رسانه‌های اجتماعی

January 30, 2019
13:31 چهارشنبه، 10ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97501

دسترسی فیس بوک به اطلاعات کاربران تنها با ۲۰ دلار

یک اپلیکیشن مربوط به فیس بوک با پرداخت ماهانه ۲۰ دلار اطلاعات کاربران از جمله فعالیت های آنان در وب و موبایل را جمع آوری می کند.
 
به گزارش تک کرانچ، فیس بوک به نوجوانان ماهانه ۲۰ دلار می دهد تا از یک اپلیکیشن VPN به نام Facebook Research استفاده کنند که به شرکت اجازه می دهد به فعالیت های آنان در وب و موبایل دسترسی کامل داشته باشد.
 
به نظر می رسد این اپلیکیشن نسخه ای تازه از Onavo Protect باشد.  Onavo Protect یک اپلیکیشن فیس بوک بود که سال گذشته به دلیل نقض قوانین حریم خصوصی اپل حذف شده بود.
 
اپلیکیشن Facebook Research همان ویژگی های Onavo را دارد و برخلاف قوانین حفظ حریم خصوصی اپل باشد. فیس بوک به وجود این اپلیکیشن اعتراف و هدف آن را دسترسی به عادات مصرفی کاربران اعلام کرده است. این اپلیکیشن از ۲۰۱۶ میلادی منتشر شده است.
 
کاربران به جای دانلود اپلیکیشن از طریق اپ استور یا برنامه تست TestFlight beta اپل، آن را از طریق سه خدمت مختلف بتا دریافت کرده اند. این خدمات عبارتند از BetaBound ، uTest  و Applause. 
 
این ۳ خدمت به طور خاص تبلیغاتی روی اینستاگرام و اسنپ چت اجرا می کنند که هدف آنها کاربران ۱۳ تا ۳۵ سال است. هنگامی که کاربر قصد ورود به اپلیکیشن را دارد به او اعلام می شود «این یک تحقیق شبکه اجتماعی است که در ازای آن پول پرداخت می شود». همچنین از افراد زیر سن قانونی خواسته می شود تا طبق یک فرم از والدین خود اجازه بگیرند.
 
به گفته «ویل استرافاچ» یکی از کارشناسان امنیتی این اپلیکیشن می تواند تمام اطلاعات کاربر از جمله پیام های خصوصی، چت ها، تصاویر، ویدئو، ایمیل، فعالیت وب و حتی اطلاعات مکانی کاربر را رصد کند.
 
کاربران به جای دانلود اپلیکیشن از اپل می توانند آن را از یک URL جداگانه فیس بوک دانلود کنند.
 
فیس بوک در بیانیه ای به وب سایت تک کرانچ، وجود این این برنامه را تایید کرده است.
 
در بیانیه مذکور آمده است: «ما نیز مانند بسیاری از شرکت ها از افراد دعوت می کنیم با شرکت در تحقیقات به ما کمک کنند. این تحقیق به فیس بوک کمک می کند تا نحوه استفاده مردم از موبایل را دریابد. ما توضیحاتی کامل درباره اطلاعاتی که جمع آوری می کنیم، نیز ارائه کرده ایم و این اطلاعات را با بقیه افراد به اشتراک نمی گذاریم.»
 
البته به گفته سخنگوی فیس بوک، این شرکت هیچ یک از قوانین اپل را زیر پا نمی گذارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.