اپلیکیشن

تلفن همراه

March 28, 2019
17:02 پنجشنبه، 8ام فروردینماه 1398
کد خبر: 98457

اپلیکیشن بلد تازه‌ترین محصول از مجموعه کافه بازار

حسام آرمندهی می‌گوید شرکتش شروع به توسعه هوش مصنوعی کرده است
 
 
روز گذشته حسام آرمندهی بنیانگذار کافه‌بازار در جلسه‌ای با حضور تعدادی از روزنامه‌نگاران برخی سرویس‌ها و فعالیت‌های جدید این مجموعه از جمله اپلیکیشن بلد  را معرفی کرد.
 
آرمندهی در این جلسه گفت که بعد از خاتمه دادن به فعالیت اپلیکیشن رسید که روی پرداخت‌های خرد به خصوص در تاکسی‌ها متمرکز بود حالا روی سرویس نقشه ( MAP ) با اپلیکیشن بلد توسعه جدیدی را شروع کرده است.
 
بخش عمده جلسه به معرفی جزییات سرویس بلد اختصاص داشت ولی در کنار آن آرمندهی از توسعه دیگر بخشهای هلدینگ هزاردستان مانند سایت دیوار یا توسعه زیرساخت‌های ابری هم گفت.
 
اپلیکیشن بلد قرار است در حوزه‌ای فعالیت کند که به گفته آرمندهی کار مشخص و مناسبی در آن صورت نگرفته است.
 
به عقیده بنیانگذار کافه بازار در حوزه نقشه و سرویسهای مبتنی بر آن چه بخش دولتی و چه خصوصی نتوانسته‌اند سرویس و زیرساخت قابل قبولی را ارایه بدهند اما به گفته وی با تدارکی که کافه بازار از طریق منابع و شرکتهای موجود و فعال در حوزه نقشه دیده این شرکت در حال توسعه یک زیرساخت مناسب نقشه است که در حال حاضر از طریق اپلیکیشن بلد هم روی آی او اس و هم اندروید در دسترس قرار گرفته و در حال توسعه است.
 
آرمندهی از توسعه هوش مصنوعی و شروع کار با فرامین صوتی برای توسعه بلد  گفت و در دمو و آزمایشی که ارایه شد حاضران دیدند که امکان تبدیل صوت به گفتار فارسی آن به خوبی بدون اشتباه کار می‌کند. کافه بازار یا هلدینگ هزاردستان به جز استفاده از ظرفیت‌های فنی خود برای توسعه هوش مصنوعی از ظرفیت‌های خالی منابع انسانی خود برای تست و توسعه این محصول هم استفاده می‌کنند.
 
در حال حاضر حدود ۴۰ نفر روی اپلیکیشن بلد در حال کارند و یک اپلیکیشن دستیار صوتی به نام رایمون هم به این تیم اضافه شده است. بخش عمده تیم بلد هم اکنون در دفتر انزلی این تیم مشغول به کارند و  قرار است تا چهارسال اینده این تعداد به ۵۰۰ نفر برسد.
 
هوش مصنوعی حوزه‌ای است که به گفته آرمندهی می‌توان کار چند ساله را در چند ماه در آن طی کرد. بسیاری از کارهایی که شرکتهای بزرگ این حوزه انجام داده‌اند در دسترس است و می‌توان از آن تجربیات برای توسعه یک محصول متناسب جدید به سرعت استفاده کرد.
 
پلاک خانه ها روی نقشه
اپلیکیشن بلد هم اکنون پلاک خانه ها را روی خود نشان می‌دهد هرچند هنوز امکان جست و جوی پلاک روی آن فعال نشده است.
تیم بلد تمام ظرفیت‌های نقشه در ایران را مطالعه کرده و برخی از آنان را به خدمت گرفته است. از جمله آنها ویژگی است که در حال حاضر هیچ اپلیکیشن دیگری ندارد اضافه کردن پلاک روی نقشه است.
 
بلد این دیتابیس را از شرکت دیگری خریداری کرده است. هرچند با دانلود بلد متوجه شدیم هنوز امکان جست و جوی پلاک روی آن وجود ندارد اما بلد در حال حاضر می‌توان شماره پلاک‌هارا روی نقشه دید. این امکان به خصوص برای یافتن پلاک یک ساختمان در داخل یک کوچه میتواند بسیار مفید باشد.
 
با اضافه شدن امکان سرچ به خصوص جست و جوی صوتی پلاک می‌توان تصور کرد چه محصول کاربردی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این چیزی است که احتمالا انتظار می‌رود تا نیمه سال ۱۳۹۸ آماده شود.
 
با این حال مسیریابی با بلد راحت است و نحوه کار آن هم ساده است. همچون برخی مسیریاب‌های موجود میتوان مشخص کرد که مسیریابی از طریق طرح ترافیک یا طرح زوج و فرد انجام گیرد یا نگیرد.
 
 
 
چرا هوش مصنوعی در ایران ؟
آرمندهی می‌گوید اپلیکیشن بلد تاکنون ۱ میلیون نصب داشته است. استراتژی این شرکت توسعه آن به خصوص از طریق هوش مصنوعی است. هوض مصنوعی جایی است که در ایران کار چندانی روی آن صورت نگرفته اما کافه بازار در این بخش با معدود تیمهای فعال در ایران همکاری می‌کند.
 
