تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 20, 2019
12:19 یکشنبه، 30ام دیماه 1397
کد خبر: 97282

شورای نگهبان با کلیات احراز هویت الکترونیکی موافقت کرد

شورای نگهبان با کلیات احراز هویت الکترونیکی به منظور برگزاری انتخابات الکترونیکی موافقت کرد.
 
رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور، امیرشجاعان، با اعلام این خبر گفت: «طرح‌هایمان را برای برگزاری انتخابات الکترونیکی بازنگری کردیم. چندماهی است که به صورت مرتب با شورای نگهبان جلسه داریم و این جلسات برای بررسی طرح در این زمینه همچنان ادامه دارد.»
به گفته شجاعان شورای نگهبان درمورد کلیات بحث احراز هویت الکترونیکی تقریبا موافقت کرده؛ اما در مورد جزئیات و شیوه اجرایی آن مباحثی باقی مانده است که در جلسات بعدی باید بررسی شوند.
 
پیشتر محمد محمودی شاه‌نشین، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اعلام کرد تلاش وزارت کشور در جلسات با شورای نگهبان بر این است تا اعتماد این نهاد برای برگزاری انتخابات الکترونیکی را جلب کند و حساسیت‌ آنان در این زمینه را برطرف کند. او همچنین تاکید کرد که حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد مراحل انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در سال‌های پیش‌‌رو را می‌توان به صورت الکترونیکی برگزار کرد.
با این حال  امیر شجاعان از آمادگی صد در صدی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات آینده به صورت الکترونیکی خبر داد و اعلام کرد: «به لحاظ اجرایی وزارت کشور آمادگی دارد صد در صد انتخابات را الکترونیکی برگزار کند. اما این کار به منابع مالی و تاییدیه شورای نگهبان نیاز دارد. تا زمانی که تاییدیه شورای نگهبان را نداشته باشیم در این مورد هزینه‌ای نخواهیم کرد.»
 
علاوه بر تلاش‌های کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور برای رایزنی با شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، به تازگی نیز سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور از بررسی لایحه قانون جامع انتخابات در دولت خبر داد و برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی را از نکات متمایز این لایحه دانست.
 
اولین تلاش وزارت کشور برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی به سال ۱۳۷۸ بازمی‌گردد. که شورای نگهبان برای الکترونیکی برگزار کردن انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی موافقت نکرد.
این موضوع بار دیگر در سال ۸۰ برای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد؛ اما شورای نگهبان به عنوان نهاد ناظر بر این انتخابات به دلیل عدم اطمینان از کارکرد نرم‌افزار ارائه‌ شده برای شمارش آرا، اعلام کرد این انتخابات هم باید به شکل گذشته دستی باشد. این تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در سال‌‌های آتی هم ادامه داشت اما همواره شورای نگهبان با آن مخالف بوده است.
چندی پیش نیز علی لاریجانی، رییس مجلس، در نشست بررسی دستاوردهای دولت الکترونیکی و میزان پیشرفت آن در سازمان فناوری اطلاعات، اعلام کرد که شورای نگهبان باید از برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی استقبال کند. به باور او برگزاری الکترونیکی انتخابات سلامت آن را تضمین و حضور مردم را تسهیل می‌کند . او یادآور شده بود که این نوع انتخابات دقت نظر شورای نگهبان را نیز افزایش می‌دهد چرا که روش‌های سنتی منسوخ شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.