اپلیکیشن

دولت الکترونیک

رسانه‌های اجتماعی

April 17, 2019
12:42 چهارشنبه، 28ام فروردینماه 1398
کد خبر: 98839

مدل اتصال پیام‌رسان‌های منتخب به مرکز ملی تبادل اطلاعات تغییر کرد

 
 
مدیرعامل پیام‌رسان گپ اعلام کرد مدل اتصال پیام‌رسان‌های منتخب به مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) برای ارئه خدمات دولت الکترونیکی و همراه تغییر کرده و  برخلاف برنامه‌ریزی‌های انجام شده، گپ و سروش در حال‌حاضر امکان ارائه خدمات دولت الکترونیکی را نخواهند داشت.
 
مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام‌رسان گپ در گفت‌وگو با پیوست ضمن اعلام این خبر گفت:‌ «اسفند ماه سال گذشته سازمان فناوری اطلاعات به ما اعلام کرد خدمات دولت همراه که قرار بود از طریق دسترسی ما به مرکز ملی تبادل اطلاعات فراهم شود، از طریق یک شبکه جدید که برای بخش خصوصی طراحی شده و در قالب شبکه‌ای جدا از GSB دولت به ما ارائه شود.» به گفته او در حال‌حاضر روی شبکه مستقل ایجاد شده از GSB تنها دسترسی به سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران) فراهم شده و هیچ سرویس دیگری از سمت دولت وجود ندارد.
 
براساس اظهارات انجیدنی در شبکه GSB که برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده قرار است سرویس‌های منتخبی از دولت الکترونیکی نیز  از این طریق به بخش خصوصی ارائه شود. انجیدنی درباره اتصال گپ به سامانه شاهکار گفت: «دسترسی به شاهکار ،۲ هفته قبل به ما داده شد؛اما اتصال به معنی فیزیکی نداریم و در حال انجام کارهای فنی هستیم که متصل شویم.»
 
دی ماه سال گذشته رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد که مجموعه‌ای از خدمات دولت الکترونیکی و خدمات اپلیکیشن دولت همراه، کمتر از دو هفته دیگر از طریق دو پیام‌رسان سروش و گپ در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. اما در نهایت یک ماه بعد از این وعده‌ها پیام‌رسان‌های گپ و سروش در گفت‌وگو با پیوست اعلام کردند که هنوز دسترسی آنها به مرکز تبادل ملی اطلاعات برای ارائه خدمات دولت الکترونیکی فراهم نشده است.
 
مدیرعامل پیام‌رسان گپ تاکید می‌کند که در شرایط فعلی و با توجه به فراهم نشدن زیرساخت‌های فنی برای ارائه خدمات دولت الکترونیکی از سمت این پیام‌رسان آنها راه دیگری جز مذاکره با سازمان‌ها برای دریافت خدماتشان به صورت جداگانه نخواهند داشت. او با اعلام اینکه مذاکره با سازمان‌ها برای دریافت مجوز ارائه خدمات الکترونیکی‌شان هم با مشکلات و موانعی همراه است گفت:‌«در حال‌حاضر غیر از شهرداری مشهد هیچ سازمان دولتی دیگری امکان ارائه خدمات الکترونیکی خود از طریق پیام‌رسان گپ را برایمان فراهم نکرده و در این زمینه نهادهای دولتی کمترین هماهنگی را با ما دارند.» 
 
او از هیات وزیران و شورای عالی فضای مجازی خواست که با تصویب یک مصوبه و برخورد جدی با سازمان‌های مختلف آنها را ملزم کنند که براساس یک برنامه مشخص خدماتشان را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند تا از این طریق آسودگی انجام کارهای دولتی نیز برای کاربران فراهم شود.
 
او در ادامه افزود: «سازمان‌ها نمی‌خواهند بپذیرند سیاست‌های پیشین غلط بوده و خدمات آنها باید روی بسترهای تجمیع شده قرار گیرد و روی سیستم پلتفرمی رشد کنند. این در حالی است که در دنیا استفاده از  اپلیکشن‌های تک منظوره از بین رفته و همه از پلتفرم‌های چندمنظوره برای ارائه خدماتشان استفاده می‌کنند.»
 
او از دولت خواست این مساله را به سازمان‌ها ابلاغ کند که حق پرداخت هزینه برای استفاده از اپلیکیشن‌های تک منظوره را ندارند و باید همه خدمات را به صورت سرویس‌های تجمیع شده در اختیار پلتفرم‌های بخش خصوصی قرار دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.