بانکداری و پرداخت الکترونیک

رگولاتوری

February 1, 2019
23:00 جمعه، 12ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97530

عملیاتی شدن برداشت مستقیم در ۱۸ بانک

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تاکنون برداشت مستقیم در ۱۸ بانک عملیاتی شده است، گفت: در جلسه آینده کمیسیون اقتصادی دولت تصمین جمع‌بندی‌های نهایی برای استفاده از بلاک چین در نظام بانکداری را اعلام می کند.
 
 
محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت اظهار داشت: بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت یک حوزه تعاملی میان بانک مرکزی و وزارت ارتباطات است و در همین راستا به پیشنهاد وزارت ارتباطات، آیین نامه رفع انحصار از شرکت های پرداخت الکترونیک در دولت به تصویب رسید که می تواند باعث رشد فین تک ها وشرکت های حوزه مالی باشد.
 
وی افزود: بر اساس آخرین آمار، بانک مرکزی در حال تدوین دستورالعمل های ابلاغی دولت در خصوص رفع انحصار از شرکت های psp ها است. 
 
آذری جهرمی با بیان اینکه هزینه تمام شده پول در بانکداری الکترونیک نسبت به بانکداری سنتی پایین تر است اظهار داشت: با توجه به قیمت پایین  تمام شده ارائه خدمات و پول در بانکداری الکترونیک نسبت به بانکداری سنتی و شعبه های گرانقیمت می توان تسهیلاتی را با قیمت کم ارائه کرد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره چالش گسترش بانکداری الکترونیک تصریح کرد: احراز هویت و شناسایی مشتریان سیستم بانکی از چالش های گسترش بانکداری الکترونیک و دیجیتال است.
 
وی ادامه داد: سامانه شاهکار توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور احراز هویت آماده شده و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است. این سامانه با در اختیار داشتن اطلاعات اپراتورهای تلفن همراه و ثبت احوال پایگاه داده مناسبی را احراز هویت در اختیار بانک مرکزی قرار می دهد.
 
آذری جهرمی تاکید کرد: بانکداری الکترونیک و بانکداری مجازی باید با سرعت بالایی توسعه پیدا کند. وی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در حوزه راه اندازی سامانه های جدید گفت: بانک مرکزی اقدام بسیار بزرگی انجام داده و آن نیز راه اندازی سرویس برداشت مستقیم است که می تواند ظرفیت بسیار مناسبی برای شرکت های فناوری اطلاعات و کسب و کارهای نوپا را فراهم کند.
 
وزیر ارتباطات افزود: بر اساس آخرین آمار از معاونت فناوری های نوین بانک مرکزی، ۱۸ بانک سرویس برداشت مستقیم را ارائه می دهند که این سرویس این قابلیت را برای کسب و کارها فراهم می کند تا به صورت اشتراکی و با کارمزد پایین سرویس مالی دریافت وجوه را  در اختیار داشته باشند.
 
آذری جهرمی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار در حوزه دریافت و برداشت وجوه از طریق اپراتورهای همراه، سهم اپراتورها حداقل ۳۰ درصد است که همین مسئله باعث می شود تا اقتصاد کسب و کارها با  این دسته از سرویس ها رشد نکند.
 
وی با بیان اینکه برخی درباره راه اندازی این سرویس به وزارت ارتباطات انتقاد داشتند، گفت: انتقاداتی مبنی بر کاهش درآمدهای اپراتورهای تلفن همراه از حوزه برداشت وجوه مطرح شد که اقدام بانک مرکزی با وجود کاهش درآمدهای اپراتورها که عمده این درآمدها غیر سالم به شمار می رود باعث می شود تا بخش فناوری اطلاعات رشد کند که در نهایت می تواند به توسعه اقتصاد فناوری اطلاعات با توجه به رشد بالاتر جهانی فناوری اطلاعات نسبت به فناوری ارتباطات کمک کند.
 
وزیر ارتباطات تاکید کرد: شرکت های ارزش افزوده حاصل انحصار اپراتورهای تلفن همراه و مشکلات کسب درآمد کسب و کارها بوده و امروز خوشحال هستیم با سیاست گذاری های انجام شده، کسب و کارهای می تواند به صورت بسیار آسان، درآمدهای خود را دریافت کند.
 
آذری جهرمی با اشاره به آینده کسب و کارهای نوین تاکید کرد: اطمینان دارم تحولی بزرگ پیش رو است. همچنین بر اساس آمارهای بانک مرکزی اقتصاد فین تک  در یک سال اخیر رشد بسیار زیادی نسبت به سال گذشته داشته و فین تک ها امروزه یکی از پایه های اصلی اقتصاد دیجیتال به شمار می رود.
 
وی افزود: در ایران فین تک ها حوزه پرداخت رشد قابل توجهی داشته ند اما در سایر حوزه ها رشد قابل توجهی حاصل نشده که نیاز است این دسته مشکلات حل شود. آذری جهرمی با بیان اینکه باید خدمات بانکداری الکترونیک تسهیل شود، گفت: حرکت و سیاستگذاری به سوی تسهیل خدمات بانکداری الکترونیک و رشد خدمات مالی است. دولت تسهیل گر به شمار می رود و اقدامات اصلی در این حوزه را بخش خصوصی انجام می دهد.
 
جهرمی با بیان اینکه گاهی با اعمال فیلترینگ جلوی فعالیت‌های سالم گرفته می‌شود اما فعالیت‌های ناسالم به نحو دیگری کارهای خود را ادامه می‌دهد، گفت: اکنون با همکاری معاونت حقوقی رئیس‌جمهور کمیته‌ای برای جلوگیری از فیلترینگ تشکیل شده است.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به لزوم تشکیل کمیته در دولت و بخش های دولتی برای بررسی شکایت های فین تک گفت: در هر موضوعی دستاوردهای منفی و مثبت وجود دارد و نظام بانکداری باید رشد پیدا کند تا بتواند جلوی فعالیت کسب و کارهای ناسالم را بگیرد و از آن طرف کسب و کار سالم را رونق ببخشد.
 
وی گفت: موانعی ایجاد می شود که بتوان جلوی فعالیت های ناسالم گرفته شود اما متاسفانه اقدامات در این راستا برعکس جواب می دهد و شاهد آن هستیم که کسب و کارهای ناسالم بیشتر رونق می گیرد.
 
آذری جهرمی ادامه داد: باید برای مقابله با کسب و کارهای ناسالم راه حلی از درون پیدا کنیم. وزیر ارتباطات در ادامه به بحث بلاک چین اشاره کرد و گفت: مجموعه های دانشگاهی زیادی در این صنعت شکل گرفته که در حال تحقیق و بررسی هستند چرا که نظام بانکی با یک چالش مواجه است در صورتی که بلاک چین جایگزین شود اعتماد سنتی به اعتماد عمومی تبدیل خواهد شد و تعیین می کند که فرایند یا تراکنش درست بوده است یا خیر.
 
وی تصریح کرد: بانک مرکزی سیاست های اولیه خود را در این راستا به انتشار گذاشته و موضع گیری نیز کرده است. فعلا سیاست های اولیه مشخص شده است. همچنین در جلسه آینده کمیسیون اقتصادی دولت جمع بندی های نهایی در راستای استفاده از بلاک‌چین در نظام بانکداری به نتیجه خواهد رسید، چرا که بلاک‌چین در حال رشد است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.