اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 20, 2019
15:05 یکشنبه، 30ام دیماه 1397
کد خبر: 97290

خاموشی عمدی اینترنت مشکلی جهانی

در سال 2018 بیش از 188 بار اینترنت به‌طور عمد خاموش شد. این رقم در سال قبل از آن 108 بار به ثبت رسیده بود. خاموش‌سازی عمدی اینترنت تنها مشکل کشورهای آفریقایی نیست، بلکه به معضلی جهانی تبدیل‌شده است.
 
وقتی پلیس هنگ‌کنگ در سال 2014 به‌سوی تظاهرات صلح‌جویانه شلیک کرده و با گاز اشک‌آور از دانشجویان پذیرایی کرد، تصاویر و ویدئوهای این تظاهرات بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده و باعث شد تا صدها هزار نفر از مردم به خیابان‌ها بریزند.
 
جنبش معروف به «چتر» Umbrella Movement باعث اشغال بخش‌هایی از هنگ‌کنگ برای چندین ماه شد و مردم برخی از بزرگراه‌ها را بستند.
 
این هفته در حراره و سایر شهرهای زیمبابوه تظاهرات برپا شد، بلافاصله دسترسی به شبکه‌های اجتماعی قطع‌شده و مردم نتوانستند از واتس‌اَپ و … استفاده کنند.
 
بیش از دو هفته است که مقامات جمهوری کنگو اینترنت را به‌عمد خاموش کرده تا نتایج انتخابات در این کشور دست‌کاری نشود.
 
هیچ نشانه‌ای از کاهش چنین تاکتیکی، یعنی خاموش‌سازی اینترنت، به چشم نمی‌خورد و اوضاع روزبه‌روز بدتر هم می‌شود.
 
در سه سال گذشته قطعی‌های عمدی اینترنت بیشتر از قبل شده و برای جلوگیری از توسعه اختلافات آنلاین ازاین روش استفاده می‌شود.
 
این هفته در زیمبابوه به دنبال افزایش قیمت سوخت و تظاهرات خیابانی، دولت دستور داد 3 روز اینترنت قطع شود.
 
بر اساس گزارش NetBlocks هزینه 3 روز خاموشی اینترنت و ضرری که به اقتصاد کشور بحران‌زده می‌زند، دست‌کم 17 میلیون دلار برآورد شده است.
 
با  ورود به 2019 پنج کشور سودان، بنگلادش، جمهوری کنگو، گابن و زیمبابوه اینترنت را به‌عمد قطع کردند.
 
مانند بسیاری از تاکتیک‌های سانسور، چین سردمدار قطعی عمدی اینترنت بوده و این روش را به متحدین خود نیز یاد داده و نرم‌افزارهای محدود سازی را در اختیار این کشورها نیز قرار داده است.
 
گفتنی است سانسور اینترنت در هند نیز رو به افزایش بوده و دولت برنامه خاصی برای آن تعریف کرده است.
 
در سایر نقاط دنیا نیز این قطعی عمدی دیده می‌شود. اسپانیا در کاتالونیا نیز از این رویه در برابر جدایی‌طلبان استفاده می‌کند. روسیه نیز تلگرام را به‌طور کامل فیلتر کرد و باعث شد تا مردم از فیلترشکن برای باز کردن این اپلیکیشن استفاده کنند.
 
در روسیه و چین استفاده از وی‌پی‌ان غیر قانونی بوده و برای خاطی، از جریمه تا زندان در نظر گرفته‌شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.