اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

April 15, 2019
13:23 دوشنبه، 26ام فروردینماه 1398
کد خبر: 98769

بیسیم‌های رادیو ترانک ملی کجا هستند؟

شبکه رادیو ترانک ملی در بحران چه کرد؟ چرا در روز اول سیل پلدختر رادیو ترانک ملی وصل نبود؟ در این گزارش قرار است به این دو سوال مهم پاسخ دهیم. آن‌هم با اظهارنظر آنها که در بحران سیل، از بیسیم‌های رادیو ترانک استفاده کرده‌اند.
 
 
افرادی که قرار است در این گزارش از رادیو ترانک ملی بگویند، آدم‌هایی نیستند که از دور و پشت میزشان درباره وقایع اظهارنظر کنند. همگی تجربه چندین شبانه روز کار کردن با بیسیم‎های رادیو ترانک را دارند و خوب و بدش را می‌دانند.
 
n83278088-72963389.jpg
 
این افراد با وجود روایت‌های‌ متفاوت از مشکلات‌شان، در یک نقطه‌ مشخص اشتراک‌‌نظر دارند؛ این که «بیسیم‌های رادیو ترانک ملی در این بحران خیلی کمک‌کار بود».
 
قبل از شروع گزارش و مرور این که بیسیم‌های رادیو ترانک به دست چه کسانی رسید و عملکردشان چطور بود، باید یک توضیح کوتاه بدهیم. این که قرار نبوده رادیو ترانک ملی صرفا برای مواقع بحرانی استفاده شود.
چرایی به وجود آمدنش این بوده که طیف‌های فرکانسی را یکپارچه کند، سازمان‌ها را تشویق کند به این‌که شبکه اختصاصی رادیویی‌شان را جمع‌آوری کرده و همگی به رادیو ترانک بپیوندند.
 
در کنار این اهداف اصلی، بیسیم‌های رادیو ترانک ملی این توانایی «وصل» نگه داشتن اطلاعات را نیز دارند. این کارایی زمانی مشخص می‌شود که ارتباط‌های تلفن ثابت و همراه، قطع باشد؛ بحران‌هایی مانند سیل و زلزله دقیقا همین شرایط را به وجود می‌آورند. 
 
فروردین ماه امسال 24 استان کشور درگیر سیل شدند. وضعیت سه استان بیش از استان‌های دیگر به نقطه بحرانی و سخت رسید؛ گلستان، لرستان و خوزستان.
 
«حسین فلاح جوشقانی» رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روز گذشته (24 فروردین) در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا در خصوص استان گلستان و این که چرا بیسیم‌های رادیو ترانک در آن‌جا مورد استفاده قرار نگرفت این‌طور اظهارنظر کرد: «یکی از کارهایی که رادیو ترانک می‌تواند انجام دهد، وصل کردن ارتباط است.
 
رادیو ترانک می‌تواند ارتباطات اولیه را برای مدیران بحران برقرار کند. در بحران سیل آق‌قلا و گمیشان به ‌غیر از یک نقطه که به علت بارش برف شدید ارتباطش قطع شد، ما قطعی دیگری نداشتیم که بخواهیم حتماً از رادیو ترانک استفاده کنیم و گوشی‌های مخصوص آن به مدیران بحران برسد».
استان بعدی لرستان بود. آسیب‌های جدی بیشتر به سمت پلدختر بود، «پلدختری» که این روزها تکه‌تکه‌هایش از هر طرفی جمع می‌شود تا بلکه دوباره خودش را بسازد. پلدختر روزهای زیادی درگیر سیل بود، بعد از سیل هم گل و لای تک تک خانه‌ها و هر چیزی که روی زمین مستقر بود را در بطن خودشان حبس کردند. مثل گیاه گوشتخواری که دهان باز می‌کند و همه چیز را در کام خودش فرو می‌برد.
در پلدختر 34 سایت همراه اول و 15سایت ایرانسل از دسترس خارج شدند. به تبع آن سایت‌های رادیو ترانک هم برای روز اول کمی آسیب دیدند و با اختلال مواجه شدند. اما از روز دوم توانستند صدای امدادرسانی را وصل کنند. آن هم در بحرانی‌ترین و غیرقابل دسترس‌ترین نقاط این استان.
 
