February 19, 2019
17:29 سه شنبه، 30ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97825

باMWC19: پنج دلیل برای اهمیت بسیار زیاد نمایشگاه MWC 2019

 
هر ساله در سرتاسر جهان در زمینه‌ی تکنولوژی، نمایشگاه‌های زیادی برگزار می‌شوند که معمولاً آن‌چنان هم هیجان‌انگیز به حساب نمی‌آیند. اما در این میان، نمایشگاه MWC 2019 که تا مدتی دیگر کارش را آغاز می‌کند، یکی از جذاب‌ترین رویدادهای تکنولوژی در سال ۲۰۱۹ خواهد بود. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.
 
Mobile-World-Congress-1.jpg
 
بدون هیچ تعارفی باید بگوییم که اگرچه در سال‌های گذشته آمار مراجعه‌کنندگان به این نمایشگاه بیشتر شده، اما دیگر در بزرگ‌ترین نمایشگاه مربوط به صنعت گوشی‌های هوشمند، رونمایی‌های بسیار پرسروصدا کمتر از گذشته صورت می‌گیرد. در صنعتی که نوآوری‌ها باید نقش مهمی داشته باشد، شرکت‌ها درگیر جنگ خسته‌کننده بر سر کاهش حاشیه نمایشگرها شده‌اند یا برخی از آن‌ها گجت‌های نوستالژیک بازطراحی شده را دوباره معرفی می‌کنند و در نهایت با عملی کردن بهبودهای جزئی، اعلام می‌کنند که گوشی جدید آن‌ها انقلابی است.
 
اگرچه در این میان بارقه‌هایی از امید دیده می‌شود، ولی نمایشگاه MWC روی هم رفته طی سال‌های گذشته بسیار خسته‌کننده شده است. به‌عنوان مثال مهم‌ترین خبرهای مربوط به نمایشگاه سال گذشته، معرفی گلکسی اس ۹ و رونمایی از گوشی مفهومی ویوو APEX بود و غیر از این دو مورد، شاهد خبر جذاب دیگری نبودیم.
 
اما طبق شواهد و قرائن، به نظر می‌رسد نمایشگاه MWC 2019 با سال‌های گذشته از جهات مختلفی فرق دارد. با توجه به شایعات، گزارش‌ها، تیزرها و خبرهای منتشر شده، ظاهراً در نمایشگاه امسال بالاخره چشم ما به جمال خبرهای هیجان‌انگیز و نوآورانه متعدد در زمینه‌ی صنعت گوشی‌های هوشمند روشن خواهد شد.
 
آینده تاشو
 
 
 
به نظر می‌رسد بعد از سال‌ها و تلاش سخت شرکت‌های مختلف، بالاخره در نمایشگاه MWC 2019 نخستین نسل گوشی‌های تاشو باکیفیت نمایش داده می‌شوند. طی سال‌های گذشته، جای خالی طراحی نوآورانه برای گوشی‌های هوشمند احساس می‌شد. بسیاری از شرکت‌های سازنده بزرگ، از جمله غول‌هایی مانند سامسونگ و هواوی، از گوشی‌های تاشو به‌عنوان تحول حقیقی بعدی در زمینه‌ی طراحی گوشی‌های هوشمند یاد کرده‌اند.
 
در چند سال گذشته، برخی از شرکت‌ها برای ارائه‌ی طراحی‌های نوآورانه، کارهایی را انجام داده‌اند. به‌عنوان مثال می‌توانیم به گوشی تاشو Axon M، گوشی‌های ماژولار شرکت‌های موتورولا، ال‌جی و اسنشال و در نهایت به گوشی‌های مفهومی عجیب‌وغریبی اشاره کنیم که برخی از آن‌ها در پنل پشتی از نمایشگر بهره می‌برند و برخی دیگر واجد هیچ دکمه‌ای نیستند. اما تمام این اقدامات، در حد بازیگوشی باقی مانده و ماندگار نشده‌اند.
 