حالا به خصوص با سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی در این عرصه می‌توان در مدت زمانی کوتاه پاسخ گرفت.
 
مجموعه بلد و بزرگتر از آن کافه بازار دارای چند صد نیروی پشتیبانی در بخشهای مختلف است که از برخی از زمان‌های آن‌ها برای تمیز کردن داده‌ها و استفاده از آن در بخشهای مختلف از جمله خود بلد استفاده می‌شود.
 
کیهان اصغری معاون مهندسی تیم بلد است او می‌گوید که نسخه اولیه اندرویدی بلد را اردیبهشت ۹۷ عرضه کردند. نسخه آی او اس بلد در پاییز ۹۷ آماده و عرضه شد.
 
در دیدار با روزنامه‌نگاران مدیران کافه بازار نشان دادند که تحقیقاتی را روی توسعه سیستم‌های خودران هم انجام داده‌اند چیزی که احتمالا در ایران تجربه بسیار ناب و منحصر به فردی محسوب می‌شود.
 
 
 
استفاده از ماشین‌های عکسبرداری برای POI
هدف تیم بلذ ایجاد یک مسیریابی خودرو شخصی است. هرچند تیم بلد توانسته از منابع یا دانش برخی تیم‌هایی که در زمینه نقشه در ایران کار کرده‌اند استفاده کند اما به دنبال توسعه بخشهایی است که در ایران کار چندانی روی آن صورت نگرفته است.
 
یکی ازمهمترین آنها POI مخفف POINT OF INTEREST است. POI به مکان‌های مختلف گفته می‌شود مانند رستوران، پارک، تعمیرگاه، مسجد و … جمع آوری POI یکی از مهمترین اهداف هر توسعه دهنده نقشه‌ای است که بخواهد بعدا سرویسهای مختلفی روی آن ارایه دهد.
 
تیم بلد به سراغ مسیری پیچیده رفته و آن استفاده از ماشین‌های عکسبرداری برای عکاسی از خیابان‌ها و تابلوها و سپس پردازش تابلوها و سردرساختمانها به کمک ابزارهای هوش مصنوعی و پردازش تصویر و واردکردن اطلاعات آنها روی نقشه.
 
مزیت چنین کاری سرعت بالا در ثبت مکان‌های مختلف است اما اشکالاتی هم وجود دارد. مثلا یافتن اطلاعات دقیق و قابل احصا از طریق تابلوهای خیابانی در مورد یک مکان می‌تواند دقت لازم را نداشته باشد.
 
راه حل‌هایی مثل توسعه گوگل مپ ( از طریق نقشه ساز گوگل ) و ایجاد مدلی برای تشویق کاربران به ثبت مکان‌ها چیزی است که فعلا در دستور کار بلد قرار ندارد اما هم اصغری و هم آرمندهی معتقدند که مدل عکسبرداری از تابلوها و ثبت آن روی نقشه می‌تواند پایه‌ای برای استفاده از مدلهای گیمیفیکیشن و تشویق کاربران به ثبت مکان در آینده باشد.
 
ماشینهای عکسبرداری بلد مجهزند هر چند در نوع خود در ایران اولین نیستند و پیش از این در برخی سرویسها از جمله در map.tehran.ir شاهد آنها بودیم.
 
اما به گفته آرمندهی تقریبا بسیاری از مردم از وجود تصاویر موجود در خیابانها روی نقشه مطلع نیستند یا این منابع از طریق مدلهایی چون اپلیکیشن موبایل قابل استفاده و دسترسی برای عموم کاربران نبوده است.
 
حالا بلد به کمک این خودروها هم از تابلوهای خیابانها عکس میگیرد و هم از خود خیابانها. قرار است در آینده عکسهای خود خیابانها روی نقشه بلد و به کمک هوش مصنوعی به یافتن مسیر دقیق و حتی لاین ( خط کشی)  دقیق کمک کند.
 
ماشینهای عکسبرداری چالشهای خود را هم برای بلد داشته چراکه داشتن مجوز برای عکسبرداری از آن به خصوص برای شهری چون تهران بسیار سخت است. این خودروها چندین بار توسط نهادهای مختلف متوقف شده اما به گفته آرمندهی چون قانونی در این زمینه وجود ندارد به هر حال برای توسعه این اپلیکیشنها باید چنین کاری را انجام داد.
 
آینده بلد
آرمندهی می‌گوید از الان برنامه‌ای برای تجاری کردن محصول بلد نداشته است و همچون سایر محصولات این مجموعه مثل خود کافه بازار یا دیوار ابتدا فرصتی را مد نظر قرار داده که وجود داشته و مطمئن است در کنار فرصت و یک محصول خوب بعدا بازار خوبی هم ایجاد خواهد شد.
 
بلد برای رشد در بازار ایران در رقابت با برخی رقبای داخلی و خارجی قرار دارد. مهمترین رقیب از نظر مسریابی ویز است که تلاش های طرفداران فیلترینگ آن با یک تمهید فنی به توسعه بیشتر آن منجر شد. تاکسیهای اینترنتی سهم بزرگی در توسعه ویز در ایران داشتند اما نه ویز و نه گوگل مپ سرویسی را به کسب و کارهای ایرانی نمی‌دهند. اینجا فرصتی برای بلد است تا از طریق آن درآمدزایی داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.