سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 2, 2019
18:23 شنبه، 11ام اسفندماه 1397
کد خبر: 98050

رقابت هزار و 140 دانش آموز در مسابقات ربوکاپ آزاد آغاز شد

پنجمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد دانش آموزی (ربوتیکاپ 2019) با حضور هزار و 140 دانش آموز از امروز – نهم اسفند ماه – در دانشگاه تهران آغاز شد.
 
به گزارش روابط عمومی مسابقات ربوکاپ آزاد دانش آموزی، این رقابت ها در دو بخش عملی و اصلی برگزار می شود و دانش آموزان با کمک آموزش های داده شده در کلاس ها، ربات های خود را ارائه می دهند.
دانش آموزان کلاس های دوم و سوم ابتدایی در ساخت ربات حمل کننده، دانش آموزان کلاس چهارم در ساخت ربات آتش نشان، دانش آموزان کلاس پنجم در ساخت ربات مکانیکی، دانش آموزان کلاس ششم در ساخت ربات مین یاب و دانش آموزان متوسطه در برنامه نویسی و لیگ ماموریت غیر ممکن با یکدیگر رقابت می کنند.
داوران مسابقه، ربات ها را از نظر داشتن طرح و ایده خلاقانه، طراحی بهینه (استفاده از قطعات کمتری برای ساخت ربات ) و دقت در ساخت (مقاومت در برابر فشار فیزیکی) مورد بررسی قرار می دهند و در نهایت رباتی که با استفاده از قطعات کمتر مقاومت بیشتری داشته باشد، به عنوان رباتی با طراحی نوآورانه انتخاب می کنند.
در ادامه مسابقه، بخش برنامه نویسی و الکترونیکی نیز به طور مجزا سنجیده می شوند به این ترتیب که مداری الکترونیکی به عنوان سوال به دانش آموزان داده می شود و دانش آموز باید طبق برنامه الگوریتمی مدار را ببندد.
در نهایت این سه آیتم (طراحی نوآورانه، برنامه نویسی و الکترونیکی ) بخش استراتژی برتر را تشکیل می دهند و گروهی که در هر سه بخش زمان کمتری را صرف کرده باشد برنده بخش استراتژی برتر می شود.
همچنین در بخش رباتیک پیشرفته دانش آموزانی که مقام قهرمانی دوره قبل را کسب کرده اند با استفاده از برنامه نویسی arduino ربات نوریاب مجهز به سنسور تشخیص خط می‌ سازند و در زمین ویژه مسابقه به رقابت می پردازند.
روزهای 14 و 15 اسفند نیز بخش تئوری مسابقه (اطلاعات فنی) در پردیس فنی و مهندسی دانشگاه تهران برگزار می‌شود و در نهایت در آئین اختتامیه ( 16اسفند ماه ) در تالار بزرگ فردوسی برندگان این مسابقات اعلام می شود و آنها می توانند در کلاس های رباتیک در دانشگاه تهران نیز ثبت نام کنند. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.