تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 13, 2019
17:45 چهارشنبه، 22ام اسفندماه 1397
کد خبر: 98276

سه مطالبه بخش خصوصی برای تحقق اقتصاد دیجیتالی

ره‎نگاشت تحول راهبردی نصر کشور (بیستون) با حضور وزیر ارتباطات و  رییس مرکز ملی فضای مجازی رونمایی شد.
امسال نشست سالانه هیات عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور کمی متفاوت‎تر از سال‎های گذشته و در دو بخش برگزار شد. در بخش نخست این نشست که امروز صبح در محل تالار شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد، وزیر ارتباطات و رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور با حضور در میان فعالان حوزه فاوا از استان‎های مختلف ضمن سخنرانی در خصوص اقتصاد دیجیتال و ضرورت پیاده‎سازی آن در کشور، از ره‌نگاشت تحول راهبردی نصر کشور( بیستون) رونمایی کردند. در بخش دوم این نشست نیز طبق روال سال‎های قبل هیات عمومی نصر کشور برگزار و با رای اکثریت اعضا روزنامه فناوران اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی صنف فاوا انتخاب شد.  
 
چشم انداز نصر کشور تا افق 1401
رسول سراییان دبیرکل نصر کشور در ابتدای این نشست ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص تحول اقتصاد دیجیتال در 6 کشور، به تشریح چشم‌انداز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تا افق 1401 پرداخت و گفت: ساماندهی توانمندسازی، توسعه و پیشرانی و همچنین نوآوری و پیشتازی از اهداف مهم نصر کشور برای رسیدن به این چشم‌انداز است.
 
وی افزود: سند برنامه راهبردی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای  تحت عنوان «بیستون» است و در این سند پیشنهاداتی عملیاتی برای توسعه اقتصاد دیجیتال در بازه زمانی 3 ساله 1398 تا 1400 به وزارت ارتباطات ارایه شده است.
 
مطالبات بخش خصوصی فاوا
سراییان در بخش دیگری از سخنان خود حضور وزیر ارتباطات و رییس مرکز فضای مجازی را مغتنم شمرد و خواسته‎ها و مطالبات بخش خصوصی برای پیشبرد توسعه اقتصاد دیجیتال را مطرح کرد.
 
وی گفت: اینکه حمایت می‎کنید تا در کشورهای دیگر نمایشگاه ICT برگزار کنیم و یا در کشور خودمان این نمایشگاه برگزار شود ، اقدام بسیار خوب و مهمی است. اما بخش‎خصوصی در راستای رسیدن به اقتصاد دیجیتال چند نیاز مهم دارند؛ نخست اینکه آموزش ببینند و انتقال دانش با سایر کشورها را داشته باشند. در این خصوص روی سه کشور  روسیه، چین و هند فکر شده و باید با حمایت دولت اتحاد استراتژیک با بخش خصوصی شکل بگیرد تا با انتقال دانش و تجربه توانمندی صنف ICT افزایش پیدا کند.
 
وی درباره درخواست دوم بخش خصوصی حوزه فاوا افزود: در حوزه زیرساختی و پشتیبانی نیز می‌توان مدل کشور ترکیه را الگو کرد و سه مرکز تحول دیجیتال در کشور راه‎اندازی کرد تا بتوان صنایع مختلف را با مفاهیم اقتصاد دیجیتال آشنا کرد.
 
وی همچنین در مورد درخواست سوم بخش خصوصی فاوا گفت: موضوعی که به شدت کمبود آن حس می‌شود، دانش طراحی بیزینس مدل‌های جدید متناسب با تحولات دیجیتال است که متاسفانه 
سراییان: در شرایط فعلی بهترین گزینه و راهکار برای تحقق و تحول اقتصاد دیجیتال در کشور و هوشمند کردن شهرها  استفاده از مدل مشارکتی ppp است
این دانش در کشور وجود ندارد. بخش خصوصی باید با حمایت دولت یاد بگیرد که در فضای جدید چه بیزینس مدل‌هایی داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کرده و کمک کند تا سهم صنف و شرکت‎های ICT در بازارهای سرمایه افزایش پیدا کند.
 
دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در پایان تاکید کرد: در شرایط فعلی بهترین گزینه و راهکار برای تحقق و تحول اقتصاد دیجیتال در کشور و هوشمند کردن شهرها  استفاده از مدل مشارکتی ppp است.
 
لزوم همگرایی برای رسیدن به اقتصاد پلت‌فرمی
در ادامه نشست ابوالحسن فیروزآبادی رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور نیز با تاکید بر اینکه همانطور که استارت‎آپ‎ها حمایت می‎شوند باید از شرکت‎های بزرگ در حوزه ICT هم حمایت شود، گفت: باید به سمتی برویم که شرکت‎های بزرگ باهم همگرا کنیم تا ماموریتی ویژه و مشترک انجام دهند. این قدرتی ملی و اقتصادی است.
 
وی افزود: در حال حاضر اختلاف شدید تکنولوژی در حوزه‎های سخت‌افزار و نرم‌افزار به دلیل شکستن مرزها زیاد است و نیازمند شبکه‌سازی و همگرایی بین نیروهاست. البته اقتصاد ما توانایی سرمایه‎گذاری در حوزه سخت‌افزار را ندارد. زیرا راه‌اندازی کامل زنجیره تولید محصولات سخت‎افزاری به سرمایه‌گذاری‌های سنگینی نیاز دارد. اما در حوزه نرم‌افزار این فرصت وجود دارد تا با همگرایی شرکت‌ها و هدف قرار دادن بازارهای کشورهای همسایه این بخش را توسعه دهیم.
 
