اپراتورها

تلفن همراه

April 8, 2019
13:16 دوشنبه، 19ام فروردینماه 1398
کد خبر: 98560

حق اشتراک ماهانه جایگزین آبونمان تلفن ثابت شد؟

در حالی که با دستور دیوان عدالت اداری برای حذف آبونمان تلفن ثابت، شرکت مخابرات مدعی شد متحمل خسارت سالانه ۷۰۰ میلیاردی می‌شود، ظاهرا قرار است بخشی از این خسارت با حق اشتراک ماهیانه از تلفن ثابت جبران شود.
 
بارها از سوی مسؤولان مخابراتی اعلام شده که در حوزه‌ی تعرفه‌گذاری تلفن ثابت، یک ظلم تاریخی و بی‌عدالتی رخ داده و هزینه‌ی ایجاد و نگه‌داری تلفن ثابت بسیار بیش‌تر از هزینه‌ای است که از مالکان تلفن ثابت دریافت می‌شود و در این راستا یکی از اقداماتی که موجب شده مخابرات بیش از پیش متضرر شود، دستور لغو آبونمان تلفن ثابت بود.
 
پیش از این دریافت آبونمان تلفن‌های ثابت در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در حالی ابطال شد که این موضوع به اذعام مسؤولان مخابراتی، هزینه‌های زیادی را به این شرکت تحمیل کرد و از همان زمان هم برای جبران این خسارات، گزینه‌هایی از جمله تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت محتمل بود و حتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد پیشنهاد شرکت مخابرات ایران برای تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت، به‌دلیل جبران ضرر و زیان ناشی از لغو آبونمان، در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بررسی می‌شود.
 
همچنین سیدمجید صدری – مدیر عامل شرکت مخابرات ایران – درباره ایجاد تغییراتی در تعرفه‌های مخابرات اظهار کرده بود: تعرفه‌های مخابرات چه در دیتا و چه تلفن ثابت، باید تغییراتی در جهت افزایش داشته باشد. البته ما تابع قانون هستیم اما کاهش تعرفه بیش از این در حوزه به صلاح ما نیست و با تعرفه‌های کنونی نمی‌توانیم توسعه داشته باشیم.
 
وی از تلاش در جهت مذاکره برای بازگرداندن رأی دیوان عدالت اداری سخن گفته و اظهار کرده بود: لغو دریافت آبونمان از مشترکان به ضرر مخابرات است و درآمد ۷۰۰ میلیارد تومانی سالانه ما را کاهش می‌دهد. به همین دلیل در تلاش برای بازگرداندن این حکم هستیم. البته ما موظف به اجرای قانون هستیم و اکنون هم در حال طراحی کردن سیستم‌ها هستیم که حکم دیوان عدالت را اجرایی کنیم، اما در عین حال تلاش می‌کنیم که با کمک وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رگولاتوری و مذاکره با دیوان عدالت، رأی را بازگردانیم.
 
با وجود این با گذشت چندین ماه از رأی دیوان عدالت اداری، تغییری در این رأی داده نشد تا جایی که برای دریافت حق اشتراک ماهانه از مشترکین تلفن ثابت تصمیم‌گیری شد. در این راستا، محمدرضا بیدخام در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی دریافت حق اشتراک ماهانه از مشترکین تلفن ثابت، اظهار کرد: دیوان عدالت اداری از مردادماه سال گذشته رأی داد که دریافت آبونمان از طرف مخابرات غیرقانونی است. مصوبات تعرفه‌گذاری از طرف سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی انجام می‌شود و مخابرات خودش اما این موضوع برای مخابرات حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان در سال خسارت وارد می‌کرد.
 
وی ادامه داد: این موضوع قطعاً به ضرر صنعت مخابرات، توسعه و نگهداری شبکه مخابراتی و ارائه خدمات بهتر به مشتریان و تمامی ذی نفعان و از این جهت که نمی‌توانیم سرویس جدیدی به مردم بدهیم، به ضرر مشتریان بود و همه را تحت تأثیر قرار داد. به همین دلیل مکاتبات متعددی با دیوان عدالت اداری صورت گرفت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم مذاکرات متعدد را با دیوان عدالت اداری انجام داد، اما متأسفانه به نتیجه کلی نرسیدیم.
 
سخنگوی شرکت مخابرات ایران با اشاره به این‌که پس از اعلام رأی دیوان عدالت، هزینه‌ی آبونمان علی‌الحساب از مشتریان دریافت می‌شد و دیوان عدالت هم در جریان بود، افزود: با توجه به ضرر و زیان شرکت مخابرات و بر اساس مصوبه ماده ۴ اساسنامه شرکت مخابرات اما مخابرات درنهایت مکلف شد مصوبه را اجرا کند.
 
اما در این مجمع که با حضور نمایندگان دولت (سهام عدالت) و اعتماد مبین، سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس و نماینده سازمان حسابرسی تشکیل شد، پیشنهادی طبق ماده ۴ قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران مطرح و پس از موافقت بنا شد حق اشتراک از مشترکان تلفن ثابت دریافت شود.
 
بیدخام در تشریح چگونگی دریافت حق اشتراک ماهانه گفت: در این مجمع مقرر شد برای حق اشتراک ماهیانه بابت هر خط تلفن ثابت، از مشترکان در روستاها ۱۰۰ تومان، در شهرها ماهانه ۷۵۰ تومان، در شهرستان‌ها ۱۰۰۰ تومان، در مراکز استان‌ها غیر از کلانشهرها ۱۲۰۰ تومان، در کلانشهرها ۱,۵۰۰ تومان و در تهران ۲,۰۰۰ تومان دریافت شود.
 
وی در پاسخ به اینکه آیا حق اشتراک دریافتی می‌تواند خسارت واردشده به مخابرات را جبران کند، گفت: با تعرفه گذاری فوق حدود ۴۰ تا ۳۵ درصد از خسارت وارده به شرکت مخابرات جبران می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.