تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 4, 2019
14:07 دوشنبه، 15ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97610

لندن پیشرو در حمل ونقل هوشمند

موسسه مطالعاتی مکینزی در گزارشی از لندن به عنوان پیشروترین شهر جهان در حمل و نقل هوشمند نام برد و اعلام کرد: حوزه حمل و نقل اولویت اصلی اروپایی ها در استفاده از اپلیکیشن های هوشمند است.
 
به گزارش سازمان فاوای شهرداری تهران، بسیاری از صاحب‌نظران، شهروند محوری و ارائه خدمات مورد نیاز شهروند را رکن اصلی شکل گیری شهر هوشمند می‌دانند و این درحالی است که وضعیت توسعه اپلیکیشن‌های هوشمند که با هدف ارائه خدمات به شهروندان تولید می شوند، در قاره‌ها و کشورهای مختلف وابسته به شرایط و چالش‌های آنها، تفاوت عمده‌ای دارد.
 
در مطالعات موسسه جهانی مکینزی (Mckinsey Global Institut) و بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش‌ها، وضعیت توسعه اپلیکیشن‌های هوشمند در شهرهای منتخب، در حوزه‌های حمل و نقل، امنیت، سلامت، انرژی و توسعه اقتصادی و مشارکت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعات مشخص شد که حوزه حمل ونقل، اولویت اصلی در اکثر شهرها به‌ویژه در اروپاست. برای مثال لندن در این زمینه پیشروترین شهر جهان است.
 
همچنین اپلیکیشن‌های حوزه امنیت در شهرهایی مثل ریودوژانیرو، کیپ‌تاون، مکزیک و شیکاگو که نرخ جرم و جنایت در آن‌ها بالاست از اولویت بیشتری نسبت به سایر اپلیکیشن‌ها برخوردارند. در اکثر این شهرها، سیستم‌های نظارتی هوشمند، نقشه‌برداری به هنگام محل وقوع جنایت و تجهیز نیروهای پلیس به دوربین‌های پوشیدنی دست کم به صورت آزمایشی توسعه یافته‌اند.
 
شهرهای آمریکای شمالی نیز در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های حوزه سلامت پیشتازند و به همین دلیل معمولا حوزه بهداشت و درمان در این کشورها درصد بالایی از رضایت را در میان شهروندان به همراه دارد.
 
شهرهایی که از لحاظ توسعه فناوری در موقعیتی پیشرفته قرار دارند، معمولاً در توسعه اپلیکیشن‌های حوزه خدمات عمومی و انرژی نیز پیشتاز بوده‌اند. برای مثال در شهر دوبی، شبکه برق به کنتورهای هوشمند مجهز است و در شهرهای هوشمند شرق آسیا مثل پکن و شانگهای تجربه‌های شهروندی امتیازات بالایی دارد.
 
در زمینه توسعه اقتصادی، مسکن و مشارکت اجتماعی، شهروندان در سراسر جهان به نوعی پلتفرم ایجاد اتصال‌های شخصی دسترسی دارند. برای مثال، در شهرهایی مانند بوستون و سیاتل در آمریکا، اپلیکیشن ۳۱۱ برای موارد غیراورژانسی همانند گزارش دادن در مورد مزاحمت‌ها، دست‌اندازهای سطح خیابان‌ها یا تصاویر دیواری ارائه شده است.
 
در مجموع، نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که حتی هوشمندترین شهرها نیز هنوز مسیری طولانی برای تحقق کامل اهداف مورد نظر، پیش رو دارند و اغلب شهروندان تنها با اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربردی حوزه حمل و نقل آشنایی دارند. در صورتی که اپلیکیشن‌های مربوط به خدمات عمومی و انرژی، هنوز چندان شناخته‌شده نیستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.