تجارت الکترونیک

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

January 27, 2019
17:55 یکشنبه، 7ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97436

طرح Ofcom به‌منظور استفاده از بلاکچین برای مدیریت شماره‌های تلفن

سازمان رگولاتوری بخش ارتباطات بریتانیا، مبلغی حدود ۱ میلیون دلار بودجه به‌منظور بررسی راه‌حل‌های بلاک‌چینی برای مدیریت خطوط تلفن ثابت، دریافت کرده است. این یارانه مالی توسط وزارت کسب‌وکار، انرژی و راهبُرد صنعتی اعطا شده است.
 
این یارانه به آفکام کمک می‌‌کند تا کاربرد بلاک‌‌چین جهت بهبود مدیریت شماره‌‌های تلفن ثابت را بررسی کند. Ofcom، سازمان رگولاتوری حوزه ارتباطات و رسانه‌ای انگلستان است که بر فعالیت‌های ایستگاه‌های رادیویی، تلویزیونی، خطوط ثابت دوربرد تلفنی و موبایل و بر امواج رادیویی دستگاه‌های بی‌سیم نظارت می‌کند.
 
طرح آفکام مبنی بر این است که تا سال ۲۰۲۰، از تمامی فعالان صنعتی دعوت شود تا “ترابردپذیری (MNP) و مدیریت میلیون‌ها شماره تلفن را با استفاده از فناوری بلاکچین مورد آزمایش قرار دهند.”
 
مدیرعامل Ofcom، می‌گوید: “ما برای کشف پتانسیل بلاکچین در حال همکاری با صنایع هستیم تا بررسی کنیم که چگونه این فناوری می‌تواند امکانی را فراهم آورد که مشتریان خطوط ثابت بتوانند بدون تغییر شماره، سریع‌‌تر و با سهولت بیشتری ارائه‌دهندگان خدمات و اپراتور خود را تغییر دهند و مزاحمت‌های تلفنی نیز کاهش یابد.”
 
همچنین تحقیقاتمان را نیز در حوزه فناوری های نوآورانه همچون بلا‌‌کچین و نحوه بکارگیری آن به نفع مشتریان توسعه خواهیم داد.
 
حوزه تلکام یکی از بزرگ‌ترین بازارهایی هست که در سال‌های آتی تحولات متنوعی را در نوآوری‌های بلاکچینی خواهد دید. درحال حاضر اپراتورهای شبکه همراه (MNO) از ناکارآمدی‌های عمده در سیستم صدور قبوض و صورتحساب، پرداخت و اشتراک رنج می‌برند، امری که می‌تواند به‌طور کامل با فناوری بلاکچین پیاده‌سازی شود.
 
طبق گفته این سازمان، تلاش‌‌های پیشین برای شکل دادن یک پایگاه داده متمرکز موفق نبوده است، چون موانع همکاری و هزینه‌‌های بالا مانع از آن شده‌‌اند؛ دو موردی که تکنولوژی بلاک‌‌ چین آن‌‌ها را دور می‌‌زند.
 
در حال حاضر برخی پروژه‌های حمایت شده در انگلستان همچون Diadem، نوع جدیدی از شبکه تلفن همراه را با استفاده از امکانات قراردادهای هوشمند جهت مقابله با این ناکارآمدی و نوسازی این صنعت پیاده‌سازی کرده‌اند.
 
هم اکنون نیز برخی اپراتورها، فناوری بلاک‌‌ چین را به منظور مدیریت شبکه‌‌ خود بکار گرفته اند. ازجمله سه شرکت بزرگ ارتباطی چین، یک گروه تحقیقاتی در این زمینه تشکیل داده‌‌اند. برخی از MNOها نیز، نظیر بزرگترین اپراتور مخابراتی کره (Korea Telecom) در حال ادغام و استفاده از فناوری blockchain در سیستم‌های موجود خود هستند.
 
ایده اصلی عبارت است از تامین امنیت و حل چالش‌‎های مربوط به تراکنش‌ها، از طریق ارتقاء سطح امنیت و اعتبار شبکه‌های فعلی؛ با این حساب، مشتریان KT می‌توانند بر بستر این شبکه جدید، اطلاعات دیجیتالی خود را با ریسک کمتری، ذخیره و جابجا کنند.
 
گزارش GSMA حاکی از این است که MNO ها بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰، حدود  ۰٫۵ تریلیون دلار در زمینه شبکه تلفن همراه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در صورتی که تلاش‌های اولیه موفقیت‌آمیز باشد صنعت تلکام برای پذیرش بلاکچین در چنین ابعادی تجهیز خواهد کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.