اینترنت و شبکه

April 15, 2019
19:10 دوشنبه، 26ام فروردینماه 1398
کد خبر: 98803

فاز مطالعاتی تدوین نقشه راه فناوری بلاکچین انجام شد

ابعاد سیاست گذاری و تدوین نقشه راه فناوری زنجیره بلوکی (بلاکچین) در پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا مرکز تحقیقات مخابرات ایران بررسی و فاز نخست مطالعاتی آن انجام شد.
 
به گزارش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، یکی از مأموریت‌های اصلی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات «رصد و آینده پژوهشی و ارتقا دانش در حوزه فناوری‌های نوین» است، فعالیت محوری زنجیره بلوکی از اواخر سال ۱۳۹۶ در قالب ۴ پروژه در ۴ پژوهشکده مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.
 
عاطفه فرازمند مجری پروژه ابعاد و الزامات سیاستگذاری فناوری زنجیره بلوکی با اشاره به جزئیات فاز نخست پروژه «مطالعه ابعاد و الزامات سیاست گذاری فناوری زنجیره بلوکی (بلاکچین) گفت: زنجیره بلوکی یکی از مهمترین فناوری‌های عصر حاضر است که ظرفیت بالایی در تحول عملکرد طیف وسیعی از صنایع و بخش‌های مالی- اقتصادی دارد.
 
وی با بیان اینکه ابعاد سیاست گذاری فناوری زنجیره بلوکی، در پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا بررسی شد، ادامه داد: در این پروژه ضمن شناسایی فناوری زنجیره بلوکی و کاربردهای آن، چالش‌های حاکمیتی و نیازمندی‌های سیاست گذاری، مقررات گذاری به منظور بهره مندی از مزایا و مدیریت تهدیدات آن شناسایی، تحلیل و جمع بندی شد در این رابطه توجه به نقش بازیگران و ذی اثران توسعه فناوری یکی از نکات اصلی است که بازیگران اصلی اکوسیستم زنجیره بلوکی شناسایی شد.
 
فرازمند خاطرنشان کرد: در ادامه در تلاش هستیم به منظور شناخت و درک انتظارات فعالین زنجیره بلوکی در کشور، نشست‌های تخصصی و رویدادهای عمومی همکاری و تعامل برون سازمانی با بازیگران این فناوری در کشور داشته باشیم.
 
وی تصریح کرد: نتایج و دستاوردهای این پروژه مبتنی بر اقدامات آینده پژوهانه شامل مطالعات بین المللی و روندهای جهانی و همچنین وضعیت موجود کشور، می‌تواند به عنوان گام نخست و با عنوان امکان‌سنجی در تدوین نقشه راه و برنامه عملیاتی توسعه فناوری زنجیره بلوکی مورد استفاده قرار گیرد.
 
وی با اشاره به هدف عمده پاین روژه افزود: پروژه تدوین پیش‌نویس نقشه راه بلاکچین در نظر دارد وظایف و اقدامات لازم مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌منظور توسعه کسب‌وکارهای مرتبط با زنجیره بلوکی و همچنین بهره‌مندی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های زنجیره بلوکی در کشور را شناسایی و ارائه کند.
 
مجری پروژه ابعاد و الزامات سیاستگذاری فناوری زنجیره بلوکی با اشاره به نگرانی و دغدغه پیرامون پروژه ذیربط اظهار داشت: با توجه به تجربه‌ای که در فاز نخست پروژه زنجیره بلوکی به دست آمد، می‌توان گفت این پروژه با تعیین نقش دقیق نهادهای مرتبط و رفع موازی کاری در برخی تحقیقات، سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.
 
فرازمند با بیان اینکه حمایت مادی و معنوی دولت و تعامل و ارتباط بین نهادی در این حوزه با نتایج مثبتی همراه خواهد بود، گفت: بسترهای لازم برای رشد فراگیر این فناوری در فضای اقتصادی و کسب‌وکار در کشور وجود دارد، اما به فعالیت رساندن این ظرفیت‌های بالقوه نیازمند بررسی و اقدامات کارشناسی دولت است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.