امنیت

امینت

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

February 21, 2019
12:35 پنجشنبه، 2ام اسفندماه 1397
کد خبر: 97843

تحقق شعار هر ایرانی یک فیلترشکن

نوید نیک پی- فناوران : روزی که بحث فیلتر سراسری تلگرام مطرح شد، قسمت اعظمی از کارشناسان امنیت سایبری کشور نسبت به استفاده بی رویه و بدون کنترل عموم مردم از فیلترشکن ها هشدار دادند. در آن روزها همه این هشدارها به عنوان مقاومت در برابر حفظ امنیت ملی کشور تلقی شد و حتی با پیگیری های توییتری با وزیر جوان هم کارساز نبود.
 
 
به طور کلی فیلتر کردن هر سرویس و یا ابزار عمومی‌ای، اثرات جانبی‌ای دارد که اکثرا توسط طراحان و مجریان آن نادیده گرفته می‌شود. اصولا استفاده از ابزارهاهای فیلترشکن کاملا به صورت مویرگی در جامعه پخش می‌شود و صرفا دورزدن فیلتر مورد توجه و حساسیت افراد عمومی جامعه است. پیداکردن یک فیلترشکن تنها با یک جستجوی ساده در گوگل و در ظرف کمتر از ۵ دقیقه انجام می‌گیرد. 
از دید عموم هر ابزار و یا برنامه‌ای که باعث دورزدن فیلتر شود محبوب است و آگاهی و دانش درستی در مورد استفاده از آنها هیچ‌گاه به جامعه استفاده‌کننده ارائه نشده است. در این مورد نمی‌توان تمامی تقصیرات را به گردن استفاده‌کننده انداخت و متولیان فضای سایبری، مسول مستقیم این تهدید امنیتی  هستند. 
 
در مورد مسوولان آنها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد، دسته‌ای که برای انجام فیلتر، ملاحظه‌ای نمی‌پذیرند و اصرار دارند نظرات کارشناسی بیشتر جنبه تدافعی داشته و در عمل اتفاق نمی‌افتد. دسته دوم مسوولانی هستند که به نظر می‌رسد کاملا به این خطرات واقفند ولی در قانع کردن مسوولان دسته اول موفق نبوده‌اند. البته نباید فراموش کرد که بارها اعلام شد مسوولان وزارت ارتباطات قول داده‌اند استفاده از فیلترشکن‌ها را کنترل کنند. 
 
سال‌هاست کارشناسان امنیتی از لزوم پیگیری دقیق و سریع درباره ارایه آگاهی سایبری از سمت حاکمیت فضای سایبری به عموم مردم اصرار دارند و پیشنهاداتی مانند نامگذاری و اعلام هفته آگاهی سایبری همانند سایر مناسبت‌ها تقویمی نیز ارایه شده است. در این برنامه از بالاترین مسوولان حاکمیتی کشور تا مسوولان شهر و شهرستان نسبت به استفاده از تمامی ابزارهای ارتباط جمعی برای افزایش آگاهی سایبری مردم متعهد می‌شوند. 
ولی انگار ما کماکان در دور تسلسلی خود هستیم و همگی در جهت تحقق شعار – هر ایرانی یک فیلتر شکن – موفقیت بی‌نظیری داشته‌ایم.  
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.