تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 18, 2019
16:04 دوشنبه، 27ام اسفندماه 1397
کد خبر: 98348

سبحانی‌فر: دستگاه‌های حاکمیتی و عمومی به دولت الکترونیک بپیوندند

رییس کمیته ارتباطات و مخابرات مجلس گفت: همه دستگاه‌های حاکمیتی، دولتی و عمومی با پیوستن به دولت الکترونیک باید در سطحی فراگیرتر و با خدمات مناسب‌تر و بهتر نیاز جامعه به این کالای اساسی جامعه را تامین کنند.
 
رمضانعلی سبحانی‌فر گفت: امروز صنعت آی تی و آی سی تی مثل گذشته کالایی لوکس و غیرضرور نیست بلکه همچون سبد کالایی در شمار اساسی‌ترین و ضروری‌ترین مایحتاج شهروندان ایرانی قرار دارد. فعالیت در بستر آی تی و آی سی تی امروز جزو مایحتاج اولیه خانواده‌های ایرانی است بنابراین همه دستگاه‌های حاکمیتی، دولتی و عمومی باید با تبعیت از دولت الکترونیک این کالای مورد نیاز جامعه را در سطحی فراگیرتر و با خدمات مناسب‌تر و بهتر در اختیار جامعه قرار دهند.
 
نماینده مردم سبزوار در مجلس در ارزیابی از وضعیت صنعت آی تی و آی سی تی در سال ۱۳۹۷، گفت: با اقدامات خوب وزیر جوان، کارآمد و پرانرژی ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز وضعیت صنعت آی تی و آی سی تی در شرایط خوبی قرار دارد. این دو زیرساخت نقش مهمی در توسعه، بهره‌وری، ارزش افزوده، اشتغال و فرهنگ جامعه دارد. مدیریت قابل قبول جهرمی در این صنعت موجب شتاب، سرعت و تقویت امنیت شبکه و تکمیل زیرساخت‌های مرکز ملی تبادل اطلاعات شد. دولت الکترونیک برای اولیه بار از رشدِ چشمگیری در سال ۱۳۹۷ برخوردار شد. زیرساخت‌های قرار گرفتن اطلاعات دستگاه‌ها به ویژه اطلاعات ناجا، دستگاه قضایی و شهرداری از جنبه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فراهم شد اما با استقبال چندان این دستگاه‌ها روبرو نشد و اشتراک‌گذاری اطلاعات دستگاه‌ها در مرکز ملی تبادل اطلاعات پیشرفت مناسبی نداشت. دستگاه‌های مذکور باید در بستر تعامل و همکاری با دولت الکترونیک اطلاعات و آمار خود را در  حد ضرورت  و مورد نیاز جامعه در اختیار همه شهروندان ایرانی قرار دهند.
 
وی از هزینه چند ده میلیارد تومان در مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور خبر داد و افزود: این حجم سرمایه‌گذاری برای به صفر رساندن فساد اداری و مالی، بهبود راندمان، کیفیت و سرعت خدمات‌رسانیِ به مردم و کاهش هزینه‌ها و اتلاف وقت مراجعان به دستگاه‌ها به همراه بهبود کیفیت و دسترسی فراگیر و راحت‌تر  مردم به خدمات و اطلاعات مورد نیاز  در بستر آی تی و آی سی تی انجام شد از این رو انتظار بود در سال ۱۳۹۷ پهنای باند و خدمات ارائه شده در این بستر بیش از سال ۱۳۹۶ باشد. قیمت پهنای باند در کنار خدمات ارائه شده تحت وب باید کاهش یابد تا استفاده از آن برای همه ایرانیان مقرون به صرفه شود. ارائه خدمات آی تی و آی سی تی در بستر تلفن همراه و ثابت باید فراگیرتر از گذشته دنبال  شود اما قبل از آن، پوشش دهی و آنتن دهی تلفن همراه به ویژه در نقاط کور داخل شهرها و مناطق دور افتاده روستایی باید در اولویت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار بگیرد.
 
سبحانی‌فر متذکر شد: با توجه به تشدید تحریم های اقتصادی غرب بر ضد مردم کشورمان یکی از بهترین شیوه های پوشش‌دهی و آنتن‌دهی تلفن همراه،  فعال شدن رومینگ همراه اول، رایتل و ایرانسل انجام است تا هر سه اپراتور بتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر برای ارائه خدمات استفاده کنند البته قرارداد رومینگ تلفن همراه بین سه اپراتور کشور در اواخر سال ۱۳۹۷ منعقد شد که امیدوارم این قرار داد پس از تعطیلات نوروز ۹۸ به صورت کامل اجرایی شود تا همه اپراتورها بتوانند در بستر امکانات و تجهیزات اپراتوری که در  مناطق محروم و دور افتاده حضور دارد به مردم خدمت‌رسانی کند.
 
نماینده مردم سبزوار در مجلس ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله در سال ۱۳۹۸ توسعه تلفن همراه و ثابت و خدمات آی تی و آی سی تی در این بستر  از محل اعتبارات Uso توسط اپراتورهای موجود یا اپراتورهای جدید در همه روستاهای کشور اجرایی شود. همچنین امیدوارم در این سوال بتوان امکانات، خدمات و  سرویسهای بهتر و بیشتری در اختیار مردم قرار داده شود تا صنعت آی تی و آی سی تی موجب رشد و توسعه چشمگیر و جهشی همه بخشهای کشور با کمترین هزینه و سریعترین زمان تحقق یابد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.