اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

February 1, 2019
22:58 جمعه، 12ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97528

معاون بانک مرکزی: رایگان کردن خدمات پرداخت الکترونیک سنگی بود که دیوانه‌ای در چاه انداخت

معاون فناوری‌های نوین با بیان اینکه یکی از موانع کسب و کار در این حوزه نبود کارمزد است، گفت: رایگان کردن خدمات حوزه پرداخت در نظام بانکی مثل سنگی بود که یک دیوانه در چاه انداخت و صد تا عاقل هم نمی‌تواند آن را در بیاورد.

 
 
ناصر حکیمی امروز در میزگرد کسب و کار نوپا که یکی از برنامه‌های همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت بود، در مورد ورود بانک مرکزی به حوزه سیاست‌گذاری در حوزه رمز‌ارزها اظهارداشت: پیش‌نویس رمزارزها، به معنای سیاستگذاری نیست، بلکه این پیش‌نویس برای نظردهی اعلام شده است.
 
وی افزود: اما نکته حائز اهمیت این است که شما در مقررات‌ تنظیم شده، معامله می‌کنید و در واقع اگر بخواهید مقررات خوبی بگذارید، باید معامله کنید، اما اگر قرار است مقررات اجرایی نشود، هیچ گاه سیاست‌گذاری روش خوبی نخواهد شد. مقررات خوب کسب و کار بین مقررات‌گذار و مشارکت کننده شکل می‌گیرد.
 
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: همه قدرت دست رگولاتور (تنظیم‌گر) نیست، چون در کشور قوانین زیادی وجود دارد و اما بسیاری از قوانین اجرایی نمی‌شود؛ ضمن اینکه همه جای دنیا فین‌تک سرعت بیشتری نسبت به دولت دارد، البته دولت نمی‌تواند وارد جزئیات شود.
 
وی در واکنش به سوالی درباره توسعه کسب و کار در حوزه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، گفت: یکی از موانع کسب و کار در این حوزه نبود کارمزد است. رایگان کردن خدمات حوزه پرداخت در نظام بانکی مثل سنگی بود که یک دیوانه در چاه انداخت و صد تا عاقل هم نمی‌تواند آن را در بیاورد. در اوایل سال دهه 80 چنین تصمیمی در نظام بانکی اجرایی شد و به طور طبیعی احیای کارمزد خیلی سخت است.
 
حکیمی ادامه داد: باید از مصرف کننده نهایی و کاربر، پول لازم را در ارایه خدمات بانکی گرفت. بانک‌ها بیش از ۲۰ درصد بازگشت کارمزد در داخل اکوسیستم پرداخت‌های الکترونیکی ندارند و اصناف هم کارمزد نداده و نمی‌دهند و به شدت هم مقاومت می‌کنند.
 
معاون بانک مرکزی با بیان اینکه هر کسب و کاری انتظار به پول تازه دارد، گفت: باید از محصولات خود درآمد تازه کسب کند نه اینکه خودش خودش را بخورد و فکر کند که درآمد دارد، ما برای سرویس‌هایی که تاکنون مجانی بوده است، باید بار اجتماعی سنگینی را بپردازیم، بنابراین تمرکز ما این است که سرویس‌های جدیدی تعریف کرده و روی آن ها درآمد تعریف کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.