تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 11, 2019
18:49 دوشنبه، 20ام اسفندماه 1397
کد خبر: 98237

دولت آلمان سند مقررات اوراق بهادار مبتنی بر بلاک چین را منتشر کرد

طبق اعلامیه‌های منتشرشده از سوی وزارت امور دارایی آلمان در تاریخ ۸ مارس (۱۷ اسفند)، این وزارت خانه،سند مهمی را در خصوص نحوه‌ی تعامل و قانون‌گذاری اوراق بهادار مبتنی بر بلاک چین، منتشر ساخت.
 
در این سند که ابتدا در تاریخ ۷ مارس (۱۶ اسفند) منتشر شد، قانون‌گذاران در مورد معرفی قوانین اوراق بهادار الکترونیک و صدور توکن‌های ارزهای دیجیتال به بحث پرداخته‌اند.
 
این سند همچنین تصریح می‌کند که مقررات اوراق بهادار باید از لحاظ فناوری، بی‌طرف باشند و این موضوع بدین معناست که می‌توانند بر مبنای بلاک چین و یا فناوری دفتر کل توزیع‌شده (DLT) باشند. طبق آیین‌نامه‌ی معاملات اوراق بهادار، از آن‌جا که توکن‌های ارزهای دیجیتال بیانگر اوراق بهادار، سرمایه‌گذاری و یا دیگر ابزارهای مالی نیستند، صدور این توکن‌ها منوط به قوانین بازار کنونی نیست.
 
با این حال، عرضه‌ی اولیه سکه (ICO) توکن‌های ارزهای دیجیتال، در بحث‌های انجام‌شده در این سند گنجانده شده است زیرا طبق آن، این توکن‌ها برای سرمایه‌گذاران خطراتی به همراه خواهد داشت. در این اعلامیه آمده است که پیش از ارائه‌ی لایحه‌ی پیش‌نویس در خصوص این موضوع، وزارت فدرال دادگستری و حمایت از مصرف‌کننده و همچنین وزارت فدرال امور دارایی لازم است تا تصویر جامعی را از اقدامات مطرح‌شده در سند اصلی صدور مقررات، ارائه دهند.
 
به نظر می‌رسد که هدف از این اقدامات، پررنگ کردن نقش کشور آلمان به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در ارائه‌ی فناوری مالی (fintech) است. اخیراً، رئیس اجرایی دولت آلمان، کابینه‌ی آلمان، اعلام داشت که سیاست‌نامه‌ بلاک چین این کشور در اواسط سال ۲۰۱۹ ارائه خواهد شد. این کابینه اظهار داشت که پیش از معرفی استراتژی بلاک چین، مشاوره‌ی آنلاین برگزار خواهد کرد.
 
وزارت دارایی و وزارت امور اقتصادی و انرژی، در حال آماده‌سازی این استراتژی‌ها هستند و انتظار می‌رود که دیگر وزارتخانه‌های مرتبط نیز، بعدها با آن‌ها در این امر همکاری داشته باشند.
 
اوایل امروز، سایت خبرگزاری کوین تلگراف گزارش داد که وزارت‌های دادگستری و دارایی، پیشنهاد راه‌اندازی یک دفتر ثبت را برای افزایش استفاده از بلاک چین به منظور قانون‌گذاری این بخش و حفاظت از سرمایه‌گذاران در مقابل سو استفاده‌های احتمالی، مطرح کردند. در این دستورالعمل‌ها همچنین پیشنهاد شده است که الزامات کنونی تسهیل شوند و چنین فرض می‌شود که ابزارهای مالی باید همتایان ملموسی داشته باشند که سرمایه‌گذاران بتوانند آن‌ها را خریداری کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.