رسانه‌های اجتماعی

February 9, 2019
15:34 شنبه، 20ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97672

مشتریان استارتاپ خود را در شبکه‌های اجتماعی تور کنید

استارتاپ‌ها همواره باید در مراحل ابتدایی راه‌اندازی کسب‌وکار یا ارائه خدمات خود ارزش خاصی برای مشتریان اولیه قائل باشند زیرا آنها قابلیت تبدیل شدن به مشتریان وفادار را دارند اما چطور می‌توان به این مشتریان دست یافت؟
 
 
 
اولین مشتریان شما مهم‌ترین مشتریان‌تان خواهند بود زیرا آنها از آغاز راه با شما بوده و کسانی هستند که در بدترین وضعیت همراه‌تان خواهند بود یا عبارت دیگر رشدتان را تماشا خواهند کرد.
 
این مهم به اندازه یک سرمایه‌گذاری ویژه و متمایز است زیرا اغلب این جنس مشتریان به واسطه اینکه از ابتدا با شما همراه بوده‌اند، حس وفاداری و حمایت خاصی دارند.
 
بنابراین بسیار مهم است که استارتاپ‌ها ارزشی خاص و ویژه برای این قبیل مشتریان قائل شوند و برای این کار نباید منتظر باشید تا این افراد به سمت شما بیایند بلکه شما باید سر از پوسته خود خارج کرده و به سمت جذب آنها بروید.
 
قطعا انجام این کار با وجود شبکه‌های اجتماعی بسیار ساده است و کافی است «گوش دادن اجتماعی» را تمرین کنید تا سریعا تبدیل به استراتژی تعاملی شما با مشتریان تبدیل شود.
 
در این گزارش هم به چند راهکار برای شناسایی و تعامل با افراد برای تبدیل آنها به مشتری اشاره می‌کنیم که شاید برای شما که استارتاپ و کسب‌وکاری نوپا را شروع کرده‌اید، مفید واقع شود.
 
رصد مکالمات توییتری
 
به واسطه این کار می‌توانید کسانیکه توصیه‌های محصولات شما را پیگیری می‌کنند، مباحثه‌کنندگان درباره صنعت شما و اظهارنظر کنندگان درباره رقبای‌تان را رصد کنید. حتی می‌توانید کلمات کلیدی را به عنوان جُستار و پیگیری تمام این کلید واژه‌ها در مباحثه‌ها در نظر بگیرید تا به شکل راحت‌تری به سمت مکالمات این فضا هدایت شوید.
 
طبیعی است وقتی به سوال یکی از کاربران در این بستر اجتماعی پاسخ می‌دهید و درباره اتفاقاتی که در شرکت‌تان جاری است می‌گویید، توانسته‌اید با یک تیر دو نشان بزنید و به برندینگ هم رسیده‌اید.
 
البته در بخش مکالمات درباره صنعت هم چون نمی‌توانید به شکل تبلیغاتی ورود کنید، بهتر است با عنوان کمک به اعضای انجمن خود وارد بحث شود.
 
شناسایی مشتریان ناراضی از بازار رقیب
 
با تمرکز و شناسایی بازار رقیب، می‌توانید مخاطبان هدفمندی را به دست آورید؛ وقتی مشتری رقیب ناراضی است به راحتی می‌توانید پیشنهادهای جایگزینی را به آنها دهید که از قضا محصولات یا خدمات شرکت شماست.
 
یک گفت‌وگوی کوتاه در این زمینه می‌تواند در نهایت منجر به خرید شود؛ برای دستیابی به این مشتریان می‌توانید از تنظیمات پیشرفته تحلیل احساسات (Sentiment Analysis) در ابزار گوش دادن اجتماعی استفاده کنید.
 
برای این کار در بخش کلمات کلیدی می‌توانید از کلید واژه‌هایی نظیر «نفرت داشتن» یا «به‌دردنخور» استفاده کنید که در واقع راه دستیابی به این مشتریان ناراضی را تسهیل می‌کند.
 
حضور در انجمن‌ها
 
این موضوع هم بسیار بدیهی است که حضور در صنعت و انجمن‌های کوچک پیرامون آن، یکی از راه‌های بسیار خوب برای ایجاد روابط با مشتریان و پشتیبانی از آنها است.
 
برای دستیابی به جاهایی که مخاطبان‌تان بیشتر حضور دارند، می‌توانید از ابزارهای نظارت بر رسانه‌های خود استفاده کنید.
 
ورود به جوامع اجتماعی
 
انجمن‌های خصوصی در سایت‌هایی نظیر لینکداین، فیس‌بوک، گوگل‌پلاس و… وجود دارد و مؤثرترین راه برای به دست آوردن قدرت نفوذ در این گروه‌ها، فعالیت داشتن، شرکت در گفت‌وگوها و برقراری ارتباطات دوستانه در آنهاست.
 
این کار می‌تواند اعضای گروه‌های دیگر را وارد جامعه برند شما کند؛ در نهایت هم اعضای این انجمن به مشتریان عالی برای کسب‌وکار شما تبدیل می‌شوند و شاید هم بهترین دوستان شما شدند.
 
شرکت در رویدادهای برخط
 
گفت‌وگوهای توییتری، ارائه پادکست‌های مرتبط با صنعت در شبکه‌ها و حضور در رویدادهای آنلاین از جمله راهکارهای پیشنهادی این بخش است؛ البته فرصت‌های بسیاری برای حضور در فضاهای آنلاین وجود دارد.
 
رویدادهای آنلاین برای ایجاد روابط نزدیک با انجمن‌ها واقعاً عالی هستند؛ جالب است بدانید رویدادهای آنلاین معمولاً به‌صورت منظم برگزار می‌شوند.
 
ایجاد روابط بلندمدت
 
رسانه‌های اجتماعی برای  ایجاد روابط پدیدار شده‌اند و کسب مشتری شاید مزیت جانبی آن باشد.
 
بنابراین هیچگاه فراموش نکنید دوستان شما در رسانه‌های برخط و شبکه‌های تعاملی، به مشتریان یا حتی در حالت ایده‌آل به کارمندان آینده شما تبدیل شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.