تلفن همراه

گوشی

March 12, 2019
17:47 سه شنبه، 21ام اسفندماه 1397
کد خبر: 98255

روزانه ۷۰ هزار آیفون خاموش می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از گوشی‌های آیفون گفت: پس از این اتفاقات، روزانه ۷۰ هزار گوشی آیفون در شبکه خاموش می‌شود و اپل در حال از دست دادن بازار خود در ایران است.
 
محمدجواد آذری جهرمی امروز در جلسه سالیانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درباره‌ی محدودیت اپلیکیشن‌های ایرانی در گوشی‌های آیفون بیان کرد: سال ۸۹ اپل ایران را تحریم کرد اما نه تنها تقاضای گوشی آیفون در ایران کمتر نشد، بلکه بیش‌تر هم شد. در حال حاضر طبق آمار رگولاتوری، در حالی که روزانه ۷۰۰۰ گوشی آیفون در شبکه ارتباطی کشور وارد و رجیستر می‌شد، اما پس از اتفاقاتی که افتاد، روزانه ۷۰ هزار گوشی فعال داخل شبکه نیز، خاموش شده است. خاموش شدن گوشی‌های این شرکت در شبکه، نشان از توسعه اپلیکیشن‌های ایرانی دارد و اپل در حال از دست دادن بازار خود در ایران است.
 
وی با بیان این‌که ۲۱ اسفند مصادف است با صد و چهل و دومین سال تأسیس وزارت ارتباطات، گفت: هم‌چنین امروز دوازدهم مارس سالروز ابداع وب در ۳۰ سال پیش است که طبیعتاً این ابداع مبنای تحولی بزرگ در تاریخ فناوری اطلاعات محسوب می‌شود. تلفن ثابت زمانی که آمد فاصله شهرها را به‌شدت کوتاه کرد. تلفن همراه که آمد فاصله افراد را کاهش داد. اینترنت اشیا که در حال ظهور و بروز است، می‌خواهد اشیا را به یکدیگر نزدیک کند. تصور کنید چه رخداد عظیمی قرار است رخ دهد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: پس ما با یک تحول مواجهیم که صرفاً در حوزه فناوری هم نیست. تحول فناوری روی فرهنگ، زندگی، اجتماع، اقتصاد و سیاست اثر می‌گذارد و تک بعدی هم نیست. طبیعتاً آن‌کسانی که مسلط به تغییرات هستند در این شرایط وزن‌کشی‌ها و کشش‌های خاص خودشان را دنبال می‌کنند.
 
۴۳ درصد سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی توسط آمریکاست
 
آذری‌جهرمی با طرح این سوال که ابزارهای موجود در تحول دیجیتال در حوزه تکنولوژی چیست، گفت: این ابزارها زیرساخت‌هایی هستند به اسم 5G، اینترنت اشیا، بیگ دیتا، هوش مصنوعی. ما برای در اختیار گرفتن این ابزارها چه اقداماتی انجام داده‌ایم؟ ۴۳ درصد سرمایه‌گذاری توسعه فناوری هوش مصنوعی در دنیا توسط ایالات‌متحده آمریکا انجام می‌شود و با اختلاف فاحش با رقم ۸ درصد کشور بعدی چین است.
 
وی در ادامه با اشاره به بودجه‌ی محدود وزارت ارتباطات بیان کرد: کل اعتبارات تخصیص‌یافته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابتدای سال ۹۷ تا امروز هزار میلیارد تومان بیشتر نبوده است که با این رقم باید حقوق کارمندان را بدهیم، صنعت فضایی و دسترسی همگانی را توسعه دهیم و انتظارات دیگران را هم مدنظر داشته باشیم. چقدر از این بودجه وزارت ارتباطات را به توسعه هوش مصنوعی تخصیص داده‌ایم؟ چقدر صرف حوزه اینترنت اشیا شد؟ این‌ها مسائلی است که باید از بعد کلان موردتوجه قرار گیرند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: بعضی از حرف‌ها که از عناصر سیاسی وارد حوزه ما می‌شود، وقتی با نگاه تحول‌گرایانه به آن توجه می‌کنیم، آدم را دچار تردید می‌کند که این حرف‌ها آیا از جنس نفوذ برای بازداشتن ما با تعریف پروژه‌های سرکاری است؟ هرچند ظاهر این حرف‌ها به قول خودشان انقلابی‌پسند است. ولی وقتی به دید باطن، مسئله را نگاه می‌کنیم می‌بینم این‌طور نیست. پروژه‌هایی که همه می‌دانیم اگر ورود کنیم و همه سرمایه و انرژی‌مان را بیاوریم انتهایش هیچ دستاوردی نخواهیم داشت.
 