در همین حین، شرکت‌های زیادی مشغول توسعه نخستین گوشی تاشو خود هستند. مثلاً سامسونگ در سال ۲۰۱۳ ویدیویی از امکانات چنین گجت‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد این شرکت از سال‌ها قبل به دنبال توسعه چنین گجتی بوده است. اتخاذ رویکرد صبورانه از جانب شرکت‌های سازنده و همچنین اعلام پشتیبانی اندروید از چنین گوشی‌هایی، نشان می‌دهد که احتمالاً با محصولات صرفاً پر زرق‌وبرقی مواجه نخواهیم شد.
 
اگرچه مدتی قبل شرکت چینی Royole نخستین گوشی تاشو را معرفی کرده، اما بسیاری از کاربران می‌خواهند ببینند غول‌های تکنولوژی مانند سامسونگ و هواوی در زمینه‌ی این تکنولوژی چه چیزی در چنته دارند.
 
آغاز بهره‌گیری از پتانسیل‌های فناوری ۵G
 
 
 
فناوری ۵G پتانسیل‌های زیادی دارد و بالاخره بعد از چند سال، بالاخره در نمایشگاه MWC 2019 می‌توانیم شاهد ارائه‌ی تعدادی از محصولات مبتنی بر این تکنولوژی باشیم. اگرچه همه‌گیر شدن این تکنولوژی چند سالی طول می‌کشد، اما در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و کره جنوبی، تا آخر سال ۲۰۱۹ این فناوری برای شهرها و شهروندان زیادی ارائه می‌شود.
 
انتظار می‌رود در نمایشگاه MWC 2019 از نخستین گوشی‌های ۵G پرده‌برداری شود. از جمله مهم‌ترین کاندیداها برای این موضوع، می‌توانیم به شرکت‌هایی مانند سامسونگ، اوپو، هواوی و شیائومی اشاره کنیم. مدتی قبل هم وان‌پلاس تایید کرد که در این نمایشگاه مدل اولیه گوشی ۵G خود را نمایش خواهد داد.
 
البته واضح است که گوشی‌های ۵G در نگاه اول جذابیت گوشی‌های تاشو را ندارند اما این فناوری می‌تواند آغازگر دوران جدیدی در انقلاب اینترنت اشیاء باشد و به رکن اساسی شهرهای هوشمند بدل شود. این فناوری می‌تواند واقعیت افزوده و مجازی را همه‌گیر کند و این فناوری‌ها بیش از پیش به زندگی روزمره شهروندان راه پیدا کنند. با توجه به تمام این موارد، باید اذعان کنیم که این فناوری بسیار هیجان‌انگیز است و مطمئناً بخشی از این جذابیت به نمایشگاه MWC 2019 هم منتقل می‌شود.
 
 
بازگشت شیائومی به نمایشگاه MWC
 
 
 
۲۰۱۸ سال فوق‌العاده‌ای برای شیائومی بود. این شرکت در این سال در بازار کشورهای در حال توسعه بسیار موفق ظاهر شد، در اروپا هم موفقیت‌های زیادی را کسب کرد و در کنار فروش بالای گوشی‌های هوشمند، دیگر گجت‌های این شرکت هم فروش قابل توجهی داشتند. حالا پس از دو سال دوری از نمایشگاه MWC، این شرکت در نمایشگاه MWC امسال حضور خواهد داشت. اگرچه شیائومی در نمایشگاه سال گذشته هم حضور داشت، اما آخرین باری که این شرکت در نمایشگاه مذکور از محصول مهمی رونمایی کرد، سال ۲۰۱۶ بود. طبق اخبار منتشر شده، نسخه ۵G گوشی می میکس ۳ در این نمایشگاه نشان داده می‌شود و باید به معرفی گوشی Mi 9 هم اشاره کنیم که چند روز قبل از آغاز نمایشگاه معرفی خواهد شد. در نهایت، امیدواریم شیائومی گوشی تاشو جذاب خود را در این رویداد در معرض نمایش قرار دهد.
 
