اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 3, 2019
19:11 یکشنبه، 14ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97592

جهرمی: ۲ سال است جلسه کمیته فیلترینگ تشکیل نشده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با پایش انجام گرفته ۷۰ هکتار مزرعه خشخاش در منطقه کوهستانی صعب‌العبور که در دسترس عموم نیست که بتوانند به راحتی در آنجا حضور داشته باشند کشف شده گفت: قطعاً ما حامی پلیس هستیم و کار ما هم در راستای افزایش توان پلیس است.
 
محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با برنامه پارک شهر رادیو در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید سامانه‌ای که از آن صحبت کردید که در مورد کشت خشخاش هم سر و صدایی هم به راه انداخت، این سامانه می‌تواند به حل مشکل ترافیک در تهران هم کمک کند، اظهارداشت: آن سامانه که ارزش تصاویر ماهواره‌ای است که این تصاویر دقت دارند، تصاویر ماهواره‌ای می‌تواند یک متر، ۲۰ متر یا ۱۰ متر و با دقت‌های مختلف کاربردهای مختلف دارند. ما چون خودمان ماهواره سنجشی در مدار نداریم مجبوریم تصاویر را از سایر کشورها بگیریم که بعضاً با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و کیفیت‌هایی که به دست ما می‌رسد کیفیت مطلوب و مورد نظر ما نیست.
 
وی افزود: یکی از دلایل مهم این است که جوانان ما در حال کار هستند تا ماهواره خودمان را در مدار قرار بدهند و ما بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم، همین است. در حال حاضر برای مدیریت حمل و نقل شهری و جاده‌ای کیفیت تصاویری که می‌خواهیم با دقت یک متر است که بتوانیم آن را پردازش کنیم که چنین تصاویری را الان نداریم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان داشت: پس از اینکه ماهواره پیام موفق نشد در مدار قرار گیرد، دانشگاه امیرکبیر ساخت ماهواره یک متر را شروع کرده که یک زمان‌بندی ۳ ساله به ما داده‌اند و امیدواریم که ما بتوانیم ۳ سال آینده آن را در مدار داشته باشیم که طبیعتاً جهت مدیریت حمل و نقل کارایی دارد و بسیار مناسب است.
 
وی افزود: اما تصاویری که ما الان داریم برای پایش سطوح کشاورزی کفایت می‌کند و دقت لازم را دارد و می‌تواند به ما بگوید که در هر جای کشور چه چیزی کاشته شده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این تصاویر در زمینه طرح آمایش سرزمینی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد یا خیر، بیان داشت: آمایش سرزمینی یک موضوع، یک پایش سطوح زیر کشت یک موضوع دیگر است که به هر دو می‌خورد و ما باید قبل از آن درباره پردازش‌های اولیه را انجام دهیم، گیاهان را طیف نوری‌شان را شناسایی کنیم و عکس‌ها را دریافت کنیم و انطباق بدهیم و مساحت را استخراج کنیم که می‌تواند جدای از پایش سطوح زیر کشت بیماری‌های مزارع را شناسایی کند و بگوید و نحوه شیوع و مکانیزم شیوع چه چیزی است، می‌تواند زمین‌خواری را شناسایی کند، یعنی شما می‌توانید بگویید وضعیت ارتفاعات ۱۸۰۰ متر به بالای تصاویر امسال است و تصاویر سال آینده در این مدت زمانی را می‌توانید شناسایی کنید.
 
آذری جهرمی افزود: خیلی کارها می‌شود از تصاویر ماهواره‌ای استفاده کرد که ما اولویت را در مدیریت منابع آب گذاشتیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به بحث کشف مزرعه خشخاش و ۷۰ هکتاری که بیان کرده به نظر عدد بزرگی است، اظهارداشت: من واقعیتش راست کارم نیست  و نمی‌دانم چقدر محصول می‌دهد (با خنده) ولی ما با توجه به اینکه پایش کردیم این عدد را استخراج کردیم که در یک منطقه‌ای به صورت تکه تکه هست و کاشت می‌شود، منطقه کوهستانی و صعب‌العبوری است و در دسترس عموم نیست که بتوانند به راحتی حضور داشته باشند یا ببینند و طبیعتاً این هم جزء خصلت‌هایی است که فناوری می‌تواند به کمک امنیت کشور یا به کمک پلیس ما بیاید و آنها در واقع نسبت به این نقطه‌هایی که شاید پایش  به طرق عادی خیلی هزینه‌بر باشد بتواند خیلی راحت‌تر این پایش انجام شود.
 
