لبه تکنولوژی

March 5, 2019
17:53 سه شنبه، 14ام اسفندماه 1397
کد خبر: 98120

چاپ سلول های پوستی انسان امکانپذیر شد

دانشمندان به کمک یک فناوری جدید موفق به چاپ سلول‌های پوستی انسان شدند. این فناوری با قرارگیری در پوشش زخم عمیق یا سوختگی، لایه لایه پوست را چاپ کرده و زخم را سریع‌تر از درمان‌های سنتی درمان می‌کند.
 
تیمی از دانشمندان مؤسسه پزشکی WFIRM یک سیستم بیوپلاست مبتنی بر فناوری چاپگر سه بعدی طراحی و ساخته‌اند که از تکثیر سلول‌های خود، پوست جدیدی را چاپ کرده و به طور مستقیم زخم ایجاد شده را پوشش می‌دهد.
این فناوری دارای چرخ دنده‌های منعطفی است که براحتی توسط پزشکان جابه‌جا شده و در محل زخم قرار می‌گیرد. این سیستم با اسکن و اندازه‌گیری لایه‌های پوست ایجاد شده، توانایی ارائه مدیریت زخم‌های گسترده علی الخصوص زخم‌های عمیق ناشی از سوختگی‌ها را دارد.
این فناوری همچنین سلول‌های چاپ شده را به‌طور مستقیم در جاهایی که پوست نیاز بیشتری دارد قرار داده و در صورت تکمیل روند چاپ پوست، هشدار می‌دهد. دانشمندان برای تولید بافت پوست، سلول‌ها را با هیدروژل ترکیب کرده و آن را درون بیو چاپگر خود قرار می‌دهند.
با بهره‌گیری از فناوری تصویربرداری یکپارچه، تمامی زخم اسکن شده و میزان چاپ سلول‌ها در بخش‌های متفاوت بررسی می‌شود. محققان اعلام کردند این فناوری توانایی حذف نیاز به پیوند پوستی دردناک برای بیماران را داشته و علاوه بر سرعت بخشیدن به مراقبت‌های ویژه، هزینه بیماران را نیز تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. گفتنی است در حال حاضر میلیون‌ها نفر در جهان از وجود زخم‌های مزمن، عمیق و زخم‌های ناشی از بیماری دیابت رنج می‌برند. مصدومیت‌های سوختگی نیز بخش قابل توجهی از این زخم‌های دردناک را تشکیل می‌دهد. به گفته برخی از محققان، ساخت این بیوچاپگر برای چاپ سلول‌های پوستی می‌تواند امید تازه‌ای را در بیماران ایجاد کرده و درمان عمیق، سریع‌تر و کم هزینه تری را برای درمان مصدومیت‌های پوستی به جامعه پزشکی جهان هدیه دهد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.