تلفن همراه

گوشی

April 15, 2019
13:24 دوشنبه، 26ام فروردینماه 1398
کد خبر: 98770

گوشی‌های فراموش شده اما با ارزش سال 2018

شهر سخت افزار: در سال 2018 گوشی‌های مهم و قابل توجه زیادی نظیر گلکسی اس 9، گلکسی نوت 9، وان پلاس 6T، میت 20 پرو، پیکسل 3 و… معرفی و عرضه شدند و همانطور که انتظار می‌رفت استقبال کاربران از آن‌ها هم بسیار خوب بود. اما در این بین محصولات مهم و قدرتمند دیگری نیز بودند که اگرچه قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیار عالی را در خود جای داده‌ بودند اما به دلایلی با بی‌مهری از سوی کاربران روبرو شدند. در این مطلب قصد داریم به بررسی و معرفی مهم‌ترین گوشی‌های هوشمندی بپردازیم که در قیاس با آنچه انتظار می‌رفت مورد توجه کاربران قرار نگرفت.
 
بلک بری Key 2
برخلاف گوشی‌های جدید نوکیا که این روزها خبرها و گزارش‌های زیادی در مورد آن‌ها منتشر می‌شود، کمتر خبری را مشاهده می‌کنیم که به معرفی و یا بررسی قابلیت‌های و ویژگی‌های محصولات جدید بلک بری پرداخته باشد. اما این موضوع باز هم ارزش گوشی‌های هوشمند جدید این کمپانی را زیر سوال نمی‌برد. به زعم کارشناسان و صاحب‌نظران گوشی جدید Key 2، بهترین اسمارت فونی است که این کمپانی از زمان پیوستن به جرگه تولیدکنندگان محصولات اندرویدی، روانه بازار کرده است.
 
 
 
ممکن است برای بخش قابل توجهی از کاربران غیرقابل باور باشد، اما هنوز بخشی از علاقه‌مندان به دنیای گوشی های هوشمند ترجیح می‌دهند به جای صفحه کلید فشرده و کوچک سیستم عامل اندروید از صفحه کلید‌های فیزیکی استفاده کنند. به جرأت می‌توان گفت که گوشی بلک بری Key 2 بهترین محصولی است که می‌تواند این دسته از کاربران را راضی کند.
 
علاوه بر این، با حضور چند قابلیت مهم و قابل توجه در صفحه کلید فیزیکی این گوشی، حتی ممکن است بخشی از دیگر کاربران نیز به استفاده از این گوشی علاقه پیدا کنند. به عنوان مثال هر دکمه از این صفحه کلید را می‌توان به عنوان یک میانبر برای برنامه‌های مختلف موجود در گوشی معرفی کرد؛ یا در دکمه Spacebar یک سنسور اثر انگشت یکپارچه قرار داده شده است که می‌تواند برای باز کردن قفل دستگاه، مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین یک دکمه اختصاصی در این صفحه کلید وجود دارد که توسط آن هم می توان میان‌برهای مختلف و گوناگونی را طراحی و ایجاد کرد.
 
گوشی Key2 در بخش نرم افزار هم قابلیت‌های جذاب و قابل توجهی دارد. برنامه BlackBerry Hub امکان دسترسی یک جا به پیام‌ها و اعلان‌ها را فراهم می‌کند. قابلیتی دیگر به نام Privacy Shade موجب بهبود و گسترش حریم امن کاربران می‌شود و با استفاده از سرویس DTEK، قابلیت‌های امنیتی جدیدی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. اگرچه رابط کاربری این گوشی دارای قابلیت‌های اختصاصی بسیاری است اما محیط آن همچنان شباهت زیادی به نسخه پایه از سیستم عامل اندروید دارد و حس کار با یک نسخه دست نخورده از این سیستم عامل را فراهم می‌کند.
 
با توجه به مشخصات و ویژگی‌های سخت افزاری گوشی Key2، می‌توان گفت که برچسب قیمت آن فراتر از انتظار انتخاب شده است. با توجه به حضور تراشه اسنپدراگون 660 در این گوشی هوشمند می‌توان آن را به عنوان یک محصول میان رده توصیف کرد و به همین دلیل انتخاب قیمت 650 دلاری برای یک گوشی میان رده چندان معقول به نظر نمی‌رسد. البته باید توجه داشت که بخشی از این قیمت به دلیل حضور این صفحه کلید فیزیکی لحاظ شده است. دیگر کمپانی‌ها نظیر سامسونگ این صفحه کلیدهای فیزیکی را به عنوان یک محصول جانبی به فروش می‌رسانند و در ازای آن مبلغی را از کاربران دریافت می‌کنند. از میان دیگر ویژگی‌های عالی گوشی Key2 می‌توان به 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی، دوربین دوگانه اصلی و متشکل از دو سنسور 12 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی و باتری با ظرفیت 3500 میلی آمپر ساعت اشاره کرد.
 