حل مشکلات فنی و نیازهای اولیه
«میثم امیدی» از کارمندان اداره برق است و دو روز پس از وقوع سیل در پلدختر دو دستگاه بیسیم رادیو ترانک را تحویل گرفت. او همچنان که با همکارانش در حال راه‌اندازی سیستم برق یکی از محله‌های سیل‌زده است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ما از بیسیم‌های رادیو ترانک برای برقراری ارتباط بین روستاهایی که ارتباطات موبایلی نداشتند استفاده کردیم.
زمانی که دوستان ما برای کمک از این روستا به آن روستا می‌رفتند و مسافت به اندازه ای بود که دیگر صدایشان به هم نمی‌رسید، بی‌سیم‌ها روشن می‌شدند تا بتوانیم با روستای دیگر صحبت کنیم و ببینیم به چه چیزی نیاز دارند. این بیسیم برای ما خیلی کاربرد داشت.
 
او در ادامه گفت: من دو بیسیم رادیو ترانک را تحویل گرفتم که این‌ها بین کسانی که در روستا مسئولیت کاری را برعهده داشتند یا مانند ما می‌خواستند سیستم برق را چک کنند، دست به دست می‌چرخید و تا حدود زیادی کارمان را راه انداخت. 
امیدی افزود: گاهی اوقات یک نفر با یک دستگاه بیسیم به روستای دیگر می‌رفت تا بتواند از آن جا خبر بگیرد. بعد هم اخبار و نیازهای آن منطقه را در اختیار فردی می‌گذاشت که دستگاه دوم را در اختیار داشت. 
از امیدی درخصوص قطعی سیستم رادیو ترانک پرسیدیم، او در پاسخ گفت: تا جایی که ما از این بیسیم‌ها استفاده کردیم، اصلا شاهد قطعی آن نبودیم و ارتباط‌مان در تمام این روزها از طریق فرکانس رادیویی برقرار بود.
 
مشکل مهمی که در سیل پیش آمد صدای شدید آب بود. خروش آب‌ گاهی در مسافت خیلی کوتاه نیز اجازه نمی‌داد، صدا به صدا برسد. ما در مواقع اینچنینی هم از بیسیم‌های رادیو ترانک استفاده می‌کردیم.
 
هماهنگی برای پخش کمک‌های مردمی
«من لیدر هستم. برای رساندن کمک به مردمی که درگیر سیل بودند از بیسیم‌ رادیو ترانکی که در اختیارم بود استفاده کردم.» این‌ها صحبت‌های «محسن اسدالهی» لیدر کمک‌های مردمی پایگاه الشتر است که این روزها در پلدختر به سر می‌برد: مسئولیت ما ارسال کمک‌های مردمی از الشتر به پلدختر و روستاهای سیل‌زده دیگر است. برای هماهنگی بین قسمت‌های مختلف از این بیسیم‌ها استفاده کردیم.
وضعیت پلدختر بعد از هجوم سیل بسیار خراب بود. مجبور می‌شدیم برخی از قسمت‌ها را با قایق طی کنیم تا به محل مورد نظرمان برسیم. در مسیرهایی که دیگر ارتباط موبایلی پاسخگو نبود، بیسیم‌های رادیو ترانک به کمک ما می‌آمدند.
اتفاقات در شهر ما پایان نداشت. هر لحظه شاهد حادثه بودیم. خسارت‌ها زیاد بود و مردم برای دریافت کمک‌ها هجوم می‌آوردند. بیسیم‌ها به ما کمک کردند تا هماهنگی‌های لازم را انجام بدهیم.
 
