اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 24, 2019
16:40 پنجشنبه، 4ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97378

توضیح مدیرعامل آپارات درباره دریافت وام ۵ میلیاردی از وزارت ارتباطات برای لنزور

دیجیاتو: «لنزور به عنوان یکی از محصولات شرکت صبا ایده، ۵ میلیارد تومان از محل وجوه اداره شده وزارت ارتباطات وام دریافت کرده است.» این خبری است که توسط یک خبرنگار در توییتر منتشر شد؛ خبرنگاری که در «سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» از وزارت ارتباطات درخواستِ لیست حمایت‌ها از اپلیکیشن‌ها و شرکت‌های فناوری ایرانی را کرده بود.
 
در لیستی که از سوی وزارت ارتباطات در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات منتشر شده، نام شرکت «فناوران ایده پرداز صبا» که با برند «صبا ایده» شناخته می‌شود به چشم می‌خورد. صبا ایده که اکنون بیشتر با زیرمجموعه‌هایی مانند آپارات، فیلیمو و صباویژن شناخته می‌شود، بیشتر از ۶ سال پیش یک شبکه اجتماعی اشتراک تصویر تحت عنوان «لنزور» نیز توسعه داده بود. حالا بر اساس همین اسناد، عنوان شده است که شرکت صبا ایده در سال ۹۶ برای «پیام‌رسان لنزور» مبلغ ۵ میلیارد تومان وام دریافت کرده است.
 
 
این در حالیست که «محمدجواد شکوری‌مقدم» مدیرعامل صبا ایده و آپارات در گفتگویی که اردیبهشت ماه با دیجیاتو داشت، تاکید کرده بود که هلدینگ صبا ایده تا کنون هیچ نوع حمایت مالی دریافت نکرده است.
 
شکوری‌مقدم اکنون در گفتگو با دیجیاتو و در پاسخ به این پرسش که آیا دریافت وام ۵ میلیاردی در سال ۹۶، نوعی حمایت مالی بوده است یا خیر، دریافت وام در سال ۹۶ را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «ما در سال ۹۶ هیچ وامی نگرفتیم. این وام در تیر ماه ۹۷ برای سرویس لنزور دریافت شد؛ زمانی که دقیقاً شش سال و نیم از آغاز به کار این سرویس گذشته بود. در واقع ۳ ماه پس از مصاحبه‌ای که با شما داشتم.» شکوری مقدم همچنین توضیح می‌دهد که مبلغ بازپرداخت وام مورد بحث، ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.
 
مدیرعامل صبا ایده در خصوص علت راه‌اندازی لنزور و اینکه از ابتدا چه برنامه‌ای برای آن وجود داشته و همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قرار است با یک اینستاگرامی بومی روبه‌رو باشیم یا خیر، می‌گوید:
 
«فیسبوک در اواسط سال ۲۰۱۲ اینستاگرام را خرید و ما در انتهای سال ۲۰۱۲ لنزور را به شکل کامل راه‌اندازی کرده‌ بودیم؛ پلتفرمی که در زمان کوتاهی موفق شد ۳۰۰ هزار کاربر جذب کند و روزی ۱۲ هزار تصویر نیز در آن بارگذاری می‌شد. در آن زمان هنوز اینستاگرام در کشور شناخته نشده بود ولی مسئله اینجاست که به مرور زمان، به‌دلیل فیلترینگ سخت‌گیرانه بر محتوای سرویس لنزور، بسیاری از کاربران این پلتفرم سرخورده شدند و پس از یک‌سال و نیم، اینستاگرام با پلتفرمی قوی‌تر و البته محتوای آزادانه که به سلیقه مردم هم نزدیک‌تر بود، توانست مخاطبان بسیاری در کشور ما پیدا کند. همین مسئله باعث شد تا ما سرمایه‌گذاری روی لنزور و توسعه این محصول را متوقف کنیم.»
 
او همچنین در جواب به این سوال که اکنون وام ۵ میلیارد تومانی قرار است صرف چه مواردی شود، گفت: «نرم‌افزار لنزور هم مانند دیگر سرویس‌های مجموعه صبا ایده، بر روی ابر زیرساختی یکپارچه‌ای قرار دارد و بخش عمده این مبلغ، صرف توسعه سخت‌افزاری همین زیرساخت ابری مشترک برای همه سرویس‌های صبا ایده شده است.»
 
شکوری‌مقدم شایعه تبدیل شدن لنزور به پیام‌رسان را نیز رد می‌کند و در این رابطه می‌گوید: «زمانی‌ که لیستی از پیام‌رسان‌ها منتشر کردند، نام لنزور هم در میان آنها بود و بیان شد که امکان دریافت وام با این مبلغ را دارد. طبیعتا ما هم اقدام کردیم.»
 
مدیرعامل صبا ایده در خصوص علت حذف اپلیکیشن لنزور از کافه بازار در ماه‌های اخیر، عنوان می‌کند که دلیل اصلی مشکلات نرم‌افزاری نسخه قدیمی بوده است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در ماه‌های آینده، نسخه جدید پلتفرم لنزور در کافه بازار ارائه شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.