نمی‌توانیم در حوزه تحول دیجیتال خود را محدود کنیم
 
وی افزود: تحول دیجیتال در حال رخ دادن است و علی‌رغم صحبت‌هایی که می‌شود، ما در این معادلات می‌توانیم مؤثر باشیم به‌شرط این‌که وزن، جایگاه و تابع حرکتی خودمان را بشناسیم. همان‌طور که ماشین بخار و لوکوموتیو و سایر تکنولوژی‌ها آمدند و ما از آن‌ها استفاده کردیم، نمی‌شود در حوزه تحول دیجیتال خودمان را محدود کنیم. منتها در این حوزه باید ایدئولوژی‌ها و بایدونبایدهای خودمان را داشته باشیم؛ بایدونبایدهایی متناسب با توانمندی‌های خودمان.
 
آذری جهرمی بابیان این‌که از ابتدای دولت دوازدهم به‌صورت ویژه اعلام کردیم، روی اقتصاد دیجیتال تمرکز خواهیم کرد گفت: بر همین مبنا تمرکزمان را گذاشتیم روی تقویت لایه خدمات، البته توسعه شبکه هم در دستور کار قرار گرفت چراکه توسعه شبکه، زیرساخت توسعه خدمات است. امروز تحرک قابل‌توجه در اکوسیستم کسب‌وکارهای نوپای کشور که علائم آن حضور پنج عضو از حوزه ICT در اتاق بازرگانی و یا توجه بیش‌تر به فناوری در ایران است، اتفاقی به دست نیامده و این حاصل یک برنامه‌ریزی مدون است.
 
وی با بیان این‌که این حوزه کم‌کم جایگاه خودش را پیدا می‌کند، افزود: روزی که محدودیت‌های اپل اعمال شد در پنج روز متوالی ما نه‌تنها رشد ۷۰۰۰ گوشی اپل در شبکه را نداشتیم بلکه حدوداً روزی ۷۰ هزار گوشی اپل فعال داخل شبکه خاموش می‌شد که دلیلش مشخص است، چون این گوشی‌ها کاربرد خود را از دست داده بودند. مردم می‌خواستند از این گوشی برای خدمات بانکی، بهداشتی، خرید و یا سایر خدمات مبتنی بر تلفن همراه استفاده کنند که نمی‌توانستند. البته این به معنای این نیست که همه، گوشی اپل خود را خاموش کردند و کنار گذاشته‌اند. ولی این اتفاق نشان داد که اپل دارد بازار خود را در ایران از دست می‌دهد، چون چسبندگی سرویس‌های ایرانی ارائه‌دهنده خدمات به مردم رونق پیداکرده است.
 
مهم‌ترین مشکل جذب سرمایه است
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که این‌ها نشانه‌های رشد اکوسیستم فناوری اطلاعات در داخل است گفت: امروز خدمات عمومی مردم مبتنی بر تلاش بخش خصوصی در حال رشد است. البته بخش خصوصی ما هم مشکل دارد و امروز مشکلاتشان با توجه به بزرگی این بخش حادتر هم شده است. مشکلات اول جذب سرمایه‌های کلان و مشکل دوم نیروهای انسانی کارآزموده و مقررات دست و پاگیر است.
 
آذری‌جهرمی بابیان این‌که معتقدیم آن بخشی که قابل‌توجه است و می‌تواند ثروت‌ساز باشد بخش خدمات است تاکید کرد: آن چیزی که دیگران‌هم به دنبالش هستند تا بازار ما را در اختیار بگیرند، همین بخش است. البته با توجه به این‌که آن‌ها تحریم‌هایی بر بازار ایران اعمال کرده‌اند، خودشان برای تصاحب بازار ایران موانعی ایجاد کرده‌اند و این فرصتی است که شرکت‌های داخلی ما بتوانند رشد کنند و همین امر باعث شده است هرروز خدمات متنوعی در بازار ایران شکل بگیرد.
 
وی افزود: نشانه این رشد هم این است که ۱۳۰ هزار اپلیکیشن در یک سال به رقم ۲۵۰ هزار اپلیکیشن رسیده است؛ بنابراین برای این موضوع حتماً باید برنامه داشته باشیم. به همین خاطر از پیشنهاد نظام صنفی برای معرفی نماد «بیستون» به‌عنوان هدف‌گذاری استقبال می‌کنیم و طبیعتاً در اولین جلسه شورای فنی وزارت ارتباطات در سال ۹۸، هیئت‌مدیره نظام صنفی رایانه‌ای را دعوت می‌کنیم تا این برنامه را مورد بررسی قرار دهیم که برای رسیدن به اهدافی که در این جلسه اشاره شد و جزو برنامه‌های ما نیز هست با برنامه‌ریزی مشترک آن را محقق کنیم.
 
