اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 1, 2019
23:03 جمعه، 12ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97532

مدیرعامل زیرساخت از آزادسازی تارهای نوری شبکه زیرساخت ارتباطی خبر داد

 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از تصمیم برای آزادسازی تارهای نوری بلااستفاده (فیبرتاریک) در شبکه فیبرنوری زیرساخت ارتباطی خبر داد و آن را تصمیمی برای بهبود کیفیت اینترنت داخلی عنوان کرد.
 
صادق عباسی شاهکوه در گفتگو با مهر، از ابلاغ مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای واگذاری «فیبرتاریک » شبکه ارتباطات زیرساخت کشور خبر داد و گفت: این پیشنهاد از سمت شرکت ارتباطات زیرساخت به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه شد و هفته گذشته در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، به تصویب رسید.
 
وی با توضیح اینکه واگذاری فیبر تاریک به اپراتورهای ارتباطی به معنای آزادسازی تارهای نوری در کابل هایی است که در شبکه ارتباطی زیرساخت بلااستفاده مانده اند، گفت: طبق این مصوبه دو سر کابل نوری از سوی زیرساخت در اختیار اپراتور قرارمی گیرد و اپراتور می تواند سیستم انتقال پهنای باند اینترنت را روی این فیبرها پیاده سازی کند.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اجرای این مصوبه را یکی از راه حل های کمک به بهبود کیفیت شبکه ملی اطلاعات و خدماتی عنوان کرد که از طریق اپراتورها به کاربران اینترنت داخلی ارائه می شود.
 
عباسی شاهکوه گفت: تا پیش از این استفاده از ظرفیت شبکه فیبرنوری کشور تنها در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت بود و اپراتورهای ارتباطی برای استفاده از ظرفیت شبکه انتقال ناگزیر به پرداخت هزینه بالا بوده و یا اینکه مجبور بودند که در داخل شهرها فیبرکشی کنند که با توجه به لزوم سرمایه گذاری بالا، از این اقدام منصرف می شدند.
 
وی افزود: اما هم اکنون با مصوبه آزادسازی ظرفیت های بلا استفاده شبکه فیبرنوری کشور، دو سر فیبر در داخل هر استان در اختیار اپراتورها قرار می گیرد و اپراتورها نیازمند کابل کشی و صرف هزینه نخواهند بود.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه هر فیبرنوری شامل ۴۸ و یا ۲۴ کر (core) فیبر است که تنها تعداد کمی از اینها استفاده شده و مابقی قابل واگذاری است، ادامه داد: برخی تارهای داخل کابل های نوری که مورد استفاده شرکت ارتباطات زیرساخت نبوده و در داخل استانها قابلیت استفاده دارد، به اپراتورهای متقاضی واگذار می شود.
 
وی با اشاره به استفاده BTS های بین راهی و جاده ای متعلق به شبکه های موبایل از سرویس ارتباطات رادیویی، خاطرنشان کرد: سرویس های رادیویی در صورت ظرفیت بالا، با مشکل مواجه می شوند و استفاده از فیبر بهترین روش برای برقراری ارتباطات جاده ای محسوب می شود.
 
عباسی شاهکوه با بیان اینکه طبق قانون، واگذاری شبکه فیبرنوری بین استانی غیرمجاز است و باید در انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت باشد ، افزود: اما واگذاری فیبرتاریک در داخل استان ها، مجاز است. به این ترتیب با این اقدام، هزینه اپراتورها در شبکه انتقال زیرساخت کاهش می یابد و اپراتورها می توانند با کیفیت بهتری شبکه سازی کنند و منتظر توسعه شرکت زیرساخت و مخابرات نباشند تا ظرفیت در اختیارشان قرار گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ هزار کیلومتر فیبرنوری در حدود ۴۰۰ شهر و چندین هزار روستا در کشور کشیده شده و سرمایه ملی به حساب می آید، گفت: اپراتورهای ارتباطی که مطابق مجوز فعالیت خود اجازه شبکه سازی دارند و شامل اپراتورهای موبایل، FCP و مخابرات می شوند، می توانند نسبت به خرید فیبرتاریک از شرکت زیرساخت برای شبکه انتقال روستایی ، شهرهای کوچک، ارتباط بین شهری و داخل استان و نیز آنتن های موبایل اقدام کنند.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه فیبرکشی نیازمند سرمایه گذاری کلان است و قابلیت واگذاری بخش تاریک از ۲۰ هزار کیلومتر از شبکه فیبرنوری کشور وجود دارد، اضافه کرد: در این صورت و با توجه به عدم سرمایه گذاری کلان توسط اپراتورها، شاهد ارتباط بهتر و یا برای روستاها، کیفیت بهبودیافته در خدمات اینترنت خواهیم بود.
 
وی با اشاره به اینکه در این مصوبه هدف، درآمدزایی برای شرکت زیرساخت نبوده اما به هرحال سبب کسب درآمد می شود، گفت: اپراتورهای ارتباطی برای استفاده از این ظرفیت شبکه ارتباطی زیرساخت، باید تقاضای خود را تحویل دهد تا شروط مدنظر از جمله اینکه از ظرفیت فیبر تنها برای ارتباطات بین استان استفاده شود، مورد ارزیابی قرار گیرد.
 
عباسی شاهکوه درمورد مبنای قیمت گذاری استفاده از فیبرتاریک گفت: قیمت گذاری طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، بر مبنای هر متر تعیین شده که به صورت پلکانی محاسبه می شود؛ به این معنی که برای متراژهای پایین قیمت بالاتر و به صورت کاهشی قیمت تعیین شده است،؛ برای مثال به ازای هر یک کیلومتر فیبر زیر ۲۰ کیلومتر، ۲۰۰ هزار تومان، برای ۲۰ تا ۴۰ کیلومتر به ازای هر یک کیلومتر ۱۲۵ هزار تومان و برای بالای ۴۰ کیلومتر هم به ازای هر کیلومتر متری ۱۰۰ هزار تومان درنظر گرفته شد.
 
وی تاکید کرد: مقایسه قیمتی در استفاده از ظرفیت شبکه انتقال توسط اپراتورها نشان می دهد که هزینه استفاده از فیبرتاریک یک مسیر ۴۰ کیلومتری ماهانه ۱۲ میلیون تومان محاسبه می شود که معادل قیمت ظرفیت stm۴ است. با این تفاوت که فیبر تاریک ظرفیت بسیار بالاتری دارد و این مساله کیفیت سرویس را افزایش می دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.