تلفن همراه

گوشی

March 6, 2019
15:24 چهارشنبه، 15ام اسفندماه 1397
کد خبر: 98130

احتمال کاهش شدید فروش آیفون در ایران

معاون وزیر ارتباطات گفت: اعمال ممنوعیت‌ها در زمینه استفاده از اپلیکیشن های ایرانی در سیستم عامل آی او اس استفاده از آیفون را در ایران ناممکن و فروش آن را کاهش می‌دهد.
 
به گزارش فایننشال تریبون، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در یادداشتی آورده است: «این بار سه عامل استفاده از اپلیکیشن های یادشده را دچار چالش کرده است. مساله اول تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران است، مساله دوم تغییر در سیاست‌های اپل در زمینه صدور گواهی‌های مربوط به توسعه دهندگان و برنامه نویسان تجاری اپ های آیفون است و موضوع سوم به انتشار گزارشی بازمی گردد که در آن فهرستی از استارت اپ های ایرانی وجود دارند که با استفاده از گواهی‌های یادشده برای شرکت‌های آمریکایی، تحریم‌ها را دور می‌زدند.
 
با تشدید تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران، اپل اخیراً برای جلوگیری از اعمال مجازات‌های احتمالی کاخ سفید، اپلیکیشن هایی را که توسط شرکت‌های ایرانی تولید شده‌اند از اپ استور خود حذف کرد. بدیهی است که چنین تصمیمی می‌تواند استفاده از اپ استورهای ایرانی را نیز افزایش دهد.
 
اما اپل مدتی است با هدف حفظ حریم شخصی کاربران خود و مقابله با نقض حقوق مالکیت معنوی، قبل از انتشار اپلیکیشن ها در اپ استور خود آنها را مورد بررسی جدی قرار می‌دهد ولی توزیع نرم افزارهای غیرقانونی و ناقض حقوق مالکیت معنوی، از طریق دستکاری و سوءاستفاده از برخی گواهی‌های صادر شده برای توسعه دهندگان تجاری ادامه داشته است.
 
لذا اپل با مرور و بررسی مجدد سیاست‌های خود در این زمینه تلاش کرد جلوی سوءاستفاده از گواهی‌های مذکور را بگیرد. این مساله به ضرر کاربران ایرانی آیفون تمام شده که از اپلیکیشن های دور زننده تحریم مبتنی بر دستکاری گواهی‌های مذکور استفاده می‌کردند. همین مساله موجب شده تا حتی در صورت توزیع اپلیکیشن های آیفون در اپ استورهای ایرانی، استفاده از آنها ممکن نباشد.
 
اگر چه ظاهراً اپل این تغییرات را با هدف حفاظت از داده‌های خصوصی کاربران خود انجام داده، اما در عمل جلوی دسترسی ایرانیان به جریان آزاد اطلاعات و خدمات آنلاین را در داخل کشور گرفته است.
 
نتیجه نهایی این تغییرات از دست رفتن کارکردهای اصلی آیفون در ایران است. زیرا به عنوان مثال، دیگر از آیفون نمی‌توان برای پرداخت آنلاین هزینه استفاده از کالا و خدمات استفاده کرد.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد ۵.۲ میلیون نفر در ایران از آیفون استفاده می‌کنند و اپل دارای سهمی ۱۲ درصدی از بازار گوشی‌های هوشمند ایران است. ارزش کلی بازار تلفن همراه در ایران به ۴۳۸ میلیون دلار می‌رسد.
 
در نهایت اپل دو گزینه پیش رو دارد. یا باید شرایط را برای ایرانیان به حالت اولیه بازگرداند و یا بر اجرای طرح فعلی خود اصرار کند که در این صورت بخش زیادی از بازار خود را در ایران از دست خواهد داد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.