امنیت

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 19, 2019
17:18 سه شنبه، 30ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97823

دادسرای تهران: عدم احراز هویت جرم‌انگاری شد

عدم احراز هویت در اصلاحیه قانون مبارزه با پولشویی جرم‌انگاری شد. این قانون که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و در روزنامه رسمی هم به چاپ رسیده، برای اولین بار مجازات عدم دقت در احراز هویت را مشخص می‌کند. 
 
به گزارش پیوست این قانون در میان لوایح چهارگانه FATF به مجلس رفت و براساس آن فردی که احراز هویت را به درستی انجام ندهد مجرم شناخته شده و با مجازات‌هایی مانند انفصال از خدمت، جزای نقدی و پرداخت خسارت روبرو خواهد شد.
 
تا کنون عدم احراز هویت دقیق در هیچ‌کدام از قوانین کشور نه به صورت مجازی و نه به صورت واقعی جرم‌انگاری نشده بود. این قانون می‌تواند به عدم احراز هویت در فضای مجازی را نیز کمک کند. 
 
طبق ماده ۷ اصلاحیه قانون مبارزه با پولشویی اشخاص، نهادها و دستگاههای مشمول این قانون برحسب نوع فعالیت و ساختار سازمانی خود مکلف به احراز هویت و شناسایی مراجعان، مالکان واقعی و در صورت اقدام توسط نماینده یا وکیل، احراز سمت و هویت نماینده، وکیل و اصیل هستند. 
 
محمدحسین دری، پژوهشگر و مدرس دانشگاه و دادیار دادسرای تهران درباره جزئیات بیشتر این خبر به پیوست گفت: «دو هفته پیش قانونی تحت عنوان اصلاح قانون مبارزه با جرائم پولشویی در مجلس تصویب شد. در بند الف ماده ۷ این قانون گفته شده که کارمندان نهادهای دولتی و مرتبط با موضوع باید به نحو کافی و وافی احراز هویت را انجام دهند. در تبصره ماده ۷ گفته شده اگر کسی از کارمندان احراز هویت را انجام نداد به انفصال از خدمت و جزای نقدی و جبران خسارت‌های وارد شده خواهد بود.»
 
در تبصره این ماده آمده است: «هر یک از مدیران و کارکنان دستگاههای اجرائی قانون مدیریت خدمات کشوری عالماً و عامداً و به قصد تسهیل جرائم موضوع این قانون از انجام تکالیف مقرر خودداری کنند علاوه بر انفصال موقت درجه شش به جزای نقدی درجه شش محکوم می شود. درصورتی که عدم انجام تکالیف مقرر، ناشی از تقصیر باشد مرتکب به انفصال موقت درجه هفت محکوم خواهد شد. مدیران و کارکنان سایر دستگاههای حاکمیتی و بخشهای غیردولتی در صورت عدم انجام تکالیف مقرر در این ماده به جزای نقدی درجه شش محکوم می گردند.»
 
به گفته او این به معنی جرم انگاری خاص برای عدم احراز هویت است و این قانون نقطه عطفی برای اجرایی شدن احراز هویت از سوی بخش‌های مختلف اداری و دولتی کشور است. دری در ادامه درباره روند تصویب این قانون گفت: «این قانون یکی از لوایح چهارگانه‌ای بود که در راستای FATF بنا بود تصویب شود و سرانجام پس از کشمکش میان مجلس و شورای نگهبان، این قانون در مجمع تشخیص مصلحت تصویب شد و در روزنامه رسمی هم چاپ شده است. در حال حاضر بسیاری مطلع نیستند که این جرم انگاری خاص انجام شده است؛ اما متصدیان دولتی باید مراقب باشند.»
 
دری با اشاره به اینکه پیش از این یکی از مشکلات در زمینه احراز هویت بحث جرم‌انگاری آن بود گفت: «به عنوان مثال کسی اعلام می‌کرد حساب بانکی‌اش در یک شعبه بانکی جعل شده و توسط آن کلاهبرداری صورت گرفته‌است. ما به عنوان مرجع قضایی سراغ متصدی بانک که حساب را افتتاح کرده بود می‌رفتیم. از او می‌پرسیدیم احراز هویت و افتتاح حساب به چه شکل انجام شده است. او اعلام می‌کرد یادش نیست در حدی که می‌توانسته احراز هویت کرده است، این نهایت دفاع افراد است. کارمند بانک هم در سیستمی قرار گرفته که ابزارهای لازم برای احراز هویت را نداشته اما ما از او انتظار داریم به درستی این کار را انجام دهد و او هم تمام دفاعش از خودش همین است. این مساله به لحاظ قانونی مجازاتی نداشت.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.