لبه تکنولوژی

April 15, 2019
13:07 دوشنبه، 26ام فروردینماه 1398
کد خبر: 98763

هوش مصنوعی چینی بالاترین نمره ماشین‌ها در یک آزمون را کسب کرد

سیستم هوش مصنوعی جدیدی که توسط پژوهشگران چینی ابداع شده، توانست بالاترین نمره ماشین‌ها را در یک آزمون به دست آورد.
 
 
به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس نیوز دیلی، یک سیستم هوش مصنوعی چینی موفق شد بالاترین نمره ماشین‌ها را در یک آزمون زبان انگلیسی به دست آورد. اگرچه هوش مصنوعی از عهده رقابت با دانشجویان انسان برنمی‌آید اما این نمره، بهترین نمره برای یک ماشین به شمار می‌رود.
 
"های ژائو"(Hai Zhao)، پژوهشگر "دانشگاه جیائو تونگ شانگهای"(SJTU) چین و همکارانش برای این بررسی، بیش از ۲۵ هزار آزمون درک مطلب انگلیسی را به هوش مصنوعی آموزش دادند.
 
هر مطلب آزمون، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ واژه و مجموعه‌ای پرسش چند گزینه‌ای را شامل می‌شد. این بررسی، آزمون‌هایی را در بر می‌گرفت که برای سنجش دانشجویان ۱۲ تا ۱۸ سال طراحی شده‌اند. اگرچه پاسخ برخی از پرسش‌ها، مستقیماً در متن وجود داشت اما بیش از نیمی از آنها، نیازمند استدلال بودند. برای مثال، یکی از پرسش‌ها می‌خواهد که بهترین موضوع را برای متن مورد نظر مشخص کنید.
 
هوش مصنوعی پس از آموزش موفق شد مجموعه‌ای شامل ۱۴۰۰ آزمون را پشت سر بگذارد و نمره ۷۴ را کسب کند که در میان رتبه‌های حاصل از آزمون‌های ماشینی پیشین، بهترین نمره به شمار می‌رود.
 
ژائو در این پژوهش، از یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کرد که می‌تواند قسمت‌هایی از متن که به پرسش مربوط هستند، تشخیص دهد و بهترین و منطقی‌ترین پاسخ را انتخاب کند.
 
پیش از این نیز، سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی که توسط یک شرکت چینی فعال در حوزه فناوری موسوم به "تنسنت"(Tencent) ابداع شده بود، موفق شد نمره ۷۲ را در آزمون کسب کند. هوش مصنوعی تنسنت یاد گرفت اطلاعات هر گزینه را مقایسه کند و تفاوت‌های بین آنها را برای یافتن پاسخ به کار ببرد.
 
درک زبان انسان، کار دشواری برای هوش مصنوعی به شمار می‌رود زیرا برای این کار باید مفاهیم و سرنخ‌های نهفته در هر جمله را بفهمد.
 
گروه ژائو قصد دارند قابلیت‌های هوش مصنوعی خود را بهبود بخشند. آنها برای این کار، تلاش می‌کنند تا سیستم هوش مصنوعی را برای درک اطلاعات هر جمله اصلاح کنند و قابلیت درک واژه‌ها را در آن گسترش دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.