تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 10, 2019
14:34 یکشنبه، 19ام اسفندماه 1397
کد خبر: 98197

نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: غول‌های فناوری کوچک شوند

سناتور الیزابت وارن یکی از افراد حزب دموکرات که قرار است نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ باشد، در وبلاگ خصوصی‌اش نوشت: باید با تقسیم کردن شرکت‌هایی مثل آمازون، اپل، فیس‌بوک و گوگل آنها را تنبیه کرد.
 
 
به گزارش Phonearena، وارن از قانونگذاران آمریکایی خواسته که فردی را منصوب کنند که وظیفه‌اش جلوگیری از ادغام شرکت‌های فناوری باشد. زیرا این شرکت‌ها با خرید شرکت‌های دیگر به طور غیرقانونی میدان رقابت را از آن خود می‌کنند و هیچ شرکت دیگری یارای رقابت با آنها را نخواهد داشت.
 
ظاهرا وارن دل خوشی از شرکت‌های بزرگ ندارد، زیرا قبلا هم اعلام کرده بود که غول‌های آمریکایی نخبگان را می‌خرند و بلایی سر طبقات پایین جامعه می‌آورند که به شدت تحت فشار اقتصادی قرار می‌گیرند. او به همین دلیل خواستار تجزیه غول‌های فناوری مثل گوگل، فیس‌بوک و آمازون شده است.
 
وی در پست وبلاگش طرحی را مطرح کرده که در آن فیس‌بوک باید شرکت‌های اینستاگرام و واتس‌اپ را که خریده، پس بدهد و از آنها جدا شود. گوگل نیز باید اپلیکیشن ناوبری ویز (Waze) و همچنین شرکت‌های نست و دابل کلیک را از خود جدا کند و آمازون هم شرکت‌های هول فودز و زاپوس را دوباره پس بدهد.
 
وی معقتد است که برای بهبود شرایط امنیت اطلاعات شخصی کاربران، شرکت‌ها دیگر اجازه انتقال یا به‌ اشتراک‌گذاری داده‌های خود با شرکت‌های شخص ثالث را ندارند. این در حالی است که هم‌اکنون نیز بسیاری از شرکت‌های فناوری اطلاعات خود را در اختیار شرکت‌های شخص ثالث قرار می‌دهند تا به فروش تبلیغات هدف‌گذاری شده آنها کمک کنند.
 
وارن همچنین گفته است: چیزهایی که باید تغییر کند این است که کسب‌وکارهای کوچک باید بتوانند محصولات خود را در فروشگاه‌های آنلاینی مثل آمازون بفروشند؛ بدون اینکه آمازون سعی کند آنها را از میدان رقابت و بازار فروش دور نگه دارد. در واقع کسب‌وکارهای کوچک باید شانس منصفانه و برابر با آمازون در فروش محصولات خود داشته باشند. گوگل هم 
وارن: فیس‌بوک باید شرکت‌های اینستاگرام و واتس‌اپ را که خریده، پس بدهد و از آنها جدا شود. گوگل نیز باید اپلیکیشن ناوبری ویز (Waze) و همچنین شرکت‌های نست و دابل کلیک را از خود جدا کند و آمازون هم شرکت‌های هول فودز و زاپوس را دوباره پس بدهد
نمی‌تواند رقبایش را با تغییر نتایج جست‌وجو در موتور جست‌وجوگرش به در کند. فیس‌بوک باید تحت فشار قرار گیرد تا شرکت‌های واتس‌اپ و اینستاگرام را دوباره پس بدهد تا با این کار از حریم خصوصی کاربران خود بیشتر مراقبت کند.
 
وی همچنین افزوده است: کارآفرینان حوزه فناوری باید این فرصت را داشته باشند که با غول‌های فناوری در بستری کاملا منصفانه به رقابت بپردازند.
 
طرح‌های وارن به همینجا خاتمه نمی‌یابد. وی شرکت‌های فناوری را به دو دسته تقسیم می‌کند. یک گروه شامل شرکت‌هایی است که درآمدی بالاتر از 25 میلیارد دلار دارند. این شرکت‌ها را Platform Utilities نامیده و معتقد است که آنها نباید حق ایجاد فروشگاه برای عرضه مستقیم محصولات‌شان را داشته باشند، در نتیجه شرکت‌هایی نظیر آمازون و گوگل نمی‌توانند در فروشگاه‌های آنلاین به رقابت با موسسات کوچک‌تر بپردازند. بر اساس این طرح، گوگل نیز باید کسب‌وکار جست‌وجوی خود را جدا کند.
 
گروه دوم شرکت‌هایی هستند که درآمد سالانه‌شان کمتر از 25 میلیارد دلار است. به گفته وارن، در حالی که شرکت‌های این گروه نیز نیاز به قانونگذاری جدیدی دارند,، ولی با محدودیت‌هایی که دسته اول در بخش فروش محصولات‌شان در سایت‌های تجاری دارند، مواجه نیستند.
 
وارن می‌گوید که شرکت‌‌های فناوری بزرگ در صورت تخطی از این قوانین باید خود را برای پرداخت جریمه‌ای بسیار سنگین و معادل 5 درصد از درآمدشان آماده کنند.
 
گفتنی است که الیزابت وارن تنها کاندیدای ریاست جمهوری حزب دموکرات نیست که به دنبال قانونگذاری بیشتر برای شرکت‌های فناوری است. چندین دموکرات دیگر نظیر سناتور برنی سندرز و ایمی کلابوچار نیز خواستار قانونگذاری‌های جدید برای این شرکت‌ها هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.