یک قوت قلب بزرگ 
«محسن فیضی» از کارمندان سازمان تنظیم مقررات جنوب غرب، فرد دیگری است که همراه همکارانش از بیسیم‌های رادیو ترانک ملی در خوزستان استفاده می‌کنند. آن‌‎ها که همچنان درگیر مشکلات هستند بیش از دیگران می‌توانند درباره عملکرد رادیو ترانک صحبت کنند.
 
این کارشناس فناوری اطلاعات در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا درباره بیسیم‌های رادیو ترانک گفت: بیش از 10 روز است که بیسیم‌ها را تحویل گرفته‌ایم. ما روزانه به مناطق سیل‌زده و روستاهایی که به علت در معرض خطر بودن تخلیه شده‌اند سرکشی می‌کنیم تا وضعیت ارتباطی‌شان را مورد بررسی قرار بدهیم.
کارشناسان زمان حضور در مناطقی که وضعیت ارتباطی‌شان مشکل دارد و کیفیت پوشش اپراتورهای دیگر در آن‌جا مناسب نیست، برای ارتباط با ستاد پشتیبانی و نظارت بر خدماتی که در آن مناطق ارائه می‌شود از بیسیم‌های رادیو ترانک استفاده می‌کنند. 
او در خصوص چگونگی ارتباط بیسیم‌های رادیو ترانک گفت: این بیسیم‌ها در بستر اپراتور «های‌وب» فعال هستند و با کمک آن حتی نقاط دور دست روستاها نیز آنتن دارند. در خوزستان و شهرهای آن عموما مناطق تخت و دشت مانند مورد هجوم سیل قرار گرفتند و در آن نقاط ما مشکل قطع و وصل شدن ارتباط بیسیم‌های رادیو ترانک را نداشتیم.
 
می‌توانیم بگوییم رادیو ترانک ملی در این بحران توانست به شما کمک کند یا نه؟ فیضی در پاسخ به این سوال گفت: بله؛ صد در صد. در شهرهایی مانند حمیدیه، سوسنگرد و اهواز که درگیر سیل بودند و هنوز هم هستند مشکل قطعی آنتن موبایل نداشتیم، اما در یک سری مناطق دیگر، بیسیم‌ها نقش اساسی ایفا کردند.
او در این خصوص جزئیات بیشتری ارائه داد و گفت: همکاران ما برای رسیدگی به مشکلات روستاهای اطراف «الهایی» (شهری از توابع بخش مرکزی شهرستان اهواز) از اهواز به سمت شوش حرکت کردند و تنها وسیله‌ای که در نقاط خاص می‌شد با آن ارتباط برقرار کرد، همین بیسیم‌های رادیو ترانک بودند. 
او افزود: همین الان که با شما در حال صحبت هستم، همکاران من برای ماموریت به آبادان، حمیدیه و اردوگاه‌ها اسکان سیل‌زده‌ها رفته‌اند تا مشکلات آن جا را حل کنند. بیسیم‌های رادیو ترانک ملی نیز همراه‌شان است و از آن استفاده می‌کنند.
 
او در پایان به نکته دیگری اشاره کرد که بسیار حائز اهمیت است: یکی از مزیت‌های بیسیم‌های ترانک اطمینان خاطری است که به افراد مختلف برای امدادرسانی می‌دهد. شخصی که وارد جاده‎های سیل‌زده‌ و درگیر رانش می‌شود، زمانی که بیسیم همراه دارد ته دلش مطمئن است اگر جایی گیر بیفتد می‌تواند با بقیه ارتباط برقرار کند. همین مسئله امدادرسانی را سرعت می‌بخشد.
به گزارش ایرنا، در پی وقوع بارش‌های سنگین و کم‌سابقه از ابتدای سال در استان‌های شمالی، غربی و جنوب ‏غربی ‏کشور و به دنبال آن جاری شدن سیلاب در این مناطق، خسارات جانی و مالی فراوانی وارد شده است و در این میان، استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان و فارس، بیشترین آسیب‌ها را متحمل شده‌اند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.