تلفن همراه

گجت

گوشی

February 23, 2019
15:02 شنبه، 4ام اسفندماه 1397
کد خبر: 97909

سایز بازار گوشی در کشور نصف شد

برآوردها نشان میدهد با وجود کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشی تلفن همراه در کشور روزانه حدود ۲۰ هزار گوشی در سامانه مسافری ثبت می‌شود.
«حسین یوسفیان» کارشناس ارشد طرح رجیستری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان این که هر فردی کالا وارد میکند باید در گمرک اظهار انجام دهد و این موضوع در خصوص موبایل نیز انجام میشود، گفت: البته شرایط مسافر با تجار متفاوت است و طبق قانون گمرک اختیار دارد در خصوص مبلغ و تعداد موبایل وارداتی از طریق مسافر اقدام کند.
 
وی افزود، در حال حاضر با نظر گمرک هر شخص میتواند با کد ملی خود یک گوشی وارد و در سامانه عوارض خود را پرداخت کند. این درحالی است که از یک برهه در سال 97 به بعد خریداران گوشی تلفن همراه با استفاده از کد ملی خود به عنوان  مسافر در سامانه گمرک اقدام به ثبت اطلاعات خود کرده اند. دادستانی کشور این سوال را مطرح کرده که مسافر بودن واردکنندگان اطلاعات در سامانه مسافری چگونه چک میشود.
 
به گفته این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق، فعلا بحث بسته شدن سایت مسافری گمرک مطرح نیست اما قرار است قوانین کامل تر چک شود. گمرک ماهها دنبال این موضوع بوده اما با عدم دسترسی کامل به دیتا بیس گذرنامه این اقدام انجام نشده بود.
 
وی افزود، به ما اعلام شد که این دیتا بیس در اختیار گمرک گذاشته شده است اما به هر حال مسائل فنی این بحث مشکلات خاص فنی خود را دارد اما موضوع در مراحل پایانی خود میباشد.
 
گزارش 8 ماه قبل تسنیم در این خصوص در ادامه قابل مشاهده است.
 
رونق واردات تجاری موبایل با استفاده از معافیتهای مسافری
 
به گفته یوسفیان، اتلاف زمان یکی از دلایل راه اندازی سایت مسافری گمرک بود. به عنوان مثال در بازگشت از سفر کربلا با حجم انبوهی از مسافری مواجه میشویم در این شرایط امکان ثبت اطلاعات مسافر با توجه به زمان بر بودن آن وجود نداشت. به اعتقاد گمرک هنوز فرهنگ اخذ عوارض در لحظه ورود جا نیافتاده است به همین دلیل تصمیم بر این شد تا به جای اخذ عوارض حضوری از سایت مسافری و پرداخت عوارض غیر حضوری  استفاده شود.
 
سال 97 با خالی شدن بازار از گوشی با گارانتی، شاهد افزایش واردات مسافری بودیم
 
وی ادامه داد، اوایل سال 97 اصلا مشکل واردات گوشی مسافری وجود نداشت اما بعد از چالشهای اخیر ارزی و قطع شدن ارز موبایل، بازر از گوشی دارای گارانتی اصلی تهی شد و هجوم (عرضه کنندگان) به سمت سامانه مسافری به شدت افزایش یافت.
 
یوسفیان ادامه داد، ابتدا (تابستان امسال) مشخص بود چه فردی چه میزان گوشی به صورت مسافری وارد کرده است. بعد از مدتی برای پر کردن خلاها از کد ملی استفاده شد اما در نهایت خریداران به مسافر تبدیل شدند بنابراین در آخرین گام نیز قرار است مسافر بودن خریداران چک شود.
 
سال 96 ماهیانه 2 میلیون گوشی مصرف میشد
 
این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا، با بیان اینکه سال گذشته(1396) براوردهای ما نشان می‌داد ماهیانه 2 میلیون گوشی در کشور مصرف می‌شده است، گفت: در حال حاضر 70 میلیون گوشی در کشور وجود دارد و با در نظر گرفتن عمر متوسط 3 سال، به نظر میرسد آمار مصرف ماهی 2 میلیون گوشی دقیق داشت باشد.
 
برآوردها از ثبت 20 هزار گوشی مسافری حکایت دارد
 
کارشناس ارشد طرح رجیستری، واردات گوشی مسافری واقعا باید توسط مسافر انجام شود و دستگاههای نظارتی نیز به این موضوع حساس هستند، گفت: بر اساس مصرف کشور ثبت 20 هزار گوشی در سامانه مسافری عدد پرتی نیست اما آمار دقیقی در این حوزه در اختیار ما نیست. در واقع ممکن است با توجه به اتفاقات و تصمیمات اتخاذ شده میزان واردات مسافری تغیر کند و شاید این عدد در برخی روزها 2 برابر یا بسیار کمتر هم شود.
 
یوسفیان ادامه داد، در سال جدید مراجعه برای تعمیرات افزایش یافته و با وجود افزایش شدید قیمت گوشی مصرف گوشی به زیر یک میلیون رسیده و تقریبا نصف شده است.
 
وی افزود، به اعتقاد بنده امار واردات گوشی تنها معطوف به واردات رسمی است و واردات گوشی مسافری در خروجی امارهای گمرک ظاهرا وجود ندارد.
 
به گفته یوسفیان 600 هزار گوشی توقیفی و در گمرک مانده با دریافت ما به التفاوت، ترخیص در بازار عرضه شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.