January 20, 2019
17:58 یکشنبه، 30ام دیماه 1397
کد خبر: 97303

دبیر کمیته فیلترینگ: برگزاری جلسات آنلاین قانونی است

در یک ماه اخیر انتقادها و واکنش‌های مختلفی در مورد برگزاری جلسات آنلاین کمیته فیلترینگ (کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه) از سوی وزارت ارتباطات و همچنین دو نماینده مجلس به عنوان عضو ناظر در این کمیته منتشر شده است. در اکثر این انتقاد‌ها یک جمله واحد وجود دارد و آن اینکه این جلسات غیر قانونی است و از برخی اعضای کمیته برای حضور در این جلسات دعوت هم نشده است.
 
اما جواد جاوید‌نیا، دبیر کمیته فیلترینگ و سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور تاکید می‌کند که نه تنها این جلسات براساس مصوبات قانونی داخلی کمیته به شکل آنلاین برگزار می‌شود؛ بلکه برخی از اعضا در پاسخ به دعوت دادستانی برای حضور در جلسات آنلاین هیچ پاسخی نمی‌دهند.
 
کاهش بوروکراسی با برگزاری جلسات آنلاین
دبیر کمیته فیلترینگ بر این باور است که برگزاری جلسات آنلاین کمیته مزایای گوناگونی دارد که از جمله اصلی‌ترین آن کاهش بوروکراسی در پیگیری شکایات است. او به مصوبه قانونی داخلی کمیته فیلترینگ در همین زمینه شاره می‌کند و می‌گوید:‌«برگزاری جلسات آنلاین کمیته موضوعی مخفی نبوده و بر اساس مصوبات قانونی داخلی کارگروه انجام می‌شود. عنوان دستورالعملی هم که فرایند برگزاری آنلاین جلسات بر اساس آن در کارگروه  تصویب شده «فرایند تصمیم‌گیری و تشکیل جلسات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» است.»
 
 براساس اظهارات جاویدنیا در جلسات ۱۶،۲ و ۳۰ بهمن ماه سال ۹۲، ۲۷ فروردین و ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۹۳ روند اجرای این مصوبه در کمیته ویژه کارشناسی کارگروه تهیه شده و در جلسات ۱۱ تیر، ۱ مرداد سال ۹۳ و در ادامه در ۲۷ خرداد و ۸ مهر ماه سال ۹۴ نیز این مصوبه به تصویب نهایی اعضای کارگروه رسیده است. او تاکید می‌کند که مصوبات قبلی هر کارگروه برای کارگروه بعدی نیز لازم‌ الاجراست.
 
جاوید‌نیا با اشاره به ایجاد بوروکراسی غیرضروری در برپایی جلسات کمیته به صورت فیزیکی می‌افزاید:‌ «اگر ما بخواهیم جلسات کارگروه را طبق قانون هر ۱۵ روز یک بار تشکیل دهیم، حجم کار به شدت افزایش پیدا می‌کند و تاخیر در پیگیری دستور جلسات صورت می‌گیرد، چراکه روزانه تعداد زیادی درخواست برای فیلتر و رفع فیلتر دریافت می‌کنیم؛ برای مثال امروز در کارگروه تایید می‌کنیم که این فهرست باید فیلتر شود. اگر فردای همان روز یکی از مدیران سایت‌های مندرج در فهرست دلیل آورد که طبق قانون باید رفع فیلتر شود، این درخواست باید تا ۱۵ روز بعد که جلسه کارگروه برگزار می‌شود بلااقدام بماند.»
 
دبیر کمیته فیلترینگ مزیت دیگر برگزاری جلسات آنلاین کمیته را دسترسی همه اعضای کمیته به جزئیات تک‌تک درخواست‌های شکایت طرفین همراه با  مستندات در سیستم می‌داند و اینکه در کارگروه آنلاین همه اعضا امکان نظر خود در مورد یک موضوع و اعلام مخالفت و موافقت با یک تصمیم را دارند.
 
۳ عضو غایب در جلسات کمیته
اما جاوید‌نیا در مورد جزییات حضور اعضا در کمیته آنلاین فیلترینگ توضیح می‌دهد:‌« متن دستورالعمل هم اعتبار رای اکثریت نسبی اعضا را تایید کرده است. طبق دستورالعمل نیز زمان مشخصی برای تعیین رای اعضا در نظر گرفته شده که تمام این موارد به اعضا اعلام شده است. قانون هم حضور حداقل هفت نفر را برای تشکیل جلسات ضروری دانسته که در کارگروه آنلاین طبق مصوبه این امر محقق است و ۹ نفر حضور دارند. حالا کسی همان‌طور که در جلسه حضوری می‌تواند رای ندهد اینجا هم رای ندهد رای‌گیری ابطال نمی‌شود.»
 
