رسانه‌های اجتماعی

February 23, 2019
14:04 شنبه، 4ام اسفندماه 1397
کد خبر: 97894

معاون مرکز ملی فضای مجازی میگوید به شکست محاصره تبلیغاتی دشمن در توئیتر نزدیک شده‌ایم

معاون مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر ضرورت حضور فعال جوانان و رسانه‌ها برای شکستن محاصره تبلیغاتی دشمنان انقلاب در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ارتباط جمعی گفت: امروز جوانان ما به شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن در توئیتر که منشا اصلی خبرسازی‌ها وشایعه‌پراکنی‌هاست بسیار نزدیک شده‌اند.
 
امیر خوراکیان؛ در جشنواره رسانه‌ای ابوذر و یادواره شهدای رسانه استان کرمان با بیان این که در طلیعه ادامه انقلاب اسلامی و پس از 40 سال موفقیت‌های پی‌درپی و پیروزی در عرصه‌های مختلف در مقابله با دشمنان، جامعه مفتخر شد که بیانیه گام دوم را از مقام معظم رهبری دریافت کند، افزود: این بیانیه علاوه براین که غبار از گذشته انقلاب برمی‌گیرد و تاریخ و اتفاقاتی را که ملت ایران در این چهل سال پشت سرگذاشتند را روشن می‌کند، در عین حال با قلمی بسیار شیرین ودر عین حال صمیمی، جایگاه حساسی را که اکنون در آن قرار داریم؛ به خوبی نمایان می‌کند و رسالت‌ها ومسئولیت‌هایی را که در آینده با ان مواجه ایم را نیز تبیین می‌کند. 
  
بیانیه گام دوم نبایدمورد بی‌مهری قرار گیرد
خوراکیان با تاکید براین که این بیانیه نبایدمانند برخی دیگر از فرمایشات مقام معظم رهبری مورد بی توجهی و کم مهری واقع شود افزود: نباید تصور کنیم که صرفا با خواندن آن، تکلیفمان را در مورد این بیانیه انجام داده ایم. بلکه این بیانیه یک نقشه راه است وهمه بایدبا حضور فعالانه خود کمک کنند تا ابعاد، مسئولیت هاو برنامه‌های هر بخشی از جامعه در قبال این نقشه راه روشن شود.
 
وی با بیان این که جوانان؛ مخاطبان اصلی این بیانیه هستند تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این بیانیه؛ نخستین وریشه‌ای‌ترین وظیفه جهادی جوانان را شکست محاصره تبلیغاتی دشمنان بیان فرموده‌اند. از این رو لازم است تا ابتدابدانیم میدان و گستره این محاصره تبلیغاتی کجا و تا چه‌اندازه است؟ وابزار‌ها وامکاناتی که در این محاصره تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند کدامند؟دشمن چه سازمان وساختاری رابرای این محاصره ترتیب داده است؟ اهداف اصلی دشمن از این محاصره چیست؟ وما چه راهکار‌هایی را می‌توانیم برای عمل به این فریضه وامر ولی انجام دهیم؟ وی خاطر نشان کرد: اگر در جریان دفاع مقدس شهدای این مرز وبوم با حضور خود در عرصه‌های نبرد،حمله دشمن را خنثی کردندو محاصره‌ها را شکستند امروز وظیفه جهادی جوانان برای شکستن این محاصره تبلیغاتی چیست ؟
 
400میلیون کاربر فقط در یک سال
وی با اشاره به رشد چشمگیر استفاده از پیام‌رسان‌ها در یک سال اخیر افزود: طی سال اخیر میزان استفاده از پیام‌رسان‌ها در جهان، 4 برابر رشد جمعیت جهانی بوده است. به علاوه در همین یک سال 400 میلیون کاربر به تعداد کاربران پیام‌رسان‌های اجتماعی در دنیا اضافه شده است. به طوری که برخی از این پیام‌رسان ها؛ دو هزارو 196میلیون وبرخی 1500 میلیون کار بردارند بنابراین یک جمعیت بزرگ و گستره وسیعی در این رسانه‌ها برای رسیدن به مقاصد و خواست کسانی که این‌ها را ایجاد کرده‌اند، فراهم شده است. خوراکیان خاطر نشان کرد: ابزار دیگرهوش مصنوعی است. آن‌ها به وسیله هوش مصنوعی نسبت به تحلیل وتولید پیام و طراحی محتوا، متناسب باویژگی‌های جوامع و حتی متناسب با تک تک مخاطبان اقدام می‌کنند.
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: ابزار دیگری که این روزها به طور جدی، توسط دشمنان و به منظور محاصره تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد روبات‌ها هستند . به وسیله روبات‌ها یک حرکت بزرگ تبلیغاتی را در فضای مجازی راه می‌اندازندکه هرکس نگاه کند متحیر می‌شود که چقدر مخاطبان در مورد یک موضوع خاص نظر داده‌اند در حالی که با بررسی‌ها مشخص می‌شود؛ حدود80 درصد این نظرات توسط روبات‌ها ثبت شده است واساسا؛ آدمی در کار نیست وافکار عمومی وجود نداردو این موضع امروزنگرانی‌های جدی را دردنیا ایجاد کرده است.
 
