد اکثر مشکلات پیش‌آمده در معاملات به نوع خاص معامله یعنی پیش‌خرید یا پیش‌فروش باز می‌گردد. از همین رو اگر امکان اعتبارسنجی فروشنده کالا فراهم شود بروز این مشکلات نیز کاهش می‌یابد.
 
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این خصوص به پیوست گفت:« یک راهکار اولیه که برای رفع این مشکل به ذهن‌مان رسیده این است که در زمینه پیش‌فروش کالا اعتبارسنجی خاصی در خصوص فروشنده کالا صورت گیرد و به خریدار اطلاع دهیم سایت یا فروشنده‌ای که از او پیش‌خرید می‌کند چقدر اعتبار دارد و خریدار با چه میزان ریسک مواجه می‌شود.»
 
پس از مشکلاتی که درباره سکه ثامن به ‌وجود آمد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به این نتیجه رسید باید هر چه زودتر در مورد این نوع معاملات به یک جمع‌بندی خاصی برسد.
 
علی رهبری در این خصوص گفت: «برای کنترل این وضعیت به این نتیجه رسیدیم که باید امکان مدیریت ظرفیت پیش‌فروش فروشنده را بررسی کنیم و میزان ریسک آن را نیز به اطلاع مشتری برسانیم تا مشتری طبق آن خود تصمیم بگیرد.»
 
هنوز ایجاد این سایت قطعی نشده است و این مرکز درحال بررسی راه‌اندازی آن است. در این صورت ایجاد این سامانه متقاضیان پیش‌خرید می‌توانند از اعتبار فروشنده کالا مطلع شوند و در صورت پرریسک بودن فروشنده و پذیرش آن ریسک از سوی خریدار، این ریسک دیگر بر عهده خریدار خواهد بود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.