فناوری اطلاعات

کاندیداهای استارت‌آپی در نهمین انتخابات اتاق بازرگانی: به دنبال خلق ارزش در اقتصاد هستیم

منبع: پیوست
مدیران کسب‌وکارهای نوپا دلیل حضور خود در نهمین انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع کشور را کمک به ایجاد خلق ارزش در اقتصاد کشور اعلام می‌کنند.
 
نهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران در حالی شنبه آینده (۱۱ اسفند) برگزار می‌شود که در لیست کاندیداهای انتخابات اتاق بازرگانی تهران نام برخی از مدیران مطرح حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به ویژه کسب‌وکارهای نوپا نیز به چشم می‌خورد.
 
علیرضا کلاهی صمدی، عضو هیات مدیره دیجی‌کالا، یکی از کاندیداهای عضو ائتلاف «برای فردا» در انتخابات دوره نهم اتاق بازرگانی تهران است. او درباره دیدگاه این ائتلاف نسبت به کسب‌وکارهای نوپا می‌گوید: «این کسب‌وکارها، پارادایم‌های جدیدی در اقتصاد ایران هستند و مشکلات و مسائل گوناگونی برای آنها وجود دارد. صورت‌های مالی این شرکت‌ها از سوی نظام بانکی ایران هنوز قابل درک نیست و این شرکت‌ها نمی‌توانند تسهیلات بانکی بگیرند.» به گفته کلاهی صمدی اگر به کسب‌وکارهای جدید نیاز داریم باید بتوانیم آنها را واقعا وارد فضای تجاری ایران و پارادایم اقتصادی کشور کنیم؛ چرا که با وجود داغ شدن بازار این نوع شرکت‌ها و صحبت‌های مثبتی که درباره آنها می‌شود هنوز به طور جدی وارد فضا تجاری کشور نشده‌اند.
 
او در پاسخ به این سوال که اتاق بازرگانی چه نقشی برای تسهیل ورود این کسب‌وکارها به فضای تجاری و رفع موانع فعالیتشان می‌تواند ایفا کند اعلام می‌کند:‌ «نقش اتاق تعامل با قوای سه‌گانه برای اصلاح آیین‌نامه‌ها، رویکردها و قوانین کشور است. ما در مورد استارت‌آپ‌ها می‌توانیم با قوه مقننه به سراغ اصلاح قوانین برویم و در تعامل با دولت، به اصلاح آیین‌نامه‌ها و رویه‌ها بپردازیم.» با این حال کلاهی تاکید می‌کند برای رفع موانع کسب‌وکارهای نوپا، پیش از هر چیز نیاز به دسته بندی و تحلیل مشکلات این کسب‌وکارها وجود دارد تا بتوانند آنها را براساس اهمیت، تاثیر منفی آن بر کسب‌وکارها و سهولت در حاصل شدن نتیجه، اولویت‌بندی کنند.
 
در همین زمینه مجید حسینی‌نژاد، موسس علی‌بابا و دیگر کاندیدای انتخابات اتاق بازرگانی تهران و  عضو ائتلاف «برای فردا» نیز معتقد است که حضور نمایندگان کسب‌وکارهای نوپا در این اتاق می‌تواند به حل مشکلات و موانع توسعه آنها در بازار تجاری کشور کمک کند. 
او درباره مشکلات کسب‌وکارهای نوپا و نقش اتاق بازرگانی برای تسهیل فعالیت آنها می‌گوید:‌ «آنچه به استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان آسیب‌ می‌زند، نداشتن نگاه اقتصادی و تمرکز صرف بر بحث توسعه است. از سوی دیگر کسب‌وکارهای سنتی هم وقتی می‌خواهند روی حوزه‌های جدیدی همچون تکنولوژی سرمایه‌گذاری کنند به دلیل ساختارهای منابع انسانی سنتی‌ خود که متناسب با شرکت‌های تکنولوژی و دانش‌بنیان نیست در این زمینه شکست می‌خورند و همان مدیریت سنتی را اعمال می‌کنند.» به باور حسینی‌نژاد، اتاق بازرگانی پیش‌ از این صرفا جایی برای کسب‌وکارهای سنتی پر قدرت بوده است؛ اما آمدن استارت‌آپ‌ها در این فضا می‌تواند برای هر دو بخش ارزش‌آفرینی و هم‌افزایی کند.
 
او با اشاره به سابقه ۱۷ ساله خود در حوزه بازرگانی، مهمترین نهاد بخش خصوصی کشور را اتاق بازرگانی می‌داند و تاکید می‌کند: «اتاق بالاترین نهادی است که در کشور می‌تواند همه بخش‌ها و کسب‌وکارها را شامل شود.  اثربخشی این نهاد برای همه کسب‌وکارها است.»
 
موسس علی‌بابا در پاسخ به این سوال که مهمترین برنامه او برای کسب‌وکارهای نوپا در صورت ورود به اتاق بازرگانی تهران چه خواهد بود می‌گوید:‌ «آنچه که من به دنبال آن هستم تحول فرهنگ کار در ایران است. وقتی شرکت‌ها به جای تکنولوژی‌های وارداتی به همکاران خود اعتماد کنند و ببینند چه ثروتی را می‌توانند با قدرت بیشتری خلق کنند، این تحول فرهنگ کار منجر به خلق جامعه دیگری می‌شود.»
 
پیش‌تر فرزین فردیس، کاندیدای دیگر ائتلاف برای فردا نیز درباره برنامه این ائتلاف در حوزه ICT اعلام کرده بود: «برای رسیدن صدای بیشتری از سمت فعالان بخش ICT، استارتاپی و دانش‌بنیان به گوش حاکمیت، باید بتوانیم تعداد اعضای اتاق را در این صنعت بالا ببریم. چرا که اتاق یک نهاد عضو محور است و هرچقدر اعضای شما در حوزه‌تان بیشتر باشد صدای بلندتری خواهید داشت، می‌توانید مقامات بالاتر را دعوت به رایزنی کنید و در نهایت قدرت پیدا می‌کنید.»

​​