تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 16, 2019
13:48 شنبه، 27ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97727

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری: اکوسیستم استارت‌آپی از دولت فاصله بگیرد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در اختتامیه یازدهمین جشنواره وب و موبایل اعلام کرد که بزرگترین‌ افتخار اکوسیستم استارت‌آپی کشور باید این باشد که فاصله‌اش را با دولت حفظ کند و نگذارد دولت به تجارت آنها وارد شود.
سورنا ستاری در سخنرانی خود در اختتامیه این جشنواره تاکید کرد که هیچکدام از استارت‌آپ‌های موفق کشور نه به دولت متصل هستند، نه از امکانات دولت استفاده می‌کنند و نه رانتی به آنها تزریق می‌شود.
 
او مشکل اکوسیستم استارت‌آپی کشور را وجود ایده‌های تکراری دانست و گفت:‌ «همه به سمت ایده‌های تکراری می‌روند. نزدیک به ۲۰ شرکت در حوزه حمل و نقل داریم اما هنوز آنها نتوانسته‌اند مشکلات حمل‌ونقل  شهری را حل کنند.  باید بگویم که پیروی از ایده تکراری محکوم به شکست است و به نتیجه هم نمی‌رسد.» ستاری افزود:‌ «ایده‌های باید بومی شود. تعداد بیشماری فروشگاه اینترنتی در کشور وجود دارد؛ اما هنوز مشکل توزیع را حل نکرده‌ایم. تا وقتی شما نتوانید این مشکلات را با ایده‌های جدید حل کنید نباید انتظار داشته باشید که دولت هم روی شما حساب کند.»
 
او از برنامه‌های جدید این معاونت برای تزریق بودجه در راستای تمرکز شرکت‌های استارت‌‌آپی روی ایده‌های بومی و هماهنگ با فرهنگ داخلی کشور خبر داد و اعلام کرد :‌‌«در حال حاضر ما در زمینه‌های خدماتی می‌توانیم استارت‌آپ‌های موفقی داشته باشیم. نیاز است که کسب‌وکارها به جز ورود به حوزه‌های تکراری روی ارائه سرویس در حوزه‌هایی مانند بلایای طبیعی، خدمات شهری،‌مالیات وغیره هم تمرکز کنند.»
 
ستاری همچنین در این مراسم تاکید کرد که این معاونت در یک سال اخیر تمرکز جدی روی ایجاد شتاب‌دهنده‌هاو کارخانه‌های نوآوری به کمک بخش خصوصی گذاشته و به زودی این بخش‌های جایگیزین پارک‌های فناوری می‌شود که توسط دولت تشکیل شده است.
 
او در پایان مجدد تاکید کرد که این اکوسیستم باید از دولت در حوزه سرمایه‌گذاری فاصله بگیرد چرا که ورود دولت به شرکت‌های نوپا خیری در بر نخواهد داشت. او در این زمینه هم به تجربه‌های ناموفق صدا‌وسیما اشاره و اعلام کرد که این نهاد با سرو وصدای زیادی سرویسی تولید می‌کند اما در نهایت بعد از مدتی این سرویس بدون نتیجه ناپدید می‌شود.
 
همچنین در روز اول از برگزاری اختتامیه یازدهمین جشنواره وب و موبایل با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از سرویس‌های برگزیده نیز تقدیر و به آنها تندیس این جشنواره تعلق گرفت.  در بخش بهترین اپلیکیشن ادوار سرویس پرداخت الکترونیکی  ۷۲۴ انتخاب شد و تندیس بهترین اپلیکیشن سال ۹۷ هم به  مسیریاب نشان رسید. همچنین بهترین‌ کسب‌وکار مجازی نیز پلتفرم باسلام  معرفی شد.
 
 
بنیاد مخصوص مسوولیت اجتماعی کسب‌وکارهای مجازی
عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در سخنرانی خود در  اختتامیه یازدهمین جشنواره وب و موبایل تغییر نگرش در قوه‌قضاییه نسبت به کسب‌وکارهای نوین را یک اتفاق بزرگ در سال ۹۷ برای اکوسیستم استارت‌آپی اعلام کرد.
رضا الفت‌نسب با بیان اینکه در سال ۹۷ در این زمینه قوه‌قضاییه همیاری خوبی با کسب‌وکارهای نوپا داشته به ابلاغیه‌های مخصوص دادستانی در زمینه جلوگیری از فیلتر اشاره کرد و گفت:‌ «تا کنون چندین ابلاغیه از سوی دادستانی محترم کل کشور به دادستانی‌های کشور ارسال شده تا با اجرای بندهایی مخصوصی در قانون‌ جرائم رایانه‌ای بدون هماهنگی کسب‌وکار مجازی فیلتر نشود.»
 
دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره وب و موبایل همچنین به تغییرات و انجام کارهای جدید در این دور از جشنواره  اشاره کرد و افزود:‌«در کنار جشنواره امسال انجام مسئولیت اجتماعی هم در دستور کار قرار دادیم و توانستیم با جمع‌آوری ۴۳ میلیون تومان امکان ساخت یک مدرسه را فراهم کنیم.»
 
او همچنین از راه‌اندازی یک بنیاد مسئولیت‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها مجازی خبر داد و اعلام کرد:‌«در حال طی کردن مراحل ثبت این بنیاد با عنوان مسوولیت‌های کسب‌وکارها مجازی آنلاین هستیم و در نظر داریم با کمک این بنیاد شرایط آموزشی و مخصوصا آموزش در زمینه برنامه‌نویسی را در مناطق محروم ایجاد کنیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.