ال‌جی G7 ThinQ
با تغییر سیاست‌های کلی ال‌جی در بخش تولید گوشی‌های هوشمند، شاهد عرضه یکی از بهترین گوشی‌های پرچمدار این کمپانی در سال 2018 بودیم. گوشی G7 ThinQ تقریباً تمامی ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که یک کاربر از یک گوشی هوشمند رده بالا و پرچمدار انتظار دارد را در خود جای داده است. دوربین اصلی دوگانه و مجهز به دو سنسور 16 مگاپیکسلی با زاویه دید وسیع، تراشه پردازش صوتی قدرتمند همراه با تبدیل دیجیتال به آنالوگ چهارگانه (Quad-DAC) و جک صوتی 3.5 میلی متری تنها بخشی از این ویژگی‌های عالی هستند.
 
 
ال‌جی همچنین قابلیت‌های عالی و جدید دیگری را هم برای این گوشی پرچمدار خود در نظر گرفته است. گوشی G7 ThinQ دارای قابلیت ضدآب و ضد گرد و غبار است و از شارژهای بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین یک دکمه اختصاصی در این گوشی در نظر گرفته شده است که کاربران می‌توانند با فشردن آن خیلی سریع دستیار هوشمند Google Assistant را فراخوانی کنند.
 
اسپیکر قدرتمند BoomBox، دیگر ویژگی‌ مهم این اسمارت فون است که از فضای موجود در گوشی برای ایجاد صدای بلند استفاده می‌کند. در صورت قرار گرفتن گوشی بر روی یک سطح محکم این صدا حتی می‌تواند تقویت شود و حجم بیشتری به خود بگیرد. از میان دیگر ویژگی‌های قابل توجه این اسمارت فون می‌توان به صفحه نمایش 6.1 اینچی با وضوح 3120 در 1440 پیکسلی، تراشه هشت هسته‌ای اسنپدراگون 845، چهار یا شش گیگابایت حافظه رم، 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی، دوربین اصلی دوگانه 16 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی اشاره کرد.
 
بدون شک گوشی G7 ThinQ می‌توانست با یک باتری با ظرفیت بهتر به یک محصول فراموش نشدنی تبدیل شود اما تحت همین شرایط هم می‌توان آن را به عنوان یک اسمارت فون قدرتمند معرفی کرد که قابلیت رقابت با گوشی‌های پرچمدار موجود در بازار را دارد. با قیمتی کمتر از 600 دلار، می‌توان خرید G7 ThinQ را یک انتخاب مناسب و هوشمندانه توصیف کرد.
 
موتورولا One Power
گوشی‌های با ارزش خرید بالای موتورولا در سری Moto مدتی است تحت تاثیر محصولات تولید شده توسط کمپانی‌های چینی به ویژه گوشی‌های هوشمند هواوی و شیائومی، با کاهش قابل توجه فروش روبرو شده‌اند. اما گوشی‌ هوشمندی نظیر One Power نشان می‌دهد که کمپانی موتورولا هنوز هم حرف‌هایی برای گفتن دارد.
 
مهم‌ترین ویژگی‌ این گوشی، باتری با ظرفیت عالی 5000 میلی آمپر ساعتی است که سبب شده زمان شارژدهی آن به دو روز هم برسد. حتی اگر کاربران از ترفندهای مناسب برای کاهش مصرف انرژی این گوشی استفاده کنند می‌توان این زمان شارژدهی را به مدت زمان بیشتری نیز افزایش داد. دو گوشی Mi Max 3 از کمپانی شیائومی و Honor Note 10 از کمپانی هواوی نیز با در اختیار داشتن این ظرفیت باتری عالی، توانسته‌اند شارژدهی مناسبی را در اختیار کاربران خود قرار دهند.
 