 جاویدنیا اعلام می‌کند که این کمیته  به تقاضای تمام اعضایی که نام کاربری و کلمه عبور برای شرکت در جلسات آنلاین خواسته‌اند بلافاصله پاسخ  و آن را در اختیارشان قرار داده‌ است.
 
او در پاسخ به این سوال که اما برخی نمایندگان مجلس عضو در کمیته اعلام می‌کنند که هنوز دادستانی از آن‌ها برای حضور در جلسه دعوت نکرده اعلام کرد‌:« ‌ما مواقعی با برخی اعضا تماس می‌گیریم که چرا فعالیت‌تان کم است؟ چرا آنلاین نیستید؟ اما جوابی نمی‌گیریم. مثلاً همین نمایندگان محترم مجلس اعلام می‌کنند که سرشان شلوغ است و نمی‌توانند اظهار نظر کنند و اصلاً نام کاربری و کلمه عبور را دریافت نکرده‌اند.»
 
جاوید‌نیا تاکید می‌کند که او در کمیته فیلترینگ طالب حضور هر ۱۲ نفر در کمیته آنلاین فیلترینگ است اما عده‌ای از حق خود برای حضود در جلسات استفاده نمی‌کنند: «اینکه آقایان از حق رای خود استفاده نمی‌کنند تقصیر چه کسی است؟ اتفاقاً مردم باید افرادی را که از حق رایی که مردم به آنها داده‌اند استفاده نمی‌کنند بازخواست کنند. آرای کارگروه به صورت دقیق و با امنیت کامل در سامانه ثبت می‌شود و تعداد آرا نیز تعریف شده است. هیچ یک از اعضای کارگروه نیز حق وتو ندارد و هر کدام دارای یک رای هستند که در سامانه مشخص است. حتماً باید اکثریت نسبی آرای حاضران حاصل شود.»
 
آنطور که دبیر کمیته فیلترینگ به پیوست می‌گوید ۳ نفر از ۱۲ نفر اعضای کمیته فیلترینگ که هنوز اقدام به دریافت نام کاربری و رمز عبور نکرده‌اند دو نماینده مجلس و نماینده وزارت دادگستری هستند که به باور جاویدنیا این شرایط نشان می‌دهد موضوع هم چندان برایشان اهمیت ندارد.
 
اما جاویدنیا در پاسخ به این سوال پیوست که برخی از اعضای کمیته فیلترینگ از جمله تو عضو ناظر مجلس در این کمیته برگزاری جلسات به صورت آنلاین را غیر قانونی می‌دانند اعلام کرد‌:«مگر می‌شود در دوره‌ای مجلس یک قانونی را تصویب کند و در دوره بعدی مجلس نمایندگان بگویند چون من قبول ندارم این قانون صحیح نیست و کارهایی که طبق آن انجام شده غیرقانونی است؟ بعد هم من سوال می‌کنم آقایان بفرمایند اگر جلسات آنلاین نباشد می‌توانند هر روز بیایند و در کارگروه حاضر باشند؟ »
 
در مقابل اظهارت دبیر کمیته فیلترینگ برای دعوت از همه اعضا جهت حضور در جلسات آنلاین اما دو نماینده مجلس به عنوان عضو ناظر در این کمیته همچنان اعلام می‌کنند که از آن‌ها تا کنون دعوتی صورت نگرفته است. در همین زمینه محمد کاظمی، نماینده مجلس و عضو کمیته فیلترینگ در گفت‌وگو با پیوست اعلام می‌کند که اگر جلسات کمیته آنلاین برگزار می‌شود چرا به آنها در مورد زمان برگزاری جلسه اطلاعی داده نمی‌شود؟ او تاکید کرده که  تا کنون ابلاغیه یا اخطاریه برای مطلع شدن از جلسات دریافت نکرده است.
 
همچنین رمضانعلی سبحانی‌فر، یکی دیگر از نمایندگان مجلس به عنوان عضو در کمیته فیلترینگ هم به پیوست گفته بود که هیچ فردی از او برای حضور در جلسات کمیته دعوت نکرده است. به باور او برگزاری آنلاین جلسات غیر قانونی است و باید جلسات کمیته به صورت حضوری برگزار شود.
 
حالا مجموعه این شرایط هم باعث شده تا این دو نماینده مجلس به عنوان عضو ناظر در کمیته فیلترینگ از رئیس مجلس بخواهند تا روند برگزاری جلسات این کمیته را از قوه‌قضاییه پیگیری کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.