رسانه‌های اجتماعی

April 15, 2019
13:29 دوشنبه، 26ام فروردینماه 1398
کد خبر: 98775

فیس‌بوک پیشتاز تجارت الکترونیک در افغانستان

دنیای اقتصاد : سید سلیم ۲۶ ساله یک کارآفرین جوان افغانی است که اخیرا در کابل پایتخت افغانستان، فروشگاهش را افتتاح کرده است. این فروشگاه در یکی از طبقات بالایی بهترین مرکز خرید این شهر یعنی داوودزی قرار دارد. او پرفروش‌ترین محصولاتش از لوسیون ضد ریزش موی تولید روسیه گرفته تا اسباب‌بازی‌های تولید امارات متحده عربی را روی پیشخوان فروشگاه چیده است. با این حال خبری از مشتری نیست؛ چون ویترین واقعی کسب و کار سید سلیم، شبکه اجتماعی فیس‌بوک است. فروشگاه آنلاین و جهانی او تمام سفارش‌ها را به‌صورت مجازی از طریق اینترنت دریافت می‌کند و در نهایت آنها را با موتورسیکلت به دست مشتریانش می‌رساند.
 
 
تعداد کمی از افغانی‌ها به اینترنت دسترسی دارند. با این حال استفاده از گوشی‌های موبایل هوشمند به سرعت در این کشور رواج پیدا کرده است. این جریان می‌تواند برای کسب و کارهای نوپا و مجازی که سعی دارند در میان کشمکش‌های طولانی و فرسایشی بین نیروهای دولتی و طالبان، راهی برای رونق خودشان پیدا کنند، فرصت‌های جدیدی را ایجاد کند. با این همه اما تنها یک دهم مردم افغانستان از گوشی‌های موبایل هوشمندشان برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند. هرچند این روند دست کم در شهرهای بزرگ افغانستان به سرعت در حال تغییر است. جوان‌ترها و آنها که رفاه نسبتا بیشتری دارند، به گوشی‌های موبایل‌شان وابسته هستند و سعی دارند تجربه‌های جدیدی را از دنیای فناوری‌های مدرن به‌دست بیاورند.
 
با این اوصاف است که در غیاب غول‌های تجارت الکترونیکی دنیا مانند آمازون یا علی‌بابا، خرده‌فروشی‌های آنلاین کوچک که محصولات‌شان را به‌صورت عمده وارد می‌کنند، خودی نشان می‌دهند و اتفاقا با استقبال هم مواجه می‌شوند. حالا فیس‌بوک از طریق همکاری با اپراتورهای مخابراتی که هزینه اضافه دریافت نمی‌کنند و به این ترتیب کاربران بیشتری هم دارند، به اولین و بزرگ‌ترین بازار اینترنتی این کشور تبدیل شده است. تجارت آنلاین در افغانستان با همان مشکلات بزرگ و جدی مواجه است که انواع تجارت آفلاین و معمولی در این کشور با آنها دست به گریبان هستند. امنیت مهم‌ترین این مشکلات است. «نعمت‌الله» که فارغ‌التحصیل رشته بازرگانی است و فروشگاهش به نام «فروشگاه هوشمند آنلاین» را در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرده، می‌گوید که در سال گذشته یکی از رانندگان موتورهای تحویل کالای فروشگاه او در مسیر به قتل رسید و بسته او هم دزدیده شد. این در حالی است که موانع کوچک‌تری هم در این میان وجود دارند. رانندگان به خاطر نبود سیستم‌های مسیریابی کارآمد و درست، ممکن است ساعت‌ها برای پیدا کردن آدرس مشتری‌شان در خیابان‌ها معطل شوند. از طرفی رقابت بدون ثبت رسمی و داشتن نشان تجاری، کار بسیار مشکلی خواهد بود. یک فروشگاه موفق برای آنکه بتواند در چنین شرایط بی‌ثباتی جایگاه خودش را در بازار حفظ کند، باید محصولات ارزان‌تر و البته کم‌کیفیت‌تری را عرضه کند تا در نهایت بتواند با جلب نظر مشتریان بیشتر، سود بیشتری هم به‌دست بیاورد.
 
حالا اما بزرگ‌ترین مشکل، خود فیس‌بوک است. نعمت‌الله می‌گوید که در واقع روش دیگری برای راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین وجود ندارد و استفاده از سرویس‌های اینترنت موبایل اپراتورهای دیگر که هزینه‌های بیشتری دریافت می‌کنند، بسیار گران تمام می‌شود. این در حالی است که به عقیده او، استفاده از فیس‌بوک به معنای دسترسی به مشتریان بالقوه‌ای است که در غیر این صورت او باید برای جلب نظر آنها هزینه بیشتری جهت تبلیغات صرف می‌کرد. در سال‌های اخیر در حالی که فیس‌بوک تلاش زیادی برای جلب اعتماد کاربرانش می‌کند، هزینه تبلیغات در آن به شدت افزایش پیدا کرده است؛ تا جایی که نعمت‌الله به این موضوع معترض است و می‌گوید که در حال حاضر او برای هر هزار مشتری باید چیزی در حدود ۱۰ دلار هزینه کند. این در حالی است که در گذشته او می‌توانست با این قیمت تا چهار برابر مشتری بیشتری را به‌دست بیاورد و حالا به این ترتیب صورتحساب هفتگی مربوط به تبلیغات او افزایش پیدا کرده است؛ تا جایی که می‌گوید با چنین هزینه‌هایی او باید به فکر راه‌اندازی یک فروشگاه واقعی باشد.
 
منبع: اکونومیست
ترجمه: دنیای اقتصاد
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.