 
دوربین اصلی دوگانه با دو سنسور 16 و 5 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی همراه با فلش LED، پورت USB Type-C، جک صوتی 3.5 میلی متری، تراشه اسنپدراگون 636، سه یا شش گیگابایت حافظه رم، 32 یا 64 گیگابایت حافظه داخلی و نمایشگر 6.2 اینچی با وضوح 1080 در 2260 پیکسلی از دیگر ویژگی‌های مهم این اسمارت فون است. تمامی این ویژگی‌های عالی می‌تواند با پرداخت تنها 226 دلار در اختیار کاربران قرار بگیرد.
 
گوشی One Power عضوی از برنامه Android One گوگل است و به همین دلیل از نسخه استوک و اصلی از سیستم عامل اندروید بهره می‌برد. این موضوع سبب می‌شود که گوشی One Power تا دو سال بروزرسانی‌ های اندروید را دریافت کند و برای سه سال نیز به جدیدترین بسته‌های امنیتی این سیستم عامل مجهز شود.
 
موتورولا Moto Z3
گوشی Moto Z3 بیش از هرچیز ما را به یاد گوشی Moto Z2.1 می‌اندازد؛ چرا که از همان زبان طراحی بهره می‌برد و به تراشه اسنپدراگون 835 که محصول پرچمدار سال 2017 کمپانی کوالکام است، مجهز است. در قیاس با قیمت 500 دلاری این گوشی موتورولا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ اما از زمان عرضه تا به امروز چندان مورد توجه کاربران قرار نگرفته است.
 
 
گوشی Moto Z3 همچون بسیاری از دیگر محصولات موتورولا در این سری، از ماژول‌های توسعه Moto Mod پشتیبانی می‌کند. این ماژول‌ها برای اولین بار در سال 2016 به کاربران معرفی شدند و از آن زمان تاکنون امکان اضافه کردن قابلیت‌های جالب و قابل توجهی را به این محصولات فراهم کرده‌اند. در حال حاضر می‌توان برای دسترسی به دوربین قدرتمندتر، اسپیکر تمام‌عیار، گیم‌پد عالی برای اجرای بازی‌ها و یا حتی یک پروژکتور، این ماژول‌ها را به گوشی‌های هوشمند موتورولا متصل کرد. این کمپانی اعلام کرده است که به کمک‌ این ماژول‌های توسعه قصد دارد اولین کمپانی باشد که یک گوشی هوشمند پشتیبان از ارتباط مخابراتی 5G را تولید و روانه بازار می‌کند. موتورلا چندی پیش اعلام کرد که مشغول طراحی یک ماژول Moto Mod جدید است که به گوشی Moto Z3 اجازه می‌دهد امکان اتصال به شبکه‌های پرسرعت 5G را داشته باشد. این ماژول قرار است در سال جاری میلادی عرضه شود.
 
از میان دیگر ویژگی‌های قابل توجه این گوشی موتورولا می‌توان به صفحه نمایش 6 اینچی با وضوح 1080 در 2160 پیکسلی، تراشه اسنپدراگون 835، چهار یا شش گیگابایت حافظه رم، 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی، دوربین اصلی دوگانه و متشکل از دو سنسور 12 مگاپیکسلی، فلش LED دوگانه، دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با زاویه وسیع و باتری با ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعت اشاره کرد.
 
سونی Xperia XZ2 Compact
گوشی‌های سونی در طی سال‌های اخیر به دلیل استفاده از طراحی‌های نه چندان جذاب و جدید، مورد توجه کاربران قرار نگرفته‌اند و با استقبال در خور توجهی روبرو نشده‌اند. این در حالی است که بعضاً شاهد حضور قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیار عالی در بخشی از آن‌ها بوده‌ایم. یکی از این محصولات که در سال گذشته میلادی معرفی و عرضه شد گوشی اکسپریا XZ2 Compact بود که خرید آن برای کاربران علاقه‌مند به گوشی‌های بالارده و با ابعاد کوچک، بسیار مناسب به نظر می‌رسد.
 
شاید بتوان بهترین قابلیت‌های گوشی XZ2 Compact را در بخش دوربین آن یافت. دوربین اصلی این اسمارت فون توسط یک سنسور 19 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 پشتیبانی می‌شود و قادر است ویدیوهای فوق آهسته با نرخ عالی 960 فریم بر ثانیه را به ثبت برساند. این ویدیوها می‌توانند در وضوح 720p یا 1080p بر روی حافظه این اسمارت فون ذخیره شوند. این دوربین اصلی همچنین می‌تواند ویدیوهای 4K HDR را به ثبت برساند. گوشی XZ2 Compact همچنین برای ثبت تصاویر سلفی یک سنسور 5 مگاپیکسلی را در اختیار دارد.
 
