اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 16, 2019
17:38 شنبه، 25ام اسفندماه 1397
کد خبر: 98280

۳۰ هزار جمله پیکره گفتمان در فضای مجازی نهایی شد

سازمان فناوری اطلاعات ایران از نهایی شدن ۳۰ هزار جمله پیکره گفتمان در فضای مجازی با همکاری مرکز علوم و تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی خبر داد.
 
به گزارش سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز علوم و تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به سفارش سازمان فناوری اطلاعات ایران، طبق استاندارد پیکره گفتمان PENN (Pensilvania)، به تهیه پیکره‌های زبانی پرداخته و به عنوان خروجی نهایی طرح، ۳۰ هزار جمله پیکره گفتمان که علاوه بر برچسب‌های گفتمانی شامل برچسب‌های اجزای کلام، نحوی و معنایی نیز است را ارائه داد.
 
داده‌های بزرگ به فناوری‌های فوق‌العاده‌ای برای پردازش داده‌های عظیم در مجموعه‌های بزرگ نیازمند است تا بتواند در زمانی معقول پاسخگوی نیازها و اهداف تحلیل و پردازش داده‌ها باشد.
 
این داده‌ها نحوه کار سازمان‌ها و افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پردازش زبان‌های طبیعی یکی از زیرشاخه‌های با اهمیت در حوزه گسترده علوم رایانه، هوش مصنوعی و نیز دانش زبان‌شناسی محاسباتی است که به تعامل بین کامپیوتر و زبان‌های طبیعی می‌پردازد. بازیابی اطلاعات مبحث مهمی در پردازش زبان‌های طبیعی به شمار می‌رود.
 
مدل‌سازی توانایی زبانی انسان در مقاصد بسیاری از جمله موارد زیر کاربرد دارد: مهندسی زبان، هوش مصنوعی، ترجمه ماشینی متون از زبانی به زبان دیگر، فناوری اطلاعات، فناوری ارتباطات، طراحی موتورهای جستجوگر، استخراج اطلاعات از متون با حجم بالا، جستجو در دادگان‌های زبانی بزرگ یا در اینترنت برای یافتن پاسخ‌های لازم به پرسش‌های متفاوت، پردازش متن و گفتار، دریافت فرمان‌های صوتی توسط ماشین و اجرای دقیق آن‌ها، تبدیل متن به گفتار، تبدیل گفتار به متن، خلاصه‌سازی متون، تهیه بانک‌های اطلاعاتی، تهیه بانک‌های اصطلاحات علمی و…
 
درک چگونگی عملکرد زبان و مدل‌سازی آن برای رایانه از موارد مهم و حیاتی است. رایانه می‌تواند با برخورداری از دانش زبانی اهل زبان و نیز ویژگی پردازش سریع، داده‌های زبانی را با دقت و سرعت بسیار بالایی تجزیه و تحلیل کند.
 
به عبارتی می‌توان برای بخش‌های مختلف زبان که ابزار موجود در فضای مجازی است مشخصه و شناسنامه یا بهتر بگوییم پیکره‌ای تعریف کرد که در فضای مجازی و برای اهداف مختلف قابل استفاده باشد. به طور مثال برای نرم‌افزار STT یا «تبدیل گفتار به متن» ابتدا باید یک پیکره آوایی و واجی از آن زبان و بر اساس مدل‌هایی که رایانه قادر به درک آن باشد تهیه کرد.
 
تصور کنید در یک جلسه تخصصی حقوقی برای اینکه گفتار افراد حاضر در جلسه توسط نرم‌افزار STT به متن تبدیل شود، باید داده‌ها یا پیکره‌های آوایی و واژگانی تخصصی رشته حقوق موجود باشد. برای تبدیل متن به گفتار یا TTS نیز نیاز به پیکره‌های متنی آن موضوع است.
 
بنابراین برای تحلیل، بازیابی و پردازش زبان مورد استفاده در فضای مجازی، نیاز به داده‌ها یا پیکره‌های موردنیاز آن زبان است. این پیکره‌ها داده‌های پایه‌ای تحلیل ماشینی خواهند بود. که در سطح واج، آوا، هجا، واژه، جمله و سطح بالاتر از جمله گفتمان، قابل تقسیم‌بندی هستند.
 
به طور مثال در مباحث مربوط به ترجمه‌های ماشینی پیکره‌های متنی و معنایی در سطح کلمه و جمله خواهیم داشت. در تحلیل‌هایی که نیاز به پردازش سطحی بالاتر از جمله باشد، با گفتمان و برچسب‌های گفتمانی که برای رایانه قابل فهم باشد، سر و کار خواهیم داشت.
 
تصور کنید شما تمایل داشته باشد تا ابزار الکترونیکی شما (مثلاً رایانه) بدون حضور شما به پست‌های الکترونیکی شما پاسخ بدهد. در این صورت ماشین نیاز دارد تا به درک جملات و پاراگراف‌ها بپردازد. به عبارتی نیاز به داده‌های برچسب خورده آن زبان دارد (یعنی جملات و گفتمان) تا بتواند از آن طریق به تحلیل پست الکترونیکی شما و در نتیجه تهیه پاسخ برای آن (با توجه به اطلاعاتی که از وضعیت جلسات، وضعیت روانشناختی شما در آن هفته نوع رابطه شما و فردی که به شما ای میل زده است و بسیاری موارد دیگر…) بپردازد.
 
در همین راستا در بررسی‌ها و داده‌کاوی‌های مربوط به زبان فارسی در هر حوزه مثلاً کسب و کار نیز می‌توانیم از پیکره‌های مربوط به آن استفاده کرد.
 
مزیت داشتن پیکره‌ها در یک زبان علاوه بر موارد ذکر شده این است که با وجود پیکره‌ها پردازش و تحلیل آسان‌تر شده و سرعت آن افزایش می‌یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.