وزیر ارتباطات با تأکید بر این‌که حوزه بین‌الملل هم برای توسعه اقتصاد دیجیتال مورد توجه وزارت ارتباطات است گفت: در این‌باره مذاکرات جدی با کشورهای همسایه داریم و امیدواریم بتوانیم الکامپ سال آینده را با حضور چند تن از وزرای کشورهای منطقه برگزار کنیم. به‌طور جدی به توسعه بازار خودمان در منطقه توجه داریم، برای برخی از تکنولوژی‌ها، بازار داخلی کفایت نمی‌کند و هم برای فراگیری برخی موضوعات ضروری است در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کنیم.
 
باید در مسیر استقلال کشور پیشرفت کنیم
 
آذری‌جهرمی با تأکید بر این‌که در کنار همدیگر باید تعیین کنیم چه اهدافی می‌توانیم داشته باشیم گفت: نخستین هدف باید این باشد که در مسیر استقلال کشور پیشرفت کنیم، آن هم با توجه به تحولاتی که در فضای اطراف ایران ما رخ‌داده و می‌دهد. این یک هدف غایی و بزرگ است که همه باید برای آن تلاش کنیم. در تحول دیجیتال هم شرایط ما نباید بدتر شود. قطعاً باید شرایط مثبت‌تر از قبل شود و آن را بهبود ببخشیم.
 
وی افزود: نکته دوم این است که با توسعه فناوری و تحول دیجیتال به سطح رفاه مردم کمک کنیم، بهره‌وری را بالا ببریم، محیط‌زیست را بیش‌تر حفظ کنیم، بتوانیم اشتغال را توسعه دهیم، بتوانیم شفافیت و مقابله با فساد را رشد دهیم. این‌ها اهدافی است که باید به آن برسیم و با تحقق این‌ها بتوانیم اقتصادمان را بزرگ‌تر و شکوفاتر کنیم. البته این اقتصاد بدون استقلال رشد نخواهد کرد. این اقتصاد رشد نخواهد کرد اگر مردم رفاه نداشته باشند، اگر ابزاری تولید شود اما نارضایتی مردم را به همراه داشته باشد، اقتصاد هم رشد نخواهد کرد. این موضوعی است که خیلی تلاش داریم آن را برای برخی جا بیندازیم که بدون رضایت مردم رشد اقتصادی نخواهیم داشت اما متأسفانه جا نمی‌افتد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم‌چنین خاطرنشان کرد: قطعاً با همه بلندپروازی‌ها و همه تلاش‌ها نمی‌توانیم تا سال ۲۰۲۵ به ۲۰ درصد جی دی پی اقتصاد دیجیتال برسیم و این واقعیتی است چون تحقق این رقم نیازمند یکسری مؤلفه‌هاست. این اقتصاد برای رشد به بخش خصوصی فعال، سرمایه‌گذار فعال، همراهی اجتماعی و همسویی سیاسی نیاز دارد. اگر هم‌افزایی‌ها شکل نگیرد، اقتصاد دیجیتال رشد نخواهد کرد. ان‌شاالله سال آینده بتوانیم یک تصمیم هماهنگ و متمرکز در پارلمان اقتصاد توسعه فضای مجازی کشور بگیریم و با همسویی که ایجاد خواهیم کرد و با ظرفیت‌هایی که خواهیم داشت به این سمت برویم که مابقی را توجیه کنیم تا این‌گونه نباشد امروز در اقتصاد، یک موضوعی به اسم ستاره، مربع از اقتصاد اپلیکیشن‌ها و خدمات واقعی مردم بزرگ‌تر باشد این یعنی رشد کاریکاتوری.
 
هم‌چنین محمدجواد آذری جهرمی امروز در حاشیه جلسه سالیانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره تغییرات بسته‌های بلندمدت اپراتورهای همراه بیان کرد: درست است که ما تعرفه را دادیم اما باید به سهم هزینه ICT در سبد خانوار نگاه کنیم. ما وظیفه توسعه بازار ICT را داریم، افزایش تعرفه چه در قالب قانون و چه فراقانونی که نباید توسط اپراتورها انجام شود، اگر این تعادل را به هم بزند، نتیجه‌اش کاهش اندازه‌ی بازار و افزایش مشکلات برای مردم است. بعد از تلاطمات اقتصادی و افزایش نرخ ارز، اپراتورها شروع به حذف بسته‌ها یا افزایش نرخ بسته‌ها کردند، نتیجه این شد که سهم ICT در سبد خانوار شروع به رشد کردن کرد و این چیزی است که ما روی آن حساسیم.
 