دیگر ویژگی‌های برجسته این اسمارت فون به قابلیت‌های مالتی مدیا برای نمایش و پخش ویدیوها و فایل‌های صوتی مربوط می شود. توانایی تبدیل ویدیوهای SDR به HDR، اسپیکرهای قدرتمند حاضر در پنل اصلی، پشتیبانی از فایل‌های موسیقی با وضوح بالا و بهره‌مندی از کدک‌های صوتی LDAC در هنگام اتصال هدست‌های بی سیم و مبتنی بر ارتباط بلوتوث، بخشی از ویژگی‌های گوشی XZ2 Compact در این بخش است.
 
نمایشگر 5 اینچی با وضوح 1080 در 2160 پیکسلی، تراشه اسنپدراگون 845، چهار گیگابایت حافظه رم، 64 گیگابایت حافظه داخلی همراه با یک شیار توسعه، باتری با ظرفیت 2870 میلی آمپر ساعت، قابلیت ضد آب و سنسور اثر انگشت، دیگر ویژگی‌های مهم این گوشی هوشمند را تشکیل می‌دهند. XZ2 Compact در حال حاضر با قیمتی در حدود 500 دلار به فروش می‌رسد که در ازای قابلیت‌ها و ویژگی‌های خوب آن قیمتی مناسب محسوب می‌شود.
 
سونی Xperia XZ3
گوشی اکسپریا XZ3 نسخه قدرتمندتری از گوشی XZ2 Compact بود که در سال 2018 میلادی از سوی سونی معرفی و روانه بازارهای جهانی شد. این موضوع سبب شده است که این گوشی سونی نیز از ارزش خرید بالایی برخوردار باشد. در اولین ارتقا صورت گرفته، Xperia XZ3 با حذف نمایشگر کوچک و 5 اینچی گوشی XZ2 Compact، یک صفحه نمایش 6 اینچی با وضوح 1440 در 2880 پیکسلی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.
 
دوربین سلفیِ 5 مگاپیکسلی نیز در این گوشی جدید جای خود را به یک سنسور 13 مگاپیکسلی قدرتمندتر داده است تا قادر باشد تصاویر بهتری را در این بخش به ثبت برساند. از دیگر تغییرات صورت گرفته در این اسمارت فون می‌توان به بهبود ظرفیت باتری از 2870 به 3300 میلی آمپر ساعت اشاره کرد. این باتری همچنین در گوشی XZ3 می‌تواند با استفاده از شارژرهای بی سیم، انرژی موردنیاز خود را دریافت کند.
 
 
گوشی Xperia XZ3 برای قابلیت‌های بهتر در نمایش فایل‌های مالتی مدیا، یک ویژگی جدید با عنوان Dynamic Vibration یا لرزش پویا را در خود جای داده است. این قابلیت که برای اولین بار در گوشی اکسپریا XZ2 به کاربران معرفی شد می‌تواند متناسب با فیلم‌ها و ویدیوهای در حال نمایش برای کاربران، لرزش‌های خفیفی را در گوشی ایجاد کند تا تماشای این فایل های مالتی مدیا با جذابیت بیشتری همراه شود. این قابلیت در گوشی XZ2 Compact وجود ندارد.
 
دیگر ویژگی‌های گوشی Xperia XZ3 شباهت بسیاری به گوشی XZ2 Compact دارد و همچنان می‌توان در آن شاهد حضور پردازنده اسنپدراگون 845، چهار گیگابایت حافظه رم، دوربین اصلی با وضوح 19 مگاپیکسل و گشودگی دیافراگم f/2.0 بود. دوربین اصلی این اسمارت فون نیز می‌تواند ویدیوهای فوق آهسته و با نرخ 960 فریم بر ثانیه را به ثبت برساند. Xperia XZ3 همچنین دارای قابلیت ضد آب است و از پورت USB Type-C بهره می‌برد که کاربران باید برای اتصال هدفون های خود از آن استفاده کنند؛ چرا که این محصول سونی فاقد جک صوتی 3.5 میلی متری است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.