اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 19, 2019
17:31 سه شنبه، 30ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97827

لایحه ایجاد اینترنت مستقل در روسیه به پارلمان ارائه شد

لایحه قانونی ایجاد شبکه اینترنتی مستقل در روسیه به دومای روسیه ارائه شده است و قرار است در نشست دوما بررسی شود.
 
روزنامه پارلامنتسکایا گازتا ارگان پارلمان روسیه نوشت: کمیسیون سیاست گذاری اطلاعاتی و فناوری اطلاعاتی و مخابراتی دومای روسیه این لایحه قانونی را تنظیم کرده است.
 
این لایحه قانونی، اصلاحاتی را در قانون فدرال «اطلاعات، فناوریهای اطلاعاتی و محافظت از اطلاعات» پیش بینی کرده است.
 
آندره کلیشاس و لودمیلا بوکووا از شورای فدراسیون و آندره لوگووی از دومای روسیه مولفان این لایحه قانونی هستند که بررسی آن امروز در دوما آغاز می شود.
 
در این لایحه، ایجاد سیستمی پیش بینی شده است که فعالیت اینترنت روسیه در صورت قطع احتمالی شبکه اینترنت هم ادامه پیدا خواهد کرد.
 
بر اساس این لایحه، باید انتقال اطلاعات کاربران روس از طریق اینترنت به خارج از روسیه به حداقل ممکن برسد.
 
به گفته لوگووی نماینده دومای روسیه، تلاش ها برای ایجاد اینترنت مستقل در روسیه از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است و این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.
 
این نماینده دوما هشدار داد که تمام سرورهای اساسی اینترنتی روسیه در خارج از این کشور قرار دارند و هر لحظه ممکن است اینترنت این کشور از خارج قطع شود.
 
لوگووی به عنوان مثال گفت که در سوریه در روز ۲۹ نوامبر سال ۲۰۱۲ شبکه اینترنتی قطع شد و در آن زمان این کشور دو روز اینترنت نداشت.
 
وی خاطرنشان کرد که نیاز به هزینه اضافی برای اجرای طرح ایجاد اینترنت مستقل نیست و مبلغ لازم در چارچوب طرح امنیت اطلاعاتی که برای آن ۲۳۰ میلیارد روبل (حدود ۲۵۰ میلیون دلار) اختصاص یافته، پیش بینی شده است.
 
سناتور لودمیلا بوکووا از شورای فدراسیون هم معتقد است که دولت روسیه باید زیرساخت ها برای ایجاد اینترنت مستقل در این کشور را بوجود آورد.
یوگنی ریونکو عضو کمیسیون سیاست گذاری اطلاعاتی و فناوری اطلاعاتی و مخابراتی دومای روسیه نیز گفت که قطع اینترنت در روسیه پیامدهای مالی سنگینی به همراه خواهد داشت و بر اثر آن میلیاردها روبل خسارت به مراکز مالی و اقتصادی این کشور وارد می شود.
 
گفتنی است سازمان ناتو و متحدانش به علت حملات سایبری و دیگر مداخلات اینترنتی، روسیه را تهدید به تحریم کرده‌اند.
 
روسیه این اتهامات را رد کرده و آن را ادعای بی اساس برای اعمال فشار بیشتر بر این کشور خوانده است.
 
مقام‌های روس همچنین اعلام کرده اند که امکان ایجاد اینترنت مستقل در این کشور را بررسی می کنند.
 
ایلیا روگاچف یک مقام وزارت امورخارجه روسیه پیشتر گفته بود که این کشور با وجود داشتن توانایی ایجاد شبکه اینترنت جایگزین، در شرایط کنونی ضرورتی برای ایجاد چنین شبکه ای نمی بیند.
 
وی افزود: روسیه اینترنت جایگزین را تنها در نامناسب ترین شرایط راه اندازی خواهد کرد، هر چند که از ظرفیت و توانایی کافی برای راه اندازی چنین شبکه ای برخوردار است.
 
این مقام وزارت خارجه روسیه ادامه داد: تصمیمات روسیه در این باره واکنشی مناسب به سیاست دولت های غربی است، اگر اعمال و اجرای استانداردهای دوگانه حوزه فضای مجازی از سوی این دولت ها ادامه یابد، در آن صورت می توان از ایجاد اینترنت جایگزین یا موازی سخن گفت.
رئیس اداره چالش ها و تهدیدهای جدید وزارت خارجه روسیه به وجود سانسور در رسانه های غربی اشاره کرد و افزود: مسکو در صورت مشاهده هرگونه فعالیت مرتبط با جنگ سایبری و گروه های تروریستی به سرعت ممکن است این شبکه را مسدود کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.