اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 16, 2019
12:13 شنبه، 27ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97726

برای استفاده از اینترنت نیم‌بها، آدرس خود را ثبت کنید

تولیدکنندگان محتوای داخلی که محصولات آن‌ها در داخل کشور میزبانی می‌شود، برای اعمال هزینه نیم‌بها در استفاده از ترافیک سایت‌های داخلی نسبت به ترافیک بین‌الملل که باید توسط شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات اینترنتی رعایت شود، باید به پورتال سازمان فناوری اطلاعات ایران مراجعه کرده و آدرس عددی (IP) خود را ثبت کنند.
 
با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، یکی از مهم‌ترین مزایایی که مورد توجه قرار گرفت، تفکیک تعرفه اینترنت داخل از بین‌الملل بود. بدین معنا که برای وب‌سایت‌ها با سرورهای داخلی در مقایسه با وب‌سایت‌های خارجی، تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته شد و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی از اینترنت ثابت و همراه، مطابق مصوبه سازمان تنظیم مقررات رادیویی، به رعایت این موضوع در محاسبه هزینه اینترنت برای کاربران ملزم شدند.
 
اعمال هزینه حداقل نیم‌بها برای استفاده از ترافیک سایت‌های داخلی نسبت به ترافیک بین‌الملل از مواردی است که شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات اینترنتی باید آن را رعایت کنند. اینکه کدام یک از وب‌سایت‌ها شامل این طرح باشند، از ابتدا محل پرسش بود؛ هم‌زمان با بهره‌برداری از فازهای اول و دوم شبکه ملی اطلاعات و در گام نخست، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، لیست ۱۰۰ سایت پرترافیک داخلی که سرورهای آن‌ها در ایران قرار دارد را به اپراتورها و شرکت‌های اینترنت ارائه کرد که کاربران با مراجعه به این سایت‌ها، تنها نصف هزینه را پرداخت کنند و مقرر شد این لیست به مرور تکمیل شود.
 
در گام بعدی، محمود واعظی – وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات – با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی تعرفه اینترنت سایت‌های داخلی، اظهار کرده بود: با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در مرحله‌ی اول ۱۰۰ سایت، سپس ۲۵۰ سایت و در حال حاضر ۵۱۰ سایت برتر داخلی، از تعرفه ۵۰ درصدی نسبت به تعرفه بین‌الملل استفاده کردند.
 
محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – نیز درباره تفکیک اینترنت داخل از بین‌المللی گفته است: مصوبات تاکید دارند که با توجه به این‌که هزینه تمام‌شده ترافیک داخلی کمتر از ترافیک بین‌المللی است، در محاسبات ترافیک این مساله باید لحاظ شود. هم‌چنین در گذشته اعلام شده بود که سایت‌هایی که در لیست ۵۰۰ سایت قرار گیرند، مشمول تعرفه داخلی می‌شوند که از نظر ما این مکانیزم منسوخ است و شرکت‌ها موظف‌ند همه سایت‌هایی که ترافیکشان در داخل پاس می‌شود، تعرفه آن‌ها نیم‌بها محاسبه شود.
 
بدین ترتیب از یک سال گذشته، تمامی تولیدکنندگان محتوای داخلی که محصولات آن‌ها در داخل کشور میزبانی می‌شود، می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان فناوری اطلاعات ایران به آدرس https://ito.gov.ir و یا با استفاده از لینک icip.ito.gov.ir دامنه و آدرس عددی (IP) خود را ثبت کنند تا تعرفه‌ی نیم‌بهای ترافیک داخلی برای آن‌ها محاسبه شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.