وی ابزار دیگر دشمنان برای انجام محاصره تبلیغاتی را؛ رسانه‌های جمعی عنوان کردو افزود:دشمنان ما از طریق رسانه‌های جمعی؛ برنامه تولید می‌کنند و از این برنامه تولیدات کوچک استخراج می‌کنند و این تولیدات کوچک را در فضای مجازی پمپاژ می‌کنند. آن‌ها برای این محاصره تبلیغاتی؛ سازمان دهی گسترده‌ای کرده‌اند؛ ستاد تشکیل داده‌اند نیروهای مخالف با هم را در کنار هم جمع کرده و تطمیع کرده‌اند. 
  
4گونه محاصره در جنگ تبلیغاتی
وی خاطر نشان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم؛ 4 گونه محاصره در این جنگ تبلیغاتی مشاهده می‌شود که اولین آن " انتشار خبر‌های دروغ و تحلیل‌های مغرضانه است" که باید به عنوان یک محور مهم و نقشه ساز؛ برای مقابله با این حرکت دشمن و حضور فعالانه ما در فضای مجازی مدنظر قرار بگیرد. موضوع دوم، "وارونه نشان دادن واقعیت‌هاست " به طوری که واقعیت‌هایی را که نمی‌توانند انکار کنند، وارونه جلوه می‌دهندو در آن‌ها خلل وشبهه ایجاد می‌کنند .
 
گونه سوم، " پنهان کردن جلوه‌های امید بخش است ". قبول داریم که مشکلات زیادی در کشور وجود دارد اما جلو‌ه‌های امید بخش زیادی هم داریم که دشمنان تلاش می‌کنند تا این جلوه‌های امید بخش پنهان شود وبتوانند راه وفضا را برای دروغ‌ها وشایعات خود باز کنند و چهارمین روش دشمنان ما، "بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن و انکار کردن محسنات بزرگ است " این‌ها 4 گونه‌ای است که در این جنگ تبلیغاتی، دشمن دنبال میکند و هدف اصلی دشمن نیز در این بیانیه مقام معظم رهبری دو چیز عنوان شده است؛ یکی ایجاد ترس ونگرانی کاذب و دوم مایوس سازی مردم ومدیران کشور از آینده است.
 
خوراکیان با اشاره به تشکیل ستاد رسانه‌ای فضای مجازی در مرکز ملی فضای مجازی، به واسطه نگاه هوشمندانه رهبرانقلاب گفت: این ستاد مدتی است که به طور جدی فعالیت رسانه‌های ضد انقلاب را در فضای مجازی مورد بررسی وکالبد شکافی قرار داده است وهوشیارسازی اجزای مختلف کشور را در این زمینه در دستور کار داریم و باید به این مهم اشاره کنم که ما در توئیتر که منشا اصلی خبر سازی‌ها وشایعه پراکنی هاست شاهد موفقیت روز افزون جوانان انقلابی هستیم. به طوری که می‌توان ادعا کرد که ما به شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن در توئیتر بسیار نزدیک شده ایم. این روز‌ها فاصله موفقیت‌های نیروهای انقلابی برای ترند کردن مطالب مختلف در شبکه‌های اجتماعی با فعالیت‌های دشمنان در این عرصه؛ به مراتب در حال کاهش است و به طور مستمر در حال کسب موفقیت در زمینه رساندن پیام خود به مخاطبان هستند . 
  
خوراکیان، حضور فعال و توام با شناخت؛ برخورداری از مهارت؛ تولید محتوای کافی ومناسب، هماهنگ عمل کردن اجزا وگروه‌های مختلف انقلابی و وجود شبکه توزیع مناسب را از محورهایی عنوان کرد که می‌توانند به شکست محاصره تبلیغاتی دشمن کمک کنند. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.