اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 20, 2019
18:23 یکشنبه، 30ام دیماه 1397
کد خبر: 97314

۲ سایت تبلیغاتی آنلاین در انتظار رفع فیلتر

سایت‌های «تبلیغ‌گرام» و «ایران تبلیغ» که در زمینه تبلیغات آنلاین فعالیت می‌کنند به دستور دادستانی بیش از یک‌ ماه است که فیلتر شده‌اند. سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با تایید این خبر اعلام می‌کند که این دو سایت با وجود تکمیل مدارک مورد نیاز برای کسب تاییدیه فعالیت از وزارت ارشاد، از ۱ ماه و ۱۰ روز گذشته مسدود مانده‌اند.
 
رضا الفت‌نسب،در این مورد گفت: «با وجود اینکه این سایت‌ها در سامانه وزارت ارشاد برای گرفتن مجوز، ثبت نام کرده و مدارک خود را نیز تکمیل کرده‌اند اما طبق گفته نماینده وزارت ارشاد در کارگروه کاهش موانع کسب‌وکارهای مجازی، پرونده این سایت‌ها در بخش حراست وزارت ارشاد گرفتار مانده است.» به گفته او فرآیند بررسی چنین موضوعاتی در حراست ارشاد حدود ۲ ماه طول می‌کشد.
 
سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با اعلام اینکه در جلسه امروز (۲۹ دی ماه) با مدیرکل بخش اطلاع‌رسانی و تبلیغات وزارت ارشاد، این وزارتخانه قول مساعد برای همکاری لازم در این زمینه را داده ادامه داد: «دادستانی به طریقی به این موضوع ورود کرده و استعلام داده که برای رفع فیلتر این سایت‌ها، تاییدیه وزارت ارشاد لازم است. طبق قوانین درخواست ما از نهادهای بالادستی این است که یا این زمان ۲ ماهه را کوتاه کنند یا در این ۲ماه که نتیجه بررسی حراست ارشاد مشخص نشده است حداقل وزارت ارشاد با قوه قضاییه مذاکره و توافقی کند تا این کسب‌وکارها برای ادامه فعالیت خود مجوز موقتی داشته باشند. در نهایت اگر پاسخ استعلام آنها منفی بود آن وقت جوازشان را قطع کنند و جلوی فعالیت آنها را بگیرند.»
 
الفت نسب با اشاره به اینکه یکی از این سایت‌ها مجوز اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی را نیز دارد، درباره روند اعطای مجوز به سایت‌هایی که در زمینه تبلیغات آنلاین فعالیت دارند گفت‌: «پیش از این سایت‌های فعال در زمینه تبلیغات آنلاین ملزم به گرفتن مجوز از کانون تبلیغاتی وزارت ارشاد بودند، مجوزی که صدور آن گاهی یک سال و نیم طول می‌کشید. ما برای تسهیل شرایط کسب مجوز این سایت‌ها، طرح خود را مطرح کردیم تا تبلیغات در فضای مجازی از کانون تبلیغاتی جدا شود و وزارت ارشاد صرفا یک تاییدیه به این سایت‌ها بدهد.» 
 
این اولین بار نیست که سایت‌های فعال در حوزه تبلیغات آنلاین به دستور دادستانی فیلتر می‌شوند. اواخر تیرماه امسال نیز ۴ سرویس تبلیغات آنلاین  ای‌نتورک، ادنگاه، تبلیغ دات‌کام و دیدوگرام به دلیل شکایت وزارت ارشاد از دسترس خارج شدند. پیرو این موضوع و در نتیجه جلسه وزارت ارشاد با نماینده اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، مقرر شد شرکتهای فعال در این زمینه به جای مجوز از کانون تبلیغاتی وزارت ارشاد، صرفا با دریافت مجوز از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، مورد تایید وزارت ارشاد قرار بگیرند.
 
۲ سایت فعال در حوزه تبلیغات آنلاین در حالی و به دستور دادستانی فیلتر شده‌اند که چندی پیش جواد جاوید‌نیا، دبیر کمیته فیلترینگ از ارسال ۲ بلاغیه‌ای به کلیه دادستان‌های کشور داد تا براساس آن با اجرای تبصره ۱ ماده قانون جرائم رایانه‌ای جلوی فیلتر سرویس‌های آنلاین در صورت حذف محتوای مجرمانه ویا تکمیل مدارک مورد نیاز برای فعالیت گرفته شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.