تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 20, 2019
18:26 یکشنبه، 30ام دیماه 1397
کد خبر: 97315

گزارش نگران‌کننده: افزایش ۷۰ درصدی ارزش بیت کوین‌های ارسالی به بازارهای وب تاریک در سال ۲۰۱۸

طبق گزارش منتشر شده چین‌الیسیس (Chainalysis) در ۱۸ ژانویه (۲۸دی)، طی سال گذشته استفاده از بیت کوین در بازارهای وب تاریک ۷۰ درصد افزایش داشته است.
 
در گزارش چین‌الیسیس اشاره شده که فعالیت‌های وب تاریک تقریباً تحت تاثیر قیمت بیت کوین قرار نگرفته است و این فعالیت‌ها الزاماً با ریزش قیمت‌ها، کاهش نیافته‌اند.
 
با استناد به داده‌های فراهم شده در گزارش، رابطه‌ای که بین ارزش تراکنش‌های بازار وب تاریک و عملکرد بازار بیت کوین در سال ۲۰۱۸ مشاهده شده، در خلاف جهت هم بوده است.
 
طی سال ۲۰۱۸، ارزش کل تراکنش‌ها در بازارهای وب تاریک شاهد رشد قابل‌توجه ۷۰ درصدی بوده است و این در حالی است که ارزش اقتصادی تراکنش‌های بیت کوین در بازه زمانی مشابه با کاهش روبرو شده است.
 
با استناد به داده‌های چین‌الیسیس، ارزش دلاری تراکنش‌های بازار وب تاریک از سال ۲۰۱۱ به طور مداوم در حال افزایش است. ارزش تراکنش‌ها در سال ۲۰۱۷ به بالاترین خود که ۷۰۷ میلیون دلار بود، رسید و سپس با کاهش تقریباً ۱۴ درصدی این میزان به ۶۰۳ میلیون دلار کاهش یافت.
 
بر اساس این گزارش کاهش اتفاق افتاده از سال ۲۰۱۷ به ۲۰۱۸ مربوط به فروپاشی بازار دارک وب معروف، آلفابی، در اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی بوده است که منجر به کاهش ۶۰ درصدی فعالیت‌ بازارهای وب تاریک شد.
 
در ادامه با فروپاشی آلفاپی، بازارهای دیگری جای آن را گرفتند؛ مشکلی که در گزارش با نام «مشکل ادامه‌دار بازارهای وب تاریک» از آن یاد شده است. این پدیده حتی به افزایش پایدار میزان تراکنش‌ها در سال ۲۰۱۸ منجر شد.
 
در این گزارش همچنین آمده است: شواهدی وجود دارد که فعالیت‌های وب تاریک پس از فروپاشی‌ها افزایش یافته است.
 
با این حال طبق داده‌های چین‌الیسیس، حتی در سال ۲۰۱۷ میزان تراکنش‌های تجاری بیت کوین که با بازارهای وب تاریک مرتبط بود، تنها کسری از یک درصد تراکنش‌ها را شامل می‌شد. این در حالی است که سهم تراکنش‌های وب تاریک از کل تراکنش‌ها در سال ۲۰۱۲ به ۶ درصد رسیده بود و این میزان از سال ۲۰۱۲ به صورت پایداری در حال کاهش است.
 
به گزارش کوین‌تلگراف در ماه دسامبر سال گذشته، تیموتی سی. می (Timothy C. May) بنیان‌گذار گروه سایفرپانک‌ها که ماه قبل به مرگ طبیعی از دنیا رفت، در مانیفست کریپتو آنارشیست پیش‌بینی کرده بود:
 
کریپتو آنارشیسم اجازه می‌دهد که اسرار ملی به صورت آزادانه مبادله شوند و به معامله اشیای دزدیده شده و نامشروع اجازه می‌دهد.
 
بنا بر گزارش کوین‌تلگراف که تحلیلی در این خصوص در ماه مارس منتشر کرده بود، با استناد به منابع مختلف، پول نقد و مخصوصاً دلار آمریکا هنوز محبوب‌ترین روش برای پرداخت کالاها و خدمات نامشروع محسوب می‌شود.
 
در این گزارش آمده است، در حالی که رد نیمی از بیت کوین‌ها در یک برهه زمانی خاص به فعالیت‌های غیرقانونی منتهی می‌شد، ۹۰ درصد دلارهای آمریکا نشانه‌هایی از آلوده شدن به کوکائین داشتند.
 
در اکتبر ۲۰۱۴، سازنده موتور جستجوی بازارهای وب‌ تاریک اظهار داشت که وب تاریک اساساً برای مبارزه با ظلم و جور دولت‌ها ساخته شده است.
 
او همچنین در انتها نتیجه گرفت: وب تاریک وعده‌دهنده آزادی است، نه فعالیت‌های مجرمانه.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.