اپراتورها

تلفن همراه

February 13, 2019
16:44 چهارشنبه، 24ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97720

صداوسیما: آزادسازی باند‌های فرکانسی ۶۰۰ تا۸۰۰ برای سازمان هزینه دارد

«متولی باند‌های فرکانسی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است اما صاحب باندهای فرکانسی ۶۰۰تا ۸۰۰ صداوسیما است.» این اظهارت معاون سابق سازمان صداوسیما در مورد مناقشه بین وزارت ارتباطات و این سازمان بر سر آزادسازی باند‌های فرکانسی ۶۰۰تا ۸۰۰ است.
 
لطف‌الله سیاهکلی اعلام می‌کند که برخلاف ادعای وزارت ارتباطات مبنی بر خالی بودن این باند‌های فرکانسی که در اختیار صداوسیما است، این باندهای فرکانسی توسط این سازمان در حال استفاده است. او تاکید می‌کند که مدیریت باندهای فرکانسی مورد بحث هزینه دارد و اگر قرار باشد آزادسازی در مورد این باند‌های فرکانسی صورت بگیرد باید از محل درآمد حاصل از این آزادسازی به کسانی که مدیریت این فرکانس را انجام داده‌اند سهمی توزیع شود.
 
صدا وسیما: آزادسازی فرکانس هزینه دارد
لطف‌الله سیاهکلی، معاون سابق رئیس سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با پیوستخواسته وزارت ارتباطات برای آزادسازی باند‌های فرکانسی ۶۰۰تا ۸۰۰ را درست نمی‌داند و می‌گوید:‌ « متولی فرکانس در کشور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و در این زمینه هیچ ادعایی وجود ندارد. رگولاتوری این فضای فرکانسی را اختصاص می‌دهد؛ اما صاحبش صداوسیماست. وزارت ICT می‌گوید چون من متولی تقسیم فرکانس هستم می‌خواهم بخشی از فرکانسی که روی آن UHF قرار دارد را بگیرم و روی آن کار کنم. اما مگر شما می‌توانید این کار را انجام دهید،  روی این فرکانس برنامه‌های تلویزیون پخش می‌شود.»
 
او در ادامه می‌افزاید:‌ « وزارت ارتباطات از صداو سیما می‌خواهد مدیریت فرکانسی انجام دهید و یک مقداری فرکانس بالای باند را برای این وزارتخانه خالی کند. اما باید بگویم که هزینه‌ای که ما برای مدیریت فرکانس می‌کنیم بسیار بالاست و به این آزادسازی به این راحتی‌ها هم نیست.» او متعقد است که خالی کردن باند‌های فرکانسی مورد نظر وزارت ارتباطات خسارت جبران ناپذیری به صدا و سیما وارد می‌کند و مشخص هم نیست که این خسارت را چه کسی پرداخت می‌کند.
 
سهم درآمدی آزادسازی به صداوسیما پرداخت شود
رئیس سابق سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی همچنین ادعای مطرح شده در زمینه بدون استفاده بودن فضای فرکانس‌های ۶۰۰ تا ۸۰۰ که در اختیار صدا و سیماست را رد می‌کند و می‌گوید: «تمام این باند‌های فرکانسی پر است. با ما بحث فنی کنند تا فنی جواب بدهیم. در این مورد باید بحث مهندسی جدی صورت بگیرد. ما در حال ورود به ارائه محتوا از طریق تکنولوژی‌های جدید هستیم. تا به حال محتوا تلویزیونی از طریق تکنولوژی SD ارائه می‌شد و الان به سمت ارائه این محتوا روی HD و FULLHD می‌رویم. حتی وارد ۴k و ۸k می‌شویم. پهنای‌باند یک کانال با ورود به این تکنولوژی‌ها چند برابر می‌شود.» او یادآور می‌شود که صداوسیما برای تغییر سیستم از آنالوگ به دیجیتال خسارات زیادی متحمل شد و هزینه زیادی پرداخت کرد  تا در حال‌حاضر با این کیفیت برنامه‌های تلویزیونی پخش شود.
 
معاون سابق رئیس سازمان صدا و سیما  اعلام می‌کند که اگر واقعا دستور بر این زمینه صادر شود که بخشی از فرکانس که در اختیار صدا و سیماست باید آزاد شود، این آزادسازی مدیریت و هزینه سنگین دارد که باید به این بخش هم توجه شود. سیاهکلی در توضیح جبران هزینه‌های مدیریت این آزادسازی می‌گوید:‌ «اگر به زمانی رسیدیم که این اتفاق آزادسازی رخ دهد از درآمدی که این فرکانس ایجاد می‌کند باید برای کسانی که مدیریت این فرکانس را متحمل شده‌اند سهم توزیع شود.»
 
هفته گذشته نیز  کمیسیون تلفیق مصوبه کمیسیون صنایع در خصوص آزادسازی فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ که در اختیار سازمان صداوسیما است را رد کرد. نزدیک به یک دهه است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر سر آزادسازی این فرکانس‌ها با صداوسیما وارد مناقشه شده و تا کنون هم این مناقشه نتیجه‌ای در بر نداشته است.
 
وزارت ارتباطات معتقد است با آزادسازی این فرکانس‌ها توسط صداوسیما از این فضای فرکانسی می‌تواند برای توسعه زیرساخت‌های شبکه‌ اپراتورهای همراه و ثابت استفاده کند. طبق قانون تاسیس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متولی فضای فرکانسی کشور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و این سازمان باید بر نحوه واگذاری و استفاده بخش‌های مختلف از فضای فرکانسی کشور به عنوان یک منبع ملی نظارت داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.