پرچم‌دار پر سروصدا نوکیا
 
 
 
شرکت HMD در زمینه‌ی احیای برند نوکیا به‌شدت موفق ظاهر شده است. نقطه قوت این شرکت، در عرضه‌ی گوشی‌های مقرون به صرفه ولی با کیفیت است. با وجود اینکه سری گوشی‌های نوکیا ۷ و نوکیا ۸ از مشخصه‌های رده‌بالایی بهره می‌برند، اما در مقایسه با رقبا، این گوشی‌ها پرچم‌داران قابل توجهی محسوب نمی‌شوند. به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان، از سال ۲۰۱۴ و پس از عرضه لومیا ۹۳۰، نوکیا هنوز پرچم‌دار قدرتمندی را عرضه نکرده است.
 
به نظر می‌رسد در نمایشگاه MWC 2019 شاهد تغییر این رویه باشیم. انتشار شایعات و گزارش‌های مربوط به نوکیا ۹ از مدت‌ها قبل آغاز شد. این گوشی مانند دیگر پرچم‌داران، از نمایشگر اولد، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر و از همه مهم‌تر، از دوربین پنج‌گانه بهره می‌برد. شاید تنها نکته‌ی ناامیدکننده مربوط به این گوشی، بهره‌گیری آن از اسنپ‌دراگون ۸۴۵ باشد که یک تراشه قدیمی محسوب می شود. اما اگر HMD بتواند این گوشی را با قیمت مناسبی عرضه کند، احتمالاً مورد توجه کاربران زیادی قرار می‌گیرد.
 
گلکسی اس ۱۰
 
 
 
در نهایت باید به خانواده گلکسی اس ۱۰ نگاهی بیندازیم که در تاریخ ۱ اسفند چند روز قبل از آغاز نمایشگاه MWC رسماً معرفی می‌شوند. این خانواده، علاوه بر این که دهمین نسل از گوشی‌های گلکسی اس محسوب می‌شود، اهمیت جداگانه‌ای برای سامسونگ دارد. طبق جدیدترین گزارش‌های منتشر شده، آمار فروش گوشی‌های سامسونگ وضعیت خوبی ندارند و سامسونگ با عرضه این خانواده می‌خواهد ثابت کند که همچنان در این بازار حرف اول را می‌زند.
 
برای این کار، سامسونگ قصد دارد حداقل سه گوشی در خانواده اس ۱۰ را معرفی کند. دو مدل از آن‌ها، از ویژگی‌های قابل توجهی مانند نمایشگر حفره‌دار، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر، سخت‌افزارهای رده‌بالا و دوربین سه‌گانه بهره می‌برند. مدل ارزان‌قیمت که از آن تحت عنوان گلکسی اس ۱۰ ای یاد می‌شود، پاسخ سامسونگ به آیفون XR اپل است.
 
چند روز قبل، سامسونگ با انتشار یک تیزر، معرفی نخستین گوشی تاشو در مراسم رونمایی از گلکسی اس ۱۰ را تایید کرد. همچنین احتمال رونمایی از مدل ۵G گلکسی اس ۱۰ هم وجود دارد. طی سال‌های گذشته، این اولین باری است که سامسونگ تحت فشار زیادی برای ارائه‌ی محصولات نوآورانه قرار دارد. فارغ از موفقیت یا عدم موفقیت این گجت‌ها، نمی‌توانیم اهمیت این مراسم رونمایی را کتمان کنیم.
 
در این مطلب تلاش کردیم به چند دلیل برای اهمیت بالای نمایشگاه MWC 2019 اشاره کنیم و احتمالاً کمتر از گذشته شاهد رونمایی‌های خسته‌کننده و تکراری خواهیم بود. شما در رابطه با این نمایشگاه چه فکر می‌کنید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.