اینترنت و شبکه

رگولاتوری

January 28, 2019
11:04 دوشنبه، 8ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97450

جهرمی: پیام ائمه جمعه درباره رفع فیلتر تلگرام را دریافت کردیم اما دستگاه قضا بر سر نظر خود باقی است

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: پیام برخی ائمه‌جمعه برای رفع فیلتر تلگرام را دریافت کردیم اما دستگاه قضا همچنان بر سر نظر خود باقی است و ما تغییری در عقیده‌ی دستگاه قضایی نسبت به این مسئله نمی‌بینیم.
 
اینترنت و شبکه های اجتماعی مانند بسیاری از پدیده های دیگر دارای پیامدهای مثبت و منفی می باشد که با برنامه ریزی و بالا بردن سطح آگاهی عمومی می توان از آثار و دستاوردهای مثبت آن بهره گرفت و پیامدهای منفی را به حداقل رساند.
 
رهبر معظم انقلاب اخیرا به اهمیت حضور جوانان در فضای مجازی تأکید کردند و افزودند: انقلاب و نظام با خواست و حمایت مردم شکل گرفته و استمرار یافته اما مستکبران با وقاحت تمام مردم را به مقابله با همین نظام فرا می خوانند که لازم است مردم در مقابل این تبلیغات ایستادگی و علیه آن حرکت کنند و جوانان با هوشمندی، فضای مجازی را به ابزاری برای زدن تو دهنی به دشمنان تبدیل کنند.
 
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات ضمن اعلام آمادگی برای فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای حضور جوانان در فضای مجازی گفت: جوانان انقلابی باید به ما بگویند که به چه ابزارها، چارچوب‌ها و ساختارهایی نیاز دارند و این ساختارها را مطالبه کنند.
 
مشروح گفتگوی خبرآنلاین با محمدجواد آذری جهرمی را در ادامه بخوانید.
 
*****
 
رهبر انقلاب اخیرا به حضور جوانان در فضای مجازی تاکید داشتند اما برداشت بعضی افراد این بود که «باید فیلترینگ فضای مجازی بیشتر شود تا فعالیت جوانان انقلابی ظهور و بروز پررنگتری داشته باشد»، گروهی نیز معتقدند «وزارت ارتباطات باید زیرساخت های بیشتری را برای حضور جوانان در فضای مجازی فراهم کند». شما برای تحقق این رهنمود رهبر انقلاب چه برنامه ای دارید؟
 
خطاب ایشان به جوانان انقلابی است که به فضای مجازی رفته و با جریان سازی بر دهان دشمنان بزنند. این جوانان انقلابی باید به ما بگویند که به چه ابزارها، چارچوب‌ها و ساختارهایی نیاز دارند و این ساختارها را مطالبه کنند.
 
موضوع دیگر اینکه اخیر چند تن از ائمه‌ی جمعه در خطبه های خود درباره اهمیت رفع فیلتر تلگرام سخن گفتند و تأکید داشتند که با فیلتر شدن این پیام رسان جوانان بیشتر به استفاده از وی‌پی‌ان‌ها متمایل شدند. با این استدلال آنها درخطبه های نماز جمعه اعلام کردند که «بهتر است تلگرام رفع فیلتر شود». آیا شما این دیدگاه ها را دریافت و به تصمیم‌گیران منتقل کردید؟
 
بله، دریافت کردیم و بدلیل آن که این مطلب در فضای عمومی منتشر می‌شود، تصمیم‌گیران هم خودشان دریافت کردند. دستگاه قضا به عنوان سیاست‌گذار این عرصه همچنان بر سر نظر خود باقی است و ما تغییری در عقیده‌ی دستگاه قضایی نسبت به این مسئله نمی‌بینیم. آن ها معتقدند که هنوز دلایلی که برای این تصمیم گرفته شده، زائل نشده است که بخواهند آن را برگردانند.
 
اما منتقدان دولت این توپ را به زمین دولت می‌اندازند و می‌گویند «دولت دکمه‌ی فیلترینگ را فشار داده است» اما شما می گویید «اعمال محدودیت در فضای مجازی از طرف دولت نیست»، چه طور این دو با هم قابل جمع هستند؟
 
فیلترینگ شعبات زیادی دارد. اپراتورها باید دستورات قضایی را اجرا کنند. شکی در این نیست که  قانون را مجلس تصویب کرده است. اما در بحث صدور دستور، نمی‌شود که یکی قانون بگذارد و دیگری آن را زیر پا بگذارد و بی توجهی کند. قانونی که در کشور داریم برای رعایت کردن است.
 
امروز صاحب حکم همان دیدگاه‌ها را دارد و معتقد است که هنور دلایلی که برای این تصمیم گرفته شده، زائل نشده و طبیعتا با این ابعاد جدیدی که بحث مطرح می‌شود، یکبار از باب سیاست‌گذاری، نه تصمیم‌گیری، موضوع در شورای عالی فضای مجازی بررسی شود و دبیرخانه ‌آن را در دستور کار قرار دهد و با توجه به فضای جامعه بازنگری شود. طبیعتا اگر تصمیمی گرفته شود، ما بر طبق آن عمل می‌کنیم.
 
منتقدان دولت اعتقاد دارند، در وضعیت فعلی شرایط اقتصادی چه وقت مطرح شدن فیلترینگ و رزمایش و این قبیل چیزها است؟
 
فیلترینگ و رزمایش هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. پیش از این نیز گفتم، رزمایش به کل کلمه‌ی غلطی‌ است. سوالی را اینگونه مطرح کردم که «اگر شما صبح بیدار شوید و شبکه بانکی‌تان کار نکند، چه حسی پیدا می‌کنید و چه کسی را مسئول آن می‌دانید؟» تعداد زیادی کامنت گذاشتند و دولت و نظام را مسئول کار نکردن شبکه‌ی بانکی‌شان می‌دانستید اما همان نظامی که وظیفه‌ دارد این خدمات بانکی مهم را به مردم ارائه دهد، باید بر روی امنیت آن فضا کار بکند. اگر این زیرساخت‌ها دچار مشکل شوند، هیچ کس توجیه ما را مبنا بر ناتوانی در انجام این کار نمی پذیرد.
 
زیرساخت حیاتی بانکی، در شورای عالی سیاست‌گذاری تشخیص داده شده است. مسئولیت ارزیابی امنیت این زیرساخت حیاتی برعهده‌ی وزارت اطلاعات و سازمان پدافند غیرعامل است. آن‌ها یک ابلاغیه‌هایی مبنی بر رعایت شرایطی دادند و برای بررسی آنکه یک بانکی این شرایط را رعایت می‌کند یا خیر، اقدام کردند. متدولوژی آنان در مقابل موضوع تحریم اینترنت، قطع اینترنت بوده است. شیوه‌های بهتری نیز وجود دارد که قطع اینترنت همان شرکت است، نه اینترنت کل کشور. شرکتی که شاید پهنای باندش بیشتر از صد گیگا بایت بر ثانیه هم نباشد. آن شرکت به مخاطبین خودش ایمیل زده که ما رزمایش قطع اینترنت داریم. همانطور که اشاره کردم،  این ادبیاتی است که از پایه اشتباه و یک ناشی‌گری در اطلاع رسانی و ایجاد نگرانی است. ما به هیچ وجه نه موافق خواهیم بود و نه اجازه‌ی قطع دو ساعته‌ی اینترنت کشور را برای بررسی عملکرد یک شرکت می‌دهیم. ما به چنین جمع‌بندی نرسیده‌ایم و هیچ عقل سلیمی هم ‌آن را نمی‌پذیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.