حذف بسته‌های بلندمدت خلاف توافق با اپراتورها بود
 
وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره‌ی دلیل دستور به بازگشت بسته‌های اینترنت بلندمدت اپراتورها توضیح داد: در جلسه‌ای که با اپراتورها داشتیم هماهنگی شد که اپراتورها به جای افزایش تعرفه مدیریت هزینه را در پیش بگیرند. در تلاطم اقتصادی ما نباید صرفاً هزینه را از جیب مردم برداریم، هزینه تبلیغاتشان را کاهش دهند، اقتصاد اشتراکی را ترویج دهند، ۱۰ قلم استخراج شد که حجم صرفه‌جویی در اپراتورها رخ می‌داد. ما توافق کردیم دیگر تغییری نباشد که فرآیند صرفه‌جویی‌های اقتصادی را ببینیم و بعد تصمیم بگیریم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: حذف این بسته‌ها خلاف توافقی بود که کردیم، این‌که مدیریت هزینه جایگزین افزایش تعرفه شود، به همین دلیل به آن‌ها گفتیم بسته‌ها را برگردانند. البته طبیعتاً اپراتورها الان هم می‌توانند بسته‌ها را دست بزنند اما این را هم بدانند که ما در قبال این تغییرات در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سکوت نمی‌کنیم.
 
آذری جهرمی در پاسخ به این‌که آیا با افزایش قیمت تمامی کالاها در سبد خانوار، ثابت ماندن قیمت اینترنت منطقی است، گفت: بحث مقرون به صرفه‌بودن استفاده در قبال ارزان بودن استفاده است. اگر می‌خواهیم ICT رشد و توسعه پیدا کند، هزینه خدمات ICT باید متناسب با جیب مردم باشد. آن زمان که مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت بودم، درآمد شرکت را ۶۳۰ میلیارد تومان کاهش دادیم اما این موضوع منجر به افزایش میزان استفاده مردم شد که درنتیجه زیرساخت هم متضرر نشد و بازار هم رشد کرد. اگر ما به سهم هزینه ICT در سبد خانوار توجه نکنیم، نتیجه‌اش این می‌شود که به حقوق شهروندی احترام نمی‌گذاریم.
 
وی هم‌چنین در پاسخ به این‌که آیا اپراتورهای ثابت و همراه از تعرفه‌های کنونی ناراضی هستند یا خیر، بیان کرد: در حال حاضر تعرفه کف قیمت رعایت می‌شود، آن‌ها مشکلی با این قضیه ندارند.
 
صدور پروانه جدید ارتباطی در صورت عدم ادغام شرکت‌ها
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره‌ی طرح بازبینی پروانه شرکت‌های ارتباطات ثابت (FCP) برای جذب سرمایه به بازار اینترنت ثابت گفت: به‌صرفه نبودن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زیرساخت‌های اینترنت ثابت در حال حاضر به یک چالش جدی تبدیل شده است. شرکت‌های اینترنتی اعلام می‌کنند برای بالا بردن سطح درآمد و بازگشت سرمایه‌شان در این شرایط بازار، باید سطح تعرفه‌ها افزایش پیدا کند، اما وقتی از دید اقتصاد کلان نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که با افزایش تعرفه، سهم ICT در سبد خانواده‌ها کاهش پیدا می‌کند، بنابراین این درخواست معقول نیست.
 
آذری جهرمی با اشاره به لزوم جذب سرمایه به بازار اینترنت ثابت اظهار کرد: باتوجه به پراکندگی شرکت‌های FCP که در حال حاضر ۱۷ شرکت هستند، ما پیشنهاد دادیم که برای کاهش هزینه‌هایشان و جذب سرمایه‌گذاری به شیوه مقرون به‌صرفه، آن‌ها با یکدیگر ادغام شوند تا از امکانات یکدیگر در راستای توسعه بازار خود استفاده کنند؛ اما متأسفانه آن‌ها در این زمینه دچار تله‌ی بنیانگذار هستند، یعنی آن فردی که شرکت را تأسیس کرده است، می‌خواهد همچنان همه کاره‌ی شرکت باشد. در حالی که این موضوع، شرایط را به سمت زمین خوردن شرکت‌ها پیش می‌برد.
 
وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات تاکنون جلسه‌های مختلفی با شرکت‌های اینترنتی برگزار کرده و ضرایب تشویقی مختلفی نیز برایشان در نظر گرفته تا به سمت ادغام شدن با یکدیگر پیش بروند؛ اما اگر این اتفاق رخ ندهد آنچه در حال حاضر به ذهن می‌رسد این است که به سراغ صدور پروانه جدید فعالیت برای شرکت‌ها پیش برویم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم‌چنین درباره‌ی احتمال آزادسازی تعرفه‌های ارتباطی گفت: بحث آزادسازی تعرفه ارتباطی هم‌چنان در کمیسیون تخصصی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در حال بررسی و پیگیری است. اما با توجه به رقابت منفی که شرکت‌های اینترنتی همین حالا هم با یکدیگر دارند، آزادسازی تعرفه‌های ارتباطی نه تنها به شرکت‌های اینترنتی کمکی نمی‌کند که به اقتصاد آن‌ها نیز لطمه وارد می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.