اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 26, 2019
8:54 شنبه، 6ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97410

حمید شهریاری: اگر دل‌مان پیش دشمن برود “سرباز دشمن” شده‌ایم

معاون رئیس قوه‌قضائیه و عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه امروز دشمن نقشه جدیدی برای من و شما کشیده است حتی مشکلات اقتصادی که امروز به پا شده، خودش هدف نیست، گفت: اگر دل‌مان پیش دشمن برود، بدون اینکه متوجه شویم، سرباز دشمن شده‌ایم!

حمید شهریاری امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با موضوع بررسی ظرفیت‌های فضای مجازی و تشریح سیاست‌های نظام، اظهار کرد:  در باب فرصت‌های بسیار زیادی که فضای مجازی در اختیار ما قرار داده باید یک سخنرانی مفصلی شود؛ یکی از فرصت‌هایی که فضای مجازی فراهم کرده، استفاده از ظرفیت‌های این فضا در دستگاه قضایی است؛ در قوه‌ قضائیه مشکل اساسی در رابطه با ابلاغ اوراق قضایی داشتیم که به‌صورت کاغذهای چاپی و بدون قرار گرفتن در پاکت توسط سرباز یا پست به دست شهروندان می‌رسید و گاهی به خاطر وجود برخی مشکلات به دست صاحبان‌شان نمی‌رسید؛ نرسیدن ابلاغ به معنای تمدید وقت دادگاه و طولانی شدن فرایندهای رسیدگی است.
 
وی افزود: گاهی اوقات 60 درصد ابلاغ‌ها به دست صاحبان‌شان نمی‌رسید اما با راه‌اندازی سامانه ثنا و سامانه ابلاغ الکترونیک این مشکل حل شد؛ امروز با راه‌اندازی ابلاغ الکترونیک، بالغ بر 80 درصد ابلاغ‌های قضایی الکترونیکی شده است.
 
شهریاری ادامه داد: این یک نمونه از فرصت‌هایی است که فضای مجازی در اختیار ما قرار داده و در قوه‌قضائیه با انجام 50 پروژه در حوزه فناوری اطلاعات، از این فرصت‌ها استفاده کردیم.
 
عضو شورای عالی فضای مجازی درباره تهدیدات فضای مجازی و وظایف خانواده‌ها و دولتمردان در این خصوص گفت: گاهی اوقات مشاهده می‌شود که ما دو نوع خطاب، رویکرد و سیاست متقابل را در فضای مجازی دنبال می‌کنیم؛ یک عده می‌گویند مردم باید آزاد باشند، دست و بال مردم را نبندیم و خواهان آزادی این فضا هستند و هر کسی هر کاری دلش می‌خواهد بکند؛ یک دسته از سیاست‌ها نیز معتقدند باید این فضا به خاطر مشکلاتی که برای خانواده‌ها و جوان‌ها ایجاد کرده، بسته باشد؛ امروز خدمت شما می‌گویم که هیچ کدام از این دو نظر درست نیست و به نظر من اصلاً نظر موجودی هم نیستند یعنی کسی قائل به این دو نظر نیست. 
 
وی تصریح کرد: هیچ کس قائل به این نیست که فضای مجازی باید بسته باشد؛ چه کسی گفته همه فضای مجازی بسته باشد، فضای مجازی این همه برکت دارد و ما خودمان در قوه‌ قضائیه بیش از 50 پروژه را در بستر فضای مجازی اجرا کردیم و مردم از این فضا استفاده می‌کنند؛ بنابراین کسی قائل نیست که فضای مجازی بسته باشد؛ خدا رحمت کند، حضرت امام خمینی (ره) فرمودند ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فساد و فحشا مخالف هستیم؛ کسی قائل نیست که فضای مجازی باید بسته باشد که سخنرانی می‌کنید و می‌گویید مردم باید آزاد باشند؛ مردم آزاد هستند و هر کاری دلشان بخواهد می‌کنند.
 
معاون فناوری اطلاعات قوه‌قضائیه تاکید کرد: کسی قائل به بسته شدن فضای مجازی نیست و بنابراین این مغالطه که عده‌ای قائل به بشته شدن فضای مجازی هستند، برای جمع‌آوری رأی است و حرف واقعی و عینی نیست؛ هیچ کسی در این کشور قائل به بسته شدن فضای مجازی نیست که کسی بخواهد این تهمت را به دیگران بزند.
 
شهریاری توضیح داد: از طرف دیگر، آنهایی که دلسوز نظام و انقلاب هستند، معتقدند که این فضا باید مدیریت شود؛ آنچه که قائل به آن هستیم و معتقدیم دولتمردان باید به آن عمل کنند، مدیریت فضای مجازی است نه بسته آن؛ مدیریت فضای مجازی به این معناست، مراقب تهدیدهای این فضا که می‌تواند به نوجوانان و جوانان ما آسیب بزند، باشیم؛ در سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی، مسئله مدیریت فضای مجازی است که دنبال می‌شود؛ آیا شما قائل به این هستید که دزدان در خیابان‌ها راه بروند و هیچ کس جرأت نکند، دستگیرشان کند؛ اما امروز به برکت اقدامات قوه‌ قضائیه دیگر از این رخدادها در کف خیابان‌ها نمی‌بینیم؛ می‌شود گفت که بگذارید آزاد باشند و هر کاری دلشان می‌خواهد بکنند؟
 
وی تصریح کرد: معتقدیم همان‌طوری که پلیس وظیفه دارد در کف خیابان‌ها حضور داشته باشد و از امنیت و ناموس مردم مراقبت کند، در فضای مجازی هم باید پلیس حضور داشته باشد؛ پلیس باید حضور داشته باشد تا جلوی دزدها، هیزها و ناامنی را بگیرد.
 
عضو شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: داعش در روزهایی که تاسیس شده و تا لب مرزهای ما آمده بود و برخی از منحرفان داخلی به‌صورت نادر کمک‌شان می‌کردند، اینها داشتند در فضای مجازی از داخل اروپا یارگیری می‌کرد؛ ما باید بگوییم آزاد باشند و هر کاری دلشان می‌خواهد بکنند؟! چه کسی چنین حرفی زده است؟ چه کسی چنین دفاعی می‌کند؟ بسیاری از داعشی‌هایی که اسیر یا کشته شدند، در اروپا زندگی می‌کردند و تازه مسلمان‌هایی هستند که گروه‌های افراطی در مساجد افراطی خودشان در اروپا عضوگیری کردند؛ چطور عضو‌گیری کردند؟ یکی از راه‌هایش همین فضای مجازی بوده است؛ خودشان را در فضای مجازی عرضه کردند و افرادی عضوشان شدند و برایشان بلیت صادر کردند و می‌آمدند و در عراق و سوریه می‌جنگیدند؛ به همیت سربازان مدافعان حرم و بسیجیان و جیش‌الشعبی، امروز در 40 سالگی انقلاب، فرار آمریکایی‌ها و بیرون کردن گروه‌های تکفیری از سوریه را جشن می‌گیریم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.