فیروزآبادی در خصوص اقتصاد پلت‎فرمی نیز گفت: اقتصاد پلت‌فرمی چالش ما در اقتصاد آینده دنیاست که مهلت زیادی در این خصوص نداریم. تمامی مردم، تکنولوژیست‌ها، جامعه مدنی و بخش خصوصی در کنار دولت  با ید به یک اجماع در این رابطه برسند زیرا اگر حامی این تصمیم نباشند، این استراتژی قطعا محکوم به شکست خواهد شد.
 
وی افزود: در حال حاضر برای موفقیت در اقتصاد فضای مجازی مردم باید نقش‌پذیری داشته باشند. بنابراین تمامی مردم برای حفظ استقلال در این جریان جهانی که شرکت‌ها، رهبری آن را به دست گرفتند باید بپذیرند که صرفا مصرف‌کننده نباشند.
 
تجربه مسدودسازی برنامه‌های ایرانی روی اپل
فیروزآبادی در مورد مسدودسازی برنامه‌های ایرانی روی اپل نیز گفت: حذف برنامه‌های ایرانی توسط پلت‌فرم‌ها یک تجربه است که به طور قطع به ایران محدود نمی‌شود و نوعی ابزار سیطره بر ملت‌هاست. ما برای این‌که نقش بیش‌تری در این بازار داشته باشیم، باید بازارگشایی کنیم و دولت در این زمینه فقط می تواند کمک کند. بازیگر اصلی بخش خصوصی و مردم هستند.
 
وی افزود: توقع ما این است که از بالا به این موضوع نگاه شود. قطعا  اگر بتوانیم هرچه بیشتر پلت‌فرم ارایه دهیم و این پلت‌فرم‌ها را نه تنها در ایران که در کشورهای منطقه و بازارهای جهانی گسترش دهیم، می‌توانیم در جامعه پلت‌فرمی آینده، نقش بیشتری داشته باشیم، اما اگر تسلیم شویم همه بازتده خواهیم بود.
 
فیروزآبادی با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشورها همچون کره جنوبی، اندونزی، روسیه، چین و حتی اروپا در حال تلاش برای سهم گیری از اقتصاد پلت‎فرمی دنیا هستند، گفت: متاسفانه در ایران به دلیل ناهماهنگی سرعت قانون‌گذاری با تحولات جهانی، همگرا شدن در این تحول جهانی کار سنگینی می‌طلبد و البته اقتصاد فضای مجازی حوزه ناشناخته‌ای است که از طریق گفت‌وگو می‌توان به آن دست یافت.
 
رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور در ادامه با تاکید بر اینکه باید نگاه ما در اقتصاد دیجیتال فتح بازارهای جهانی باشد، گفت: اگر تمرکز خود را در اقتصاد دیجیتال معطوف به ایران و بازارهای داخل قرار دهیم در این بازی رقابتی بسیار فشرده بازنده خواهیم شد.
 
کاهش سهم بازار اپل در ایران
در ادامه نشست محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تبریک سالگرد تاسیس وزارت ارتباطات با بیان اقدام کمپانی امریکایی اپل در تحریم اپلیکیشن‌های ایرانی و محدودیت دسترسی به این نرم‌افزارهای کاربردی برای کاربران آیفون، گفت: تا پیش از این اقدام، روند رو به رشدی را در استفاده از گوشی‌های آیفون در کشور شاهد بودیم.
 
وی ادامه داد: مطابق آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی طی ۵ روز متوالی ۷۰ هزار گوشی فعال داخل شبکه نیز، خاموش شده است.
 
وی گفت: سال ۸۹ نیز اپل ایران را تحریم کرد اما نه تنها تقاضای گوشی آیفون در کشور کاهش نیافت بلکه بیشتر هم شد. اما درحال حاضر، خاموش شدن گوشی‌های این شرکت در شبکه، نشان از توسعه اپلیکیشن‌های ایرانی دارد و اپل در حال از دست دادن سهم بازار خود در ایران است.
 
FCPها در تله بنیان‏گذار
وی در ادامه درباره تغییرات بسته‌های بلندمدت اپراتورهای همراه گفت: در خصوص تعرفه‌ها لازم است به سهم هزینه ICT در سبد خانوار نگاه کنیم. ما وظیفه توسعه بازار ICT را داریم، افزایش تعرفه چه در قالب قانون و چه فراقانونی که نباید توسط اپراتورها انجام شود، اگر این تعادل را به هم بزند، نتیجه‌اش کاهش اندازه‌ بازار و افزایش مشکلات برای مردم است.
 
آذری جهرمی همچنین در مورد سرنوشت طرح بازبینی پروانه شرکت‌های ارتباطات ثابت (FCP) برای جذب سرمایه به بازار اینترنت ثابت گفت:‌ وزارت ارتباطات پیشنهاد داده است برای کاهش هزینه‌های شرکت‌های FCP و جذب سرمایه‌گذاری به شیوه مقرون به‌صرفه، آنها با یکدیگر ادغام شوند تا از امکانات یکدیگر در راستای توسعه بازار خود استفاده کنند؛ اما متاسفانه آنها در این زمینه دچار تله بنیانگذار هستند، یعنی اینکه آن فردی که شرکت را تاسیس کرده است می‌خواهد همچنان همه‌کاره شرکت باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.