وی در پاسخ به این سوال که پلیس مبارزه با مواد مخدر به صحبت‌های شما واکنش نشان داده و گفته‌‌اند که احتمالاً منظور آقای وزیر مجموعاً ۷۰ هکتار بوده و به صورت پراکنده بودند و به کنایه گفتند که مگر پلیس خواب است که همچین چیزی را وزارت ارتباطات کشف کند، این ۷۰ هکتار یکجا بوده؟ اظهارداشت: باید دید خبرنگار از پلیس چه سوالی پرسیده. یک وقت خبرنگار از پلیس پرسیده که شما چه کار می‌کردید که این اتفاق افتاده و پاسخ را فقط منعکس می‌کند. قطعاً ما حامی پلیس هستیم و پلیس هم ارتباط نزدیکی با ما دارد و هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و انتظار هم نباید داشت که خیلی از جرم‌ها در کشور رخ می‌دهد و اگر پلیس فناوری بهتری داشته باشد می‌تواند بهتر مدیریت کند و با جرائم برخورد کند و کار ما هم در راستای افزایش توان پلیس است.
 
آذری جهرمی بیان داشت: پلیس مواد مخدر ما شهدای زیادی را تقدیم این راه کرده و برای مقابله با سوداگران مرگ سالانه فعالیت زیادی در این حوزه دارد و این موضوع نباید تبدیل به یک چالشی تبدیل شود که ما بگوییم پلیس خواب بوده و این اتفاق افتاده، نه، اتفاقاً پلیس بینا است، پلیس پیگیر است و ما توان‌افزایی می‌کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهارداشت: صنعت فضایی کشور برای همین است که کشور را توانمند کند که یکی از حوزه‌هایی که توانمند می‌شود پلیس است، یک حوزه هم حمل و نقل است که آن هم راهنمایی و رانندگی را توانمند می‌کند و هدف اصلی موضوع این است اما مطالبی که ما داریم در یک منطقه است و ما رئیس پلیس مواد مخدر تلفنی صحبت کردیم و اطلاعات را به صورت شفاهی اعلام کردیم و قرار شد به صورت حضوری و به صورت مکتوب نیز اعلام کنیم و یک نسخه از آن برای دادستان کل کشور نیز ارسال شود.
 
وی در مورد اینکه گفته می‌شود آقای آذری جهرمی هم در کمیته فیلترینگ هستید و هم در کمیته ضد فیلترینگ اظهارداشت: دماوند که رفته بودم صحبت کردم، گفتم مسئولین گلادیاتور نیستند که وسط میدان بجنگند و عده‌ای هم کف بزنند. من در جلسه مربوط به کسب و کارها و نظام پرداخت الکترونیکی، یکی از موضوعات جدی که شرکت‌ها با آن مواجه بودند شکایت دستگاه‌های دولتی از اینها بود و اینکه مرتبط اینها را با شکایت دستگاه دولتی و بعضاً غیر دولتی اینها را فیلتر می‌کردند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهارداشت: ما در دولت مکانیزمی به کار گرفتیم که قبل از اینکه شکایت اینها ثبت شود، این شکایت بررسی شود. در واقع ما یک کمیته آنتی‌فیلتر درست کردیم که منجر به فیلتر کسب و کار می‌شود، که در رسانه فضای دو قطبی به وجود می‌آورد.
 
وی در پایان بیان داشت: طبیعتاً این مسئله‌ای که فیلتر باید باشد یا نباید باشد، باید کمیته تعیین مصادیق تشکیل شود و در همان جلسه‌ با استدلالاتی که وجود دارد جمع‌بندی شود و بعد پایه‌هایی که مورد قبول مردم هم باشد توضیح دهیم که اگر واقعاً می‌خواهیم تصمیمی بگیریم نه اینکه هر روز صبح که بیدار می‌شویم بگوییم این را می‌خواهیم ببندیم و یک گروهی دیگر می‌گویند نه این را نباید ببندید این چه مشکلی از مردم را برطرف می‌کند؟ به نظر من این منطق درستی نیست و تقریباً نزدیک به یک سال و ۸-۷ ماه است کمیته فیلترینگ تشکیل نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.