اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

February 9, 2019
16:11 شنبه، 20ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97687

متقاضیان اینترنت پرسرعت و کم‌حجم، هم‌چنان در صف انتظار

در بیش‌تر تعرفه‌های ارائه‌شده توسط شرکت‌های اینترنتی، با زیاد شدن سرعت اینترنت، به حجم و طبیعتاً قیمت آن هم افزوده می‌شود که این موضوع چندان باب میل کاربران کم‌مصرف نیست و از زمان ارائه‌ی تعرفه‌های جدید مصرف منصفانه هم تغییری در آن داده نشده است.
 
به گزارش ایسنا، یکی از اعتراضاتی که کاربران اینترنتی همواره به بسته‌ها و تعرفه‌های موجود ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی دارند، حجمی بودن این بسته‌ها بود. از طرفی کارشناسان هم بر این عقیده‌اند که بحث فروش پهن‌باند در برخی کشورها به سمت رایگان شدن می‌رود و هزینه دسترسی به پهنای باند اینترنت در اکثر کشورها در حال کاهش است. به‌همین دلیل در یکی از اقداماتی که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد، تصمیم به جایگزینی اینترنت پرسرعت حجمی با غیر حجمی یا مصرف منصفانه گرفته شد.
 
صحبت از اینترنت غیر حجمی جایگزین در حوزه ارتباطات ثابت از اواخر دوره وزارت محمود واعظی در دولت یازدهم مطرح و حتی تعرفه‌هایی هم پیشنهاد شد که به دلیل اعتراض مشترکان نسبت به حجم‌های ارائه شده، اجرایی نشد، درنهایت محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – تعرفه‌های اصلاح شده را تحت عنوان سرویس‌های پر سرعت غیرحجمی، ۲۳ آبان‌ماه سال گذشته اعلام کرد.
 
اما زمانی که آذری جهرمی با نوید ایجاد یک فضای رقابتی به نفع مصرف‌کننده نهایی، بین شرکت‌ها، جدول تعرفه‌های اینترنت ثابت را مبتنی بر مصرف منصفانه منتشر کرد، یکی از مهمترین اعتراض‌هایی که به این تعرفه‌ها شد، بی‌توجهی به کاربران کم‌مصرف بود که اینترنت با سرعت بالا و حجم کم می‌خواستند و مجبور به پرداخت همان هزینه مصرف منصفانه بودند که متناسب با سرعت، افزایش می‌یافت.
 
همان‌طور که وزیر ارتباطات هم تأیید کرد، حدود ۷۰ درصد کاربران، مصرف ۷ تا ۱۰ گیگابایتی را در ماه تجربه می‌کنند؛ بنابراین شاید تعرفه‌های ارائه‌شده برای کاربری که به گفته خود در طول ماه مصرف اینترنت بالایی دارد، منصفانه باشد، اما برای کاربری که می‌خواهد اینترنت با سرعت معقول داشته باشد و نیاز به حجم بالایی ندارد، پرداخت همان هزینه به نظر منصفانه نیست.
 
اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به این موضوع، همان زمان درباره اینترنت پرسرعت برای مشترکان کم‌مصرف، توضیح داد: «دسته‌ای از مشترکین نیاز به سرعت بالا دارند، در حالی‌که حجم مصرفی آن‌ها بالا نیست. برای این دسته از مشترکین هرچند امکان استفاده از سرویس‌های موبایل وجود دارد اما شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ثابت برای حفظ این مشترکین، ارائه بسته‌های رقابتی برای این گروه را آغاز کرده‌اند». وی هم‌چنین با بیان این‌که در تعرفه جدید، مشترکین کم‌مصرف که پهنای باند بالا نیاز دارند، فاقد انتخاب مناسب هستند، وعده داد که برای رضایت این دسته از کاربران، تا فروردین‌ماه پیشنهادهایی به نتیجه نهایی برسد.
 
این وعده اما عملی نشد و حسین فلاح جوشقانی به عنوان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، چندی پیش درباره‌ی علت تأخیر چندباره‌ی آن اظهار کرد: ما موضوع را بررسی کردیم و راهکار و پیشنهاداتی هم ارائه دادیم؛ شرکت‌ها هم در بررسی‌های اولیه موافقت کردند، اما برخی از شرکت‌ها بحث‌هایی داشتند و گفتند بررسی بیش‌تری می‌خواهند زیرا ممکن است این موضوع، بازار را که تازه به یک تعادل و ثبات رسیده، تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین مقرر است بررسی بیش‌تری کنند و نتیجه را بعد از نهایی شدن اعلام کنند.
 
با وجود این، با گذشت بیش از یک سال از اعلام تعرفه‌های اینترنت پرسرعت ثابت و وعده‌های چندباره در راستای توجه به کاربران کم‌مصرفی که خواستار سرعت بالا هستند، هم‌چنان تعرفه‌های جدیدی اعلام نشده و مشترکان کم‌مصرف علی‌رغم عدم نیاز به حجم بالای اینترنت، به دلیل درخواست برای سرعت بالا هزینه‌هایی مشابه با کاربران عادی می‌پردازند.
 
 
 
 
 
 
 
 
درواقع با مشاهده‌ی تعرفه‌های ارائه‌شده توسط اغلب ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ثابت، مشخص است که همان اندازه که سرعت ارائه‌شده برای سرویس‌های زیاد می‌شود، حجم اینترنت ارائه‌شده نیز افزایش می‌یابد که به تبع آن کاربر باید هزینه‌ی بیش‌تری را هم بپردازد و این بدان معناست که هنوز هم نمی‌توان بسته‌ی مناسبی برای کاربرانی که تعرفه‌هایی با سرعت بالا و حجم پایین می‌خواهند، در نظر گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.