اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

March 26, 2019
13:16 سه شنبه، 6ام فروردینماه 1398
کد خبر: 98401

واتس‌اپ به جنگ با شایعه پراکنی‌های مجازی می‌رود

 
به نظر می‌رسد که اپلیکیشن پیام‌رسان واتس‌اپ درحال تست یک قابلیت جدید است تا کاربران بدان وسیله بتوانند پیام‌های مخرب و اخبار جعلی در این پلت‌فرم را به سادگی تشخیص دهند.
 
به گزارش ایسنا، اپلیکیشن واتس‌اپ که بدون شک بزرگترین برنامه پیام رسان موبایل محور در جهان به شمار می‌رود، حالا به نظر می‌رسد که به تازگی تصمیم گرفته است با انتشار اخبار کذب و دروغین به مقابله بپردازد و ابزاری را در اختیار کاربرانش قرار دهد تا بتوانند به راحتی پیام‌های مخرب، آلوده و همچنین آن دسته از پیام‌هایی که قبلاً برای تعداد زیادی از کاربران ارسال شده است، تشخیص دهند و بدین ترتیب واتس اپ اقدام مؤثری برای مقابله با تلاش گروه‌های مختلف برای شایعه پراکنی و انتشار اخبار کذب و دروغین را اتخاذ و عملی کرده است.
 
البته این در حالیست که هنوز واتس اپ این قابلیت جدید را منتشر نکرده و هم اکنون در مراحل تست و اجرای آزمایشی قرار دارد.
 
بر اساس این ویژگی جدید که در ابتدا برای سیستم عامل اندروید طراحی و برنامه نویسی شده است، در صورتی که یک پیام بیشتر از ۵ بار برای افراد مختلف ارسال و فوروارد شده باشد، با برچسب "ارسال به افراد متعدد" یا (frequently forwarded) ظاهر می‌شود تا به کاربران این امکان را بدهد که از انتشار بیش از چند بار آن باخبر و مطلع شوند.
 
طبق گزارش وب سایت phonearena ، غول‌های تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر تحت تأثیر مسائل گوناگونی که در جهان فناوری رخ داد و برخی دیگر از مسائل سیاسی را تحت تأثیر خود قرار داد، از سوی نهادهای دولتی و نظارتی و مسئول در کشورهای مختلف به خصوص ایالات متحده آمریکا تحت فشار قرار گرفتند تا به مقابله جدی با انتشار اخبار کذب و دروغین که قدرت زیادی در تشویش اذهان عمومی دارد، بپردازند.
 
شرکت فیس‌بوک با در اختیار گرفتن و تصاحب شرکت واتس‌اپ در سال ۲۰۱۴، ۱۹ میلیارد دلار کسب کرد و از آن زمان تاکنون نیز با معرفی و افزودن قابلیت‌های جدید بدنبال جذب و حفظ طرفداران این پیام‌رسان محبوب بوده است. طبق آمار منتشر شده در ژانویه ۲۰۱۸، پیام‌رسان واتس‌اپ میزبان حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه است.
 
اپلیکیشن پیام‌رسان واتس‌اپ که یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین پیام‌رسان‌های جهان است نیز از قابلیت Encryption End- تو آخر یا رمزنگاری پیشرفته پشتیبانی می‌کند و از پروتکل‌های پیشرفته‌ای برای حفظ حریم شخصی کاربرانش برخوردار است. این اپلیکیشن که برای تمامی سیستم‌های عامل اندروید، iOS و ویندوز قابل استفاده است، در سال ۲۰۱۶ میلادی لقب پرکاربردترین پیام‌رسان جهان را گرفت. واتس‌اپ از آن جهت ضریب امنیت سایبری بالایی دارد که مکالمات و اطلاعات مبادله شده میان کاربران و مخاطبان به صورت کامل محافظت شده بوده و مکالمات و اطلاعات شخصی و خصوصی آن‌ها از سوی نهادهای دیگر قابل رصد و